Vad ska vi göra med våra gamlingar?

För det här får jag betalt 29.000 före skatt. Efter skatt får jag ut ca 21.000. Maken något mer. Och då har vi löneförhandlat STENHÅRT bägge två. Mycket få av mina jämnåriga kollegor har lika hög lön som mig. Många ligger precis över det som är kommunals minimilön dvs 24 950. Av dem är de flesta invandrare och frågar sig hur de ska nå upp till det lönekrav(~28 000)som ställs för att få uppehållstillstånd.
Höjningen brukar bli sisådär 500 kr. Före skatt.
Vi är två och klarar oss men vi får ju tänka på vad vi gör med pengarna. Mina ensamstående vänner med barn vänder slantarna flera gånger om.
De flesta tycker inte att ovanstående arbetssituation är värt lönen. Jag rekommenderar aldrig mitt yrke till ungdomar. Jag som egentligen älskar mitt jobb och älskar att vara handledare åt ungdomar som har praktik. Mina barn tänker aldrig jobba med vård eller omsorg. De ser ju hur slut vi är.
Hur ska vi få fler att jobba inom yrket? När de som nu gör det, som @Fetaost skrev - för att de velat det, lämnar och inte rekommenderar det till andra? De som nu kommer in som nya är till 90 % invandrare, ofta män. Som kan vara hur lämpliga och duktiga som helst men som inte accepteras av kunderna. En av mina kollegor, som var anställd som vårdbiträde, var läkare i sitt hemland. Men väldigt få av kunderna accepterade att han hjälpte dem med läkemedel eller hygien. Det är fel på hur "dom där" diskar, städar, värmer mat, handlar. Det spelar ingen roll hur bra svenska de kan eller hur väl de försöker göra rätt. Det är ändå fel för de flesta.
Mina kvinnliga, invandrade kollegor utsätts för sexuella övergrepp så gott som dagligen i form av rent fysiska försök att ta sig friheter med deras kroppar, rättframma påståenden om att de skulle vara lämpade för "arbete på knä", att de kan "väl bjuda på lite mer än bara mat?" och "en såndär som du skulle man velat prova medan den ännu står upp". Eller förtäckta förslag om att "jobba extra inatt".
När vi jobbar i par sätts jag i situationen att hantera detta, professionellt helst. Men jag kan ju inte låta bli att bli topp tunnor rasande ibland. Det har hänt att jag stått och skakat av ilska och bett min kollega lämna då det inte går att hantera på nåt annat sätt. Jag vägrar stå och låtsas som att jag inte hör. Mår jag bra sen? Nope. Mår min kollega bra? Definitivt inte!

Men det är en helt okej lön?
I min kommun kostar en hyreslägenhet(i "problemområde")med 3 rum ca 9.000 kr/mån. Därtill kommer kostnad för el och ibland vatten. Och sen alla övriga kostnader. Att få ut 20.000 kr i mån är inte särskilt ok lön med ovanstående arbetsvillkor när hälften äts upp av att ha tak lver huvudet.
 
För det här får jag betalt 29.000 före skatt. Efter skatt får jag ut ca 21.000. Maken något mer. Och då har vi löneförhandlat STENHÅRT bägge två. Mycket få av mina jämnåriga kollegor har lika hög lön som mig. Många ligger precis över det som är kommunals minimilön dvs 24 950. Av dem är de flesta invandrare och frågar sig hur de ska nå upp till det lönekrav(~28 000)som ställs för att få uppehållstillstånd.
Höjningen brukar bli sisådär 500 kr. Före skatt.
Vi är två och klarar oss men vi får ju tänka på vad vi gör med pengarna. Mina ensamstående vänner med barn vänder slantarna flera gånger om.
De flesta tycker inte att ovanstående arbetssituation är värt lönen. Jag rekommenderar aldrig mitt yrke till ungdomar. Jag som egentligen älskar mitt jobb och älskar att vara handledare åt ungdomar som har praktik. Mina barn tänker aldrig jobba med vård eller omsorg. De ser ju hur slut vi är.
Hur ska vi få fler att jobba inom yrket? När de som nu gör det, som @Fetaost skrev - för att de velat det, lämnar och inte rekommenderar det till andra? De som nu kommer in som nya är till 90 % invandrare, ofta män. Som kan vara hur lämpliga och duktiga som helst men som inte accepteras av kunderna. En av mina kollegor, som var anställd som vårdbiträde, var läkare i sitt hemland. Men väldigt få av kunderna accepterade att han hjälpte dem med läkemedel eller hygien. Det är fel på hur "dom där" diskar, städar, värmer mat, handlar. Det spelar ingen roll hur bra svenska de kan eller hur väl de försöker göra rätt. Det är ändå fel för de flesta.
Mina kvinnliga, invandrade kollegor utsätts för sexuella övergrepp så gott som dagligen i form av rent fysiska försök att ta sig friheter med deras kroppar, rättframma påståenden om att de skulle vara lämpade för "arbete på knä", att de kan "väl bjuda på lite mer än bara mat?" och "en såndär som du skulle man velat prova medan den ännu står upp". Eller förtäckta förslag om att "jobba extra inatt".
När vi jobbar i par sätts jag i situationen att hantera detta, professionellt helst. Men jag kan ju inte låta bli att bli topp tunnor rasande ibland. Det har hänt att jag stått och skakat av ilska och bett min kollega lämna då det inte går att hantera på nåt annat sätt. Jag vägrar stå och låtsas som att jag inte hör. Mår jag bra sen? Nope. Mår min kollega bra? Definitivt inte!

Men det är en helt okej lön?
I min kommun kostar en hyreslägenhet(i "problemområde")med 3 rum ca 9.000 kr/mån. Därtill kommer kostnad för el och ibland vatten. Och sen alla övriga kostnader. Att få ut 20.000 kr i mån är inte särskilt ok lön med ovanstående arbetsvillkor när hälften äts upp av att ha tak lver huvudet.
Åh! Jag skriver under på ALLT här!
Jobbar vi på samma ställe?
 
Ja de flesta av oss betalar ingen statlig skatt på våra inkomster utan enbart till kommunen och regionen. Sänker staten skatten för folk så minskar därmed kommunens inkomster om inte staten ersätter bortfallet.

Du menar förslaget om ett ytterligare jobbskatteavdrag? Det påverkar inte de kommunala och regionala skatteintäkterna eftersom de kompenseras av staten.

Staten får ju sedan också in skatt på väldigt många fler sätt än via statlig inkomstskatt.
 
Men är det lönen som är huvudproblemet inom äldrevården? Det jag hör folk klaga på är framförallt usla scheman utan tid för återhämtning.
Jag tror folk kan ta svåra arbetsförhållanden om de får en lön som väger upp det.

Att så många valde att hoppa på heltidsresan var för att de behövde få upp sin inkomst. Men att jobba heltid i äldrevården orkar få. Så därför gnälls det på schema och återhämtning.

Hade lönen varit bättre så hade många gladeligen jobbat 80% som de flesta gjorde tidigare.
 
Du menar förslaget om ett ytterligare jobbskatteavdrag? Det påverkar inte de kommunala och regionala skatteintäkterna.

Staten får ju sedan in skatt på väldigt många fler sätt än via statlig inkomstskatt.
Så staten ersätter varje krona kommunen förlorar? Det jag hört är att statsbidragen till kommunerna och regionerna minskar
 
Jag tror folk kan ta svåra arbetsförhållanden om de får en lön som väger upp det.

Att så många valde att hoppa på heltidsresan var för att de behövde få upp sin inkomst. Men att jobba heltid i äldrevården orkar få. Så därför gnälls det på schema och återhämtning.

Hade lönen varit bättre så hade många gladeligen jobbat 80% som de flesta gjorde tidigare.
En bra lön löser inte problemer med avsaknad av återhämtning. Om du tjänar 5k med så är du lika trött, sliten eller i värsta fall utbränd eller fysiskt skadad ändå.
Visst bra lön är trevligt men livet är, för de jag känner personligen, mycket viktigare.
 
En bra lön löser inte problemer med avsaknad av återhämtning. Om du tjänar 5k med så är du lika trött, sliten eller i värsta fall utbränd eller fysiskt skadad ändå.
Visst bra lön är trevligt men livet är, för de jag känner personligen, mycket viktigare.
En bra lön hade gjort att folk inte kände sig tvingade att gå upp i heltid som de egentligen inte orkar med.
 
Jag har inte koll på exakt vilka statsbidrag som föreslås minska (finns ju massa olika, generella och riktade). Men de är ju oavsett inte kopplade på det sättet till skatteintäkter.
Det känns som om du pratar runt eller så frågar jag dåligt.
Hur ersätter staten kommuner och regioner för skattebortfall som uppstår genom statens beslut?
 
Jag lämnar nu, är fn sjukskriven för ytterligare en omgång utmattning. Kommer sedan kunna vara föräldraledig eftersom jag är gravid. Nästa höst blir det studier. Något inom IT eller administration. Jag tar inte i vård och omsorg eller skola med tång ens. Aldrig mer. Jag klarar inte ens av att gå utanför min gamla arbetsplats utan att få hjärtklappning(ytterligare 3 tillsvidare anställda medarbetare har blivit sjukskrivna under sommaren. En för utmattning och två pga förslitningsskador. Och 4 har sagt upp sig. Det finns snart bara timanställda vikarier på bygget.).

Men jag sörjer det. Jag vill inte alls lämna. Jag älskar att ta hand om och vårda. Jag har oerhört vackra minnen också. Jag har mött så fantastiska människor i både kunder och kollegor. Och chefer faktiskt. Men jag vill leva. Inte bara överleva. Jag vill ha ork kvar både fysiskt och mentalt för att orka med min familj. Jag vill ha tid med mina intressen. Jag vill orka träffa vänner för annat än att gråta tyst i omklädningsrummet.
 
Detta! Tror att det är så vanligt att folk röstar på samma sak i kommun och region som de gör till riksdag "av bara farten" för att man inte har koll. När det är frågorna som beslutas i kommun och region är de som dels verkligen påverkar människors vardag. Och där det dessutom (iaf i kommunen) är relativt korta vägar till påverkan. Ofta kan samma parti vara helt annorlunda i på kommunnivå jämfört med riks, för att lokalfrågorna är så specifika.

Om man bara orkar sätta sig i in i ett val så läs på om kommunvalet, och rösta sen på samma i riksdag och region, inte tvärtom.
Och om man frågar i tex valstugorna ger man ju också intryck av att det finns en vits i att driva frågor som omsorg och skola och faktiskt vinna val på det.
 
Fast handlar det om "orkar med" när scheman läggs så att folk jobbar 6 dagar av 7 ofta korta pass med massor av restid (fritid) per arbetad timme.
Det är inte 6 av 7 dagar korta pass. Det är bara för syns skull. Verkligheten är att utöver de timmarna jobbar man några till dagligen. Och ofta ett par dubbelpass. Utan rast.
 
Pengarna finns inte till att ändra arbetsvillkoren. Vi bantade rejält och drog ändå över med miljoner så nu bantas det ännu hårdare. Turerna är sinnessjukt pressade.
Lagen om dygnsvila och veckovila ihop med heltidsresan är en annan bov. I många hemtjänster så är behovstopparna inte kompatibla med den idén. Så är det hos oss.

För att kunna få till en lösning så krävs att vi har mycket mer personal. Det skulle innebära att vi långa stunder varje dag sitter sysslolösa när behovet är lågt. Det vill inte kommunen betala för. Pengarna finns inte.
Pengarna kommer från regeringen.

Vi är 30 anställda hos oss. För att vi skulle få till ett bättre schema och mindre stress under behovstopparna så skulle ca 8-10 tjänster till behövas. Hade det inte varit för heltidsresan och undesöterskekravet så hade det kunnat lösas med deltidsanställda som vill jobba kvällar och helger som extraknäck.

Men nu ska vi inte vara övertaliga en minut och ska klara oss på ordinarie personal. Blir vi övertaliga under ett pass så skickas vi till en annan arbetsplats i kommunen under det passet. En oerhörd stress att bli runtskickad mellan helt okända arbetsplatser, vårdtagare och kollegor.
Så det går egentligen inte alls att förbättra äldreomsorgen menar du?

Tänker också att rimligen är det inte lika över hela landet utan lite olika från kommun till kommun, iom att det faktiskt är just kommunpolitikerna och kommunskatten som bestämmer resurserna och intresset där.

Så det är nog helt enkelt att rösta och fråga politikerna i så fall i din kommun. (i min vet jag inte hur det ser ut i omsorgen, skolan (eller miljön) bryr sig (socialdemokraterna och miljöpartiet) politikerna inte om här i kommunen utan de har bland de lägsta skolpengen i landet.
 
De som lägger schema vet ju att det inte går ihop. De har inte anställda nog för antalet timmar ens om alla jobbar heltid. Så pass lämnas tomma och löses akut med inbeordringar eller att personalen ringer runt till varandra och bönar och ber att en kollega ska komma in.
 
Jag lämnar nu, är fn sjukskriven för ytterligare en omgång utmattning. Kommer sedan kunna vara föräldraledig eftersom jag är gravid. Nästa höst blir det studier. Något inom IT eller administration. Jag tar inte i vård och omsorg eller skola med tång ens. Aldrig mer. Jag klarar inte ens av att gå utanför min gamla arbetsplats utan att få hjärtklappning(ytterligare 3 tillsvidare anställda medarbetare har blivit sjukskrivna under sommaren. En för utmattning och två pga förslitningsskador. Och 4 har sagt upp sig. Det finns snart bara timanställda vikarier på bygget.).

Men jag sörjer det. Jag vill inte alls lämna. Jag älskar att ta hand om och vårda. Jag har oerhört vackra minnen också. Jag har mött så fantastiska människor i både kunder och kollegor. Och chefer faktiskt. Men jag vill leva. Inte bara överleva. Jag vill ha ork kvar både fysiskt och mentalt för att orka med min familj. Jag vill ha tid med mina intressen. Jag vill orka träffa vänner för annat än att gråta tyst i omklädningsrummet.
Jag har också varit sjukskriven i två kortare omgångar för utmattning. Och jag letar nytt jobb.
Älskar mitt jobb, mina kollegor och vårdtagarna. Men det är inte ett hållbart liv.

Jag minns de första åren i Hemtjänsten. Vilken energi det gav. Hur tighta vi kollegor var. Vi hade askul ihop på jobbet. Direkt man klev in genom dörren på jobbet så var det skratt, skämt och glädje.
Nu sitter alla som tysta spöken runt bordet. Vi gör det vi ska och sen skyndar oss hem.
Vi orkar och hinner inte engagera oss ett uns över våra arbetsuppgifter.
Jag vågar nog påstå att ingen av mina kollegor mår helt bra. Många mår riktigt dåligt och har flera utmattningssymtom.
 
Det är inte 6 av 7 dagar korta pass. Det är bara för syns skull. Verkligheten är att utöver de timmarna jobbar man några till dagligen. Och ofta ett par dubbelpass. Utan rast.
Givetvis, schema ser ju ut att vara skapade för att skada de anställda. Man ser dem helt klart som värdelösa och utbytbara v
 
Så det går egentligen inte alls att förbättra äldreomsorgen menar du?

Tänker också att rimligen är det inte lika över hela landet utan lite olika från kommun till kommun, iom att det faktiskt är just kommunpolitikerna och kommunskatten som bestämmer resurserna och intresset där.

Så det är nog helt enkelt att rösta och fråga politikerna i så fall i din kommun. (i min vet jag inte hur det ser ut i omsorgen, skolan (eller miljön) bryr sig (socialdemokraterna och miljöpartiet) politikerna inte om här i kommunen utan de har bland de lägsta skolpengen i landet.
Det går om regeringen vill avsätta stora summor till kommunerna att öka löner och anställa fler så det åter igen blir ett åtråvärt jobb.

Ja rösta rätt är ända lösningen. Men jag har faktiskt inte sett ett enda parti lyfta den frågan tillräckligt högt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp