Vad ska vi göra med våra gamlingar?

Så det går egentligen inte alls att förbättra äldreomsorgen menar du?

Tänker också att rimligen är det inte lika över hela landet utan lite olika från kommun till kommun, iom att det faktiskt är just kommunpolitikerna och kommunskatten som bestämmer resurserna och intresset där.

Så det är nog helt enkelt att rösta och fråga politikerna i så fall i din kommun. (i min vet jag inte hur det ser ut i omsorgen, skolan (eller miljön) bryr sig (socialdemokraterna och miljöpartiet) politikerna inte om här i kommunen utan de har bland de lägsta skolpengen i landet.
Nej det ser ut såhär nästan överallt. Det gör det. Det ÄR såhär illa.

@Fetaost beskriver det helt rätt. Det ska vara optimerat, effektivt, slimmat. Ingen ska NÅGONSIN vara sysslolös. Men få kunder vill gå kl 10. Få läkemedel ska ges kl 10. Ingen vill gå och lägga sig kl 18.
Varken inom hemtjänst eller på boende.
Det finns inget utrymme för att något avviker. Lätt att ordna på ett psykdemensboende:sneaky:.
 
En nyfiken fråga, vad skulle vara en bra lön? Jag jobbar själv inom ett "manligt" yrke som kräver 3 års universitetsstudier och vi har en lön som inte är så mycket än en undersköterskas enligt denna tråd.
 
Det känns som om du pratar runt eller så frågar jag dåligt.
Hur ersätter staten kommuner och regioner för skattebortfall som uppstår genom statens beslut?

Det är nog snarare så att svaret är "det beror på".

Du skrev att regeringens skattesänkningar tar pengar från kommunalskatten. Det stämmer inte eftersom staten kompenserar jobbskatteavdraget så att det blir ett nollsummespel för kommuner och regioner.

Sen däremot finns det ju andra förslag som påverkar kommuner och regioners ekonomi, exempelvis sänkta statliga bidrag. Ett sänkt bidrag är dock inget skattebortfall.
Andra föreslagna skattesänkningar, tex skatten på ISK, påverkar ju inte den kommunala budgeten alls.

(Jag argumenterar inte för att statliga skattesänkningar är något bra, invände bara mot att de skulle få konsekvenser för kommunalskatten).
 
Fast de där skattesänkningarna Tidö genomför tar väl ändå pengarna från kommunalskatten.
Jag tror inte jag förstår? Du menar att skattesänkningarna minskar pengar som kommunerna får från staten?

Isf kan ju kommunen skattehöja? (därmed inte sagt att inte deras skattesänkningar är helt wacko och oavsett om de ens borde varit på fel ställen. (flyg mer vi rika (visst hamnar politikernas lön precis inom skattesänkta området?) tjohoo, mosa miljön!))

Tycker vi ibland skyller problem på staten som hör hemma hos kommunen. Tex skolan och omsorgen då.

Tex om man tänker brottslighet. (såvitt jag förstått, rätta mig någon om jag har fel) Kommunen betalar för skolan som kan hindra brottslighet, regionen betalar Bup som kan hindra brottslighet, kommunen betalar Socialtjänsten som kan hindra brottslighet. Men staten tar brottslighetens kostnad eftersom staten betalar polisen och polisen får skulden för brottslighet. Så om kommunen drar in på skola och socialtjänst och regionen drar in på Bup så är det staten som betalar genom polisen (och får ta smällen att befolkningen inte kan läsa).

Eftersom "alla" tror att staten betalar skolan och socialtjänsten och Bup osv kan kommunpolitikerna vinna val på att sänka kommunalskatten och strunta i det dära och bygga idrottshallar istället. "Alla" vet att kommunen betalar idrottshallar och idrottshallar är kul.

Staten försöker minska kostnaden på polisen genom att ge extra tillägg till skolor i utsatta områden. Så då kan vår kommun tex dra ned skolpengen ytterligare och bara skolor i utsatta områden har pengar till specialpedagoger (vi har som tur är skola i utsatt område).

(Nu var jag kanske lite elak mot kommunpolitiker, när vi tjafsade mot dem fick vi intrycket av att det egentligen var tjänstemännen som styrde kommunen. Och det är säkert oavsett ett svinsvårt jobb. Men vi skylle ju ändå en massa på staten så varför inte sprida skyllandet.)
 
Senast ändrad:
Jag har också varit sjukskriven i två kortare omgångar för utmattning. Och jag letar nytt jobb.
Älskar mitt jobb, mina kollegor och vårdtagarna. Men det är inte ett hållbart liv.

Jag minns de första åren i Hemtjänsten. Vilken energi det gav. Hur tighta vi kollegor var. Vi hade askul ihop på jobbet. Direkt man klev in genom dörren på jobbet så var det skratt, skämt och glädje.
Nu sitter alla som tysta spöken runt bordet. Vi gör det vi ska och sen skyndar oss hem.
Vi orkar och hinner inte engagera oss ett uns över våra arbetsuppgifter.
Jag vågar nog påstå att ingen av mina kollegor mår helt bra. Många mår riktigt dåligt och har flera utmattningssymtom.
Det här. Precis.

Vi brukade göra massor på jobbet. Vi hade modevisningar och hatt parader, dukade spontat långbord, höll nobelfester och maskerader, kräftskivor och glöggmingel. Vi brukade hålla låda och dansa och sjunga för våra kunder. Jag har stått på köksön och spelat luftgitarr och ylat "We are all the winners" för att det var enda gången vi hörde eller såg en av kunderna skratta/prata.
Vi bjöd hem hela avdelningen till oss om vi hade plats, för att grilla och umgås. Vi tog med oss de kunder som ville på kvarterskrogen eller café.

Nu är det tyst. Det är ingen som skrattar mer.
 
Fast handlar det om "orkar med" när scheman läggs så att folk jobbar 6 dagar av 7 ofta korta pass med massor av restid (fritid) per arbetad timme.
Det håller jag inte helt med om. Men delvis.
Dygns och veckovilan ihop med heltidsresan är en stor bov. Det var där det gick åt helvete.

Nu måste vi rätta oss efter lagen om dygnsvilan. Så arbetstidsförkortning är ett måste för att få ihop hållbarhet. Och det ligger på förhandlingsbordet.

Men det kommer inte att räcka för att få folk att stanna i äldreomsorgen eller vilja jobba där. För folk tycker inte att det är värt att jobba varannan helg, många kvällar och högtider för den lön som är idag.

Ob och helgersättning är piss. Jag hade tex 524:- kvar efter skatt för att jobbat en storhelg. Extra. Jag jobbade jul, nyår, påsk och midsommar (jag var schemalagd så) För det fick jag lite över 2000 extra i plånboken. Och det är faktiskt ett skämt för att ha missat alla högtider med familjen.
 
En nyfiken fråga, vad skulle vara en bra lön? Jag jobbar själv inom ett "manligt" yrke som kräver 3 års universitetsstudier och vi har en lön som inte är så mycket än en undersköterskas enligt denna tråd.
Jag skulle inte gå tillbaka som undersköterska (med kvällsarbete och jobb varannan helg) för under 33-34’. Och det är inte helt orimligt för mig att lyckas få det, baserat på erfarenhet och utbildning.
 
Stryk det jag skrev tidigare, hon hade tydligen fått löneförhöjning utan att löneförhandla, 48200 har hon nu. Inte alls avis....
 
Det går om regeringen vill avsätta stora summor till kommunerna att öka löner och anställa fler så det åter igen blir ett åtråvärt jobb.

Ja rösta rätt är ända lösningen. Men jag har faktiskt inte sett ett enda parti lyfta den frågan tillräckligt högt.
Men varför regeringen? Det är ju kommunen som plockar in den skatt som betalar omsorgen.

Du betalar inte ens statlig skatt på din lön om du inte tjänar mer än 598 500 kr om året. Så om man tjänar mindre än det går den skatt man betalar bara till ens kommun och kommunen bestämmer hur mycket skatt de vill ta och vad de lägger den på (sina löner, sina idrottshallar, eller omsorg).

https://www.skatteverket.se/privat/...hhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html

Staten får ju momsen såklart dock.

Det är det jag menar med att saken inte kommer att lösas förrän människor röstar Skola och Omsorg (o brott) i Kommunvalet! för staten kan nästan ingenting göra. Även om alla tror att det är deras sak. (de kan kanske förstatliga skolan dock antar jag och ta kostnaden igen).

Så det är inte nödvändigtvis så att din grannkommun har likadana villkor eller lika mycket pengar till omsorgen som din kommun har. Men iofs inte osannolikt eftersom vi inte kommer ihåg att rösta omsorg i kommunalvalet. Utan kanske prioriterar låg kommunalskatt.
 
En nyfiken fråga, vad skulle vara en bra lön? Jag jobbar själv inom ett "manligt" yrke som kräver 3 års universitetsstudier och vi har en lön som inte är så mycket än en undersköterskas enligt denna tråd.
Det är ju en mer övergripande fråga. De flesta yrken behöver ett rejält lönelyft om folk ska kunna leva drägligt med tanke på hur alla priser på livsnödvändiga saker, som t ex el, transport och mat skenar iväg.

Men för mig är det faktiskt en fråga om vad arbetet innehåller i relation till lönen. Gråter du ofta på arbetstid i ditt yrke? Läggs schemat på ett sånt sätt att det förutsätts att du stannar kvar 5 timmar extra ett par dagar i veckan trots att du jobbar heltid och du inte är tillfrågad? Skickas du regelbundet in i situationer där man vet att du kommer få ta emot hot och slag?
Vad gör din chef om du ringer kl 19 en lördagkväll och ber hen lösa det faktum att du står ensam på avdelningen eftersom du precis fått skicka iväg din enda kollega med ambulans? Och på övriga avdelningar är man också så kort om personal att en nu står obemannad eftersom någon fick springa ifrån för att du tryckte på överfallslarmet? Är det en normal grej i ditt yrke att hoppa över rasten eftersom du är orolig för att hitta din kollega död när du kommer tillbaka?

Ska jag jobba såhär mer då ska jag fanemej ha kompensation för både fysiskt och psykiskt lidande.
 
Men varför regeringen? Det är ju kommunen som plockar in den skatt som betalar omsorgen.

Du betalar inte ens statlig skatt på din lön om du inte tjänar mer än 598 500 kr om året.

https://www.skatteverket.se/privat/...hhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html

Staten får ju momsen såklart dock.
Båda bär väl ett ansvar var skattepengar delas ut?
Kommunerna kommer inte kunna skrapa fram de pengar som behövs. Det är förstora summor som behövs.
Staten kommer behöva gå in och stötta upp med mer pengar för att rädda äldrevården.
 
Nej det ser ut såhär nästan överallt. Det gör det. Det ÄR såhär illa.

@Fetaost beskriver det helt rätt. Det ska vara optimerat, effektivt, slimmat. Ingen ska NÅGONSIN vara sysslolös. Men få kunder vill gå kl 10. Få läkemedel ska ges kl 10. Ingen vill gå och lägga sig kl 18.
Varken inom hemtjänst eller på boende.
Det finns inget utrymme för att något avviker. Lätt att ordna på ett psykdemensboende:sneaky:.
Om inget finns att göra så är det ju bara så.
 
Och så säger folk att vi måste säga ifrån, vi måste gå i strejk, vi måste engagera oss politiskt. NÄR?
Vi jobbar ju 60 timmar i veckan(och gud nåde om någon ser oss med vår privata mobil!)och när vi kommer hem är vi totalt punkterade. Vi uppbådar den sista styrkan för att vara med dem vi älskar. Jag tänker inte välja bort det för att stå på någon barrikad. Jag kan inte välja bort det sista som gör livet värt att leva.
Kanske orkar jag när jag fått byta yrke? Hade jag haft ekonomisk möjlighet hade jag gärna pluggat t ex statsvetenskap och blivit yrkespolitiker och slagits för gamla kolleger, kunder, patienter och deras anhöriga. Men jag kan inte leva på CSN så länge. Det går inte ihop ekonomiskt för mig. Jag hoppas orka göra skillnad ialllafall lite, sen. När jag är lite mer hel igen.
 
Båda bär väl ett ansvar var skattepengar delas ut?
Kommunerna kommer inte kunna skrapa fram de pengar som behövs. Det är förstora summor som behövs.
Staten kommer behöva gå in och stötta upp med mer pengar för att rädda äldrevården.
När staten stöttar brukar i alla fall vår kommun dra ned på sina kostnader och på kommunalskatten och behålla samma nivå.

Det är snarare de här populära effektivitetsmålen om 4% per år eller vad det är. Dvs de drar ned en viss % till all verksamhet per år och säger att alla ska bli effektivare. Samtidigt som det inte riktigt går att effektivare gå på toa.
 
Det är klart att det finns nåt att göra. Som @Fetaost skriver, mer personal. Högre löner. Bättre schema. Men det finns inte pengar till. Nog finns det pengar. Men ingen som vill avstå från dem till förmån för ovanstående.
Och det är ju vi i kommunen som inte vill göra det. Delvis eftersom vi inte förstår att det är kommunens ansvar med skola och omsorg.
 
Det är ju en mer övergripande fråga. De flesta yrken behöver ett rejält lönelyft om folk ska kunna leva drägligt med tanke på hur alla priser på livsnödvändiga saker, som t ex el, transport och mat skenar iväg.

Men för mig är det faktiskt en fråga om vad arbetet innehåller i relation till lönen. Gråter du ofta på arbetstid i ditt yrke? Läggs schemat på ett sånt sätt att det förutsätts att du stannar kvar 5 timmar extra ett par dagar i veckan trots att du jobbar heltid och du inte är tillfrågad? Skickas du regelbundet in i situationer där man vet att du kommer få ta emot hot och slag?
Vad gör din chef om du ringer kl 19 en lördagkväll och ber hen lösa det faktum att du står ensam på avdelningen eftersom du precis fått skicka iväg din enda kollega med ambulans? Och på övriga avdelningar är man också så kort om personal att en nu står obemannad eftersom någon fick springa ifrån för att du tryckte på överfallslarmet? Är det en normal grej i ditt yrke att hoppa över rasten eftersom du är orolig för att hitta din kollega död när du kommer tillbaka?

Ska jag jobba såhär mer då ska jag fanemej ha kompensation för både fysiskt och psykiskt lidande.
En dräglig tillvaro borde alls lön räcka till.

Fast dessa problem går inte att lösa med högre lön.
 
Och så säger folk att vi måste säga ifrån, vi måste gå i strejk, vi måste engagera oss politiskt. NÄR?
Vi jobbar ju 60 timmar i veckan(och gud nåde om någon ser oss med vår privata mobil!)och när vi kommer hem är vi totalt punkterade. Vi uppbådar den sista styrkan för att vara med dem vi älskar. Jag tänker inte välja bort det för att stå på någon barrikad. Jag kan inte välja bort det sista som gör livet värt att leva.
Kanske orkar jag när jag fått byta yrke? Hade jag haft ekonomisk möjlighet hade jag gärna pluggat t ex statsvetenskap och blivit yrkespolitiker och slagits för gamla kolleger, kunder, patienter och deras anhöriga. Men jag kan inte leva på CSN så länge. Det går inte ihop ekonomiskt för mig. Jag hoppas orka göra skillnad ialllafall lite, sen. När jag är lite mer hel igen.
Men du som har arbetat kan ju ansöka om att få extra studielån. När jag hade det så var det 4000 extra/månad, det lär vara mer nu eftersom "vanliga" csn är på 13000. Det är med andra ord inte jättemycket mindre än vad du har idag.

Tillägg, 4500 för 4 veckor nu, så typ 5000 kanske/månad, ungefär?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp