Vi får kissa och bajsa i skogen för vi hinner inte till lokalen och gå på toaletten, vi äter vår mat i bilen för vi hinner inte in till lokalen pga långa körsträckor, vår halvtimmesrast äter vi samtidigt som vi skriver rapporter, vårdbegäran, beställer inkontinensskydd, bokar färdtjänst, gör avvikelser mm för vi HINNER inte på annat sätt. När som helst får vi släppa allt för att ta ett larm.Det är ju en mer övergripande fråga. De flesta yrken behöver ett rejält lönelyft om folk ska kunna leva drägligt med tanke på hur alla priser på livsnödvändiga saker, som t ex el, transport och mat skenar iväg.
Men för mig är det faktiskt en fråga om vad arbetet innehåller i relation till lönen. Gråter du ofta på arbetstid i ditt yrke? Läggs schemat på ett sånt sätt att det förutsätts att du stannar kvar 5 timmar extra ett par dagar i veckan trots att du jobbar heltid och du inte är tillfrågad? Skickas du regelbundet in i situationer där man vet att du kommer få ta emot hot och slag?
Vad gör din chef om du ringer kl 19 en lördagkväll och ber hen lösa det faktum att du står ensam på avdelningen eftersom du precis fått skicka iväg din enda kollega med ambulans? Och på övriga avdelningar är man också så kort om personal att en nu står obemannad eftersom någon fick springa ifrån för att du tryckte på överfallslarmet? Är det en normal grej i ditt yrke att hoppa över rasten eftersom du är orolig för att hitta din kollega död när du kommer tillbaka?
Ska jag jobba såhär mer då ska jag fanemej ha kompensation för både fysiskt och psykiskt lidande.
Förra året var tre av mina kollegor med om bilolyckor i arbetet. En bröt ryggen (viltolycka) en annan skadade sig i sommras när hon blev påkörd och är fortfarande sjukskriven. När sånt händer så är vi där också. Vi försöker alltid ha varandras rygg.
Vi har blivit hotade med hagelgevär, jag har blivit jagad med kniv, de flesta av oss har blivit taffsade på, två kollegor har blivit utsatta för grova övergrepp, vi vistas dagligen i sanitära missärer, utsätts för passiv rökning mm.
Nej tack. Då sätter jag mig hellre i kassan på Ica för samma pengar.