Vad ska vi göra med våra gamlingar?

Var i ligger självändamålet att jobba heltid? En högre timlön gör det möjligt att jobba färre timmar och då orka med det jobbiga som kommer med jobbet på ett helt annat sätt.

På något sätt måste jobbet attrahera folk att jobba med yrket och är ju inget yrke som kan locka med flex eller jobba hemifrån men kan kanske locka med att heltid inte är 38 eller 40h.
Och om jag förstått rätt är det inte lika mycket att göra mitt på dagen inom hemtjänsten, att då ha ändå en hög lön men inte jobba heltid, men flera deltidsarbetare istället borde väl få verksamheten att gå runt med friskare personal?
 
Det håller jag inte helt med om. Men delvis.
Dygns och veckovilan ihop med heltidsresan är en stor bov. Det var där det gick åt helvete.

Nu måste vi rätta oss efter lagen om dygnsvilan. Så arbetstidsförkortning är ett måste för att få ihop hållbarhet. Och det ligger på förhandlingsbordet.

Men det kommer inte att räcka för att få folk att stanna i äldreomsorgen eller vilja jobba där. För folk tycker inte att det är värt att jobba varannan helg, många kvällar och högtider för den lön som är idag.

Ob och helgersättning är piss. Jag hade tex 524:- kvar efter skatt för att jobbat en storhelg. Extra. Jag jobbade jul, nyår, påsk och midsommar (jag var schemalagd så) För det fick jag lite över 2000 extra i plånboken. Och det är faktiskt ett skämt för att ha missat alla högtider med familjen.
Problemet är att dygns och veckovilan även utan heltidsresan innebär att man alltid lägger sig på miniminivåerna för att få ut så många arbetspass som möjligt av de anställda. De jag pratat med som jobbar deltid har även de åkt på det där så kallade "hälsoschemana" som mest är ohälsoscheman. De jobbar exakt lika många pass som sina heltidsarbetande kollegor men de gör kortare pass och får därmed inte en enda extra ledig dag.
Nej ett vettig schema löser inte allt men ett schema som inte gör folk sjuka är ju en bra början på att se vad för behov som egentligen finns. För jag vidhåller att 5k mer i plånboken inte löser problemet med att folk är utslitna både fysiskt och pyskiskt.
 
Var i ligger självändamålet att jobba heltid? En högre timlön gör det möjligt att jobba färre timmar och då orka med det jobbiga som kommer med jobbet på ett helt annat sätt.

På något sätt måste jobbet attrahera folk att jobba med yrket och är ju inget yrke som kan locka med flex eller jobba hemifrån men kan kanske locka med att heltid inte är 38 eller 40h.
Jag sa inte att det var ett självändamål eller bra. Jag sa bara att ur kommunens synvinkel så behöver de då hitta mer personal. Och någon i tråden sa att det var ont om dem. Så det blir ju dubbel förlust för dem. Kortare arbetsdagar kanske?
 
Sänka heltidsmåttet helt enkelt. Idag ligger det runt 38 timmar för vård och omsorgsarbetare.
Jag har varit ledig två jular, två midsomrar och en nyår sedan jag började inom vården. Övriga har jag jobbat antingen dagen, kvällen eller 7 - 22. För det saknas folk.
Med dygnsvilan blev det ännu mer knas. Min arbetsplats förhandlade sig till uppskov men makens fick ändra schema. Det innebar 4 kvällar i rad ena veckan plus ett dagpass. Kul som förälder med relativt små barn. Han såg inte mycket av avkomman under den veckan.
Ja, alltså heltid borde väl vara den tid alla orkar jobba och ha hälsan kvar?
 
Jag sa inte att det var ett självändamål eller bra. Jag sa bara att ur kommunens synvinkel så behöver de då hitta mer personal. Och någon i tråden sa att det var ont om dem. Så det blir ju dubbel förlust för dem. Kortare arbetsdagar kanske?
Och heltid innebär att folk säger upp sig/letar annat/ blir sjukskrivna så är det ju nummer 1 att inte förlora ännu fler anställda.
 
Problemet är att dygns och veckovilan även utan heltidsresan innebär att man alltid lägger sig på miniminivåerna för att få ut så många arbetspass som möjligt av de anställda. De jag pratat med som jobbar deltid har även de åkt på det där så kallade "hälsoschemana" som mest är ohälsoscheman. De jobbar exakt lika många pass som sina heltidsarbetande kollegor men de gör kortare pass och får därmed inte en enda extra ledig dag.
Nej ett vettig schema löser inte allt men ett schema som inte gör folk sjuka är ju en bra början på att se vad för behov som egentligen finns. För jag vidhåller att 5k mer i plånboken inte löser problemet med att folk är utslitna både fysiskt och pyskiskt.
Heltidsresan utpressade folk till att tacka ja till en heltid många inte ville ha eftersom man tvingades jobba lika många pass oavsett anställingsgrad. Heltidsresan spelade absolut roll. Många som jobbade deltid som extrajobb och hade annan sysselsättning också tvingades säga upp sig från ena jobbet för att jobba 100% på det andra.

Hälsoschema och heltidsresan är två olika saker.
 
Jag tror att enda lösningen är att bygga massvis med äldreboenden för olika stödnivåer. Resetiden måste bort, och att det finns kollegor, fikarum, vilorum, personaltoaletter i samma byggnad lättar på trycket rejält.

Och tänk på vad det skulle innebära för bostadsmarknaden...
 
Jag tror att enda lösningen är att bygga massvis med äldreboenden för olika stödnivåer. Resetiden måste bort, och att det finns kollegor, fikarum, vilorum, personaltoaletter i samma byggnad lättar på trycket rejält.

Och tänk på vad det skulle innebära för bostadsmarknaden...
Det är vad jag också tror. Och jag funderar på om man inte kan kombinera dem med förskola tex, vissa av dem, eller andra saker så de äldre inte bara existerar. På så vis kommer man åt det där ensamma och att inte ha tid med de boende så att säga.
 
Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare, vilket jag också tror är bra. Men det innebär att färre ska försörja flera.

Även om man är frisk och rask som 80-åring, så kommer kanske dagen när man behöver sjukvård och stöd i hemmet. För de flesta är de sista 5 åren i livet de mest kostsamma avseende detta.

Men pengarna räcker inte, redan nu finns köer, och äldreboende är nästan omöjligt att komma in på. Regeringen sänker skatten så mer pengar kan sjukvården glömma.

Hur ska vi göra?
Ska vi ha privata alternativ? Egen sköterska?
Ska vi ta hem våra föräldrar och vårda dem själva?
Ska vi återinföra ättestupan? Har du fyllt 85 har du ju trots allt haft ett långt liv, och varför kan du inte vara nöjd med det?

Helt ärligt, att det gemensamma ska lyckas reda ut den här ekvationen finner jag osannolikt.


Orkar inte läsa alla sidorna så de som vill kan ju bortse från om detta är oetiskt, ironiskt eller bara irrelevant:

Jag är en cynisk person och allmänt livsled. Jag ser mig omkring och ser en ökande ohälsa både fysiskt som mental (ja det hänger väl ihop). Dålig kost, fysisk inaktivitet, välfärdssjukdomar allt längre ner i åldrarna... Jag tror alltså att detta är ett övergående problem. De som är födda 40,50,60-tal är de sista som kommer att bli ohyggligt gamla. Vi andra kommer dö i förtid av välfärdsproblem av någon form. I takt med att vi kommer få jobba till 70+ lär pensionstiden bli relativt kort.
 
Det är vad jag också tror. Och jag funderar på om man inte kan kombinera dem med förskola tex, vissa av dem, eller andra saker så de äldre inte bara existerar. På så vis kommer man åt det där ensamma och att inte ha tid med de boende så att säga.

Ja varför inte sätta ihop det med förskolor, för stort gemensamt kök. Det sparar skattepengar det!
 
Orkar inte läsa alla sidorna så de som vill kan ju bortse från om detta är oetiskt, ironiskt eller bara irrelevant:

Jag är en cynisk person och allmänt livsled. Jag ser mig omkring och ser en ökande ohälsa både fysiskt som mental (ja det hänger väl ihop). Dålig kost, fysisk inaktivitet, välfärdssjukdomar allt längre ner i åldrarna... Jag tror alltså att detta är ett övergående problem. De som är födda 40,50,60-tal är de sista som kommer att bli ohyggligt gamla. Vi andra kommer dö i förtid av välfärdsproblem av någon form. I takt med att vi kommer få jobba till 70+ lär pensionstiden bli relativt kort.

Fast det är ju ett problem NU. Både min pappa och farmor är pensionerade, och snart mamma med - och mormor och morfar lever och är pensionerade.

Vi är alltså 4 levande generationer (jag har barn) och hälften är pensionerade. Och jag har bara 1 barn, brorsan inga.
 
Ja varför inte sätta ihop det med förskolor, för stort gemensamt kök. Det sparar skattepengar det!
Jag tänker att äldre som inte är alltför sjuka kan uppskatta de yngre förmågorna till viss del, har läst någonstans om kombinationen och att det föll väl ut. tror det skulle fungera att hålla äldre friskare och "på bättre humör" rent mentalt också att känna sig uppskattade och ha någon som är där och lyssnar, sällskap. Istället för att sitta framför dumburken.
 
Jag tänker att äldre som inte är alltför sjuka kan uppskatta de yngre förmågorna till viss del, har läst någonstans om kombinationen och att det föll väl ut. tror det skulle fungera att hålla äldre friskare och "på bättre humör" rent mentalt också att känna sig uppskattade och ha någon som är där och lyssnar, sällskap. Istället för att sitta framför dumburken.

Ja absolut, och det är lite liv i luckan på dagtid.

Har för mig att jag läst om något ställe som hade så, och dom hade gemensamma måltider till och med? Vilket var bra för både barnen och de äldre.
 
Fast det är ju ett problem NU. Både min pappa och farmor är pensionerade, och snart mamma med - och mormor och morfar lever och är pensionerade.

Vi är alltså 4 levande generationer (jag har barn) och hälften är pensionerade. Och jag har bara 1 barn, brorsan inga.
Jag har tänkt på detta med att skaffa barn, jag mitt syskon och mina fyra äldre kusiner, ingen av hos har barn och alla utom en har paserat tretio. Vi är alltså tre generationer, där den yngsta är 28 år i år.
 
Jag har tänkt på detta med att skaffa barn, jag mitt syskon och mina fyra äldre kusiner, ingen av hos har barn och alla utom en har paserat tretio. Vi är alltså tre generationer, där den yngsta är 28 år i år.

Ja, bland mina typ 10 kusiner så finns det... 2 kusinbarn.

Det går inte att få ihop den här ekvationen utan att centralisera gamlingarnas bostäder.
 
Ja absolut, och det är lite liv i luckan på dagtid.

Har för mig att jag läst om något ställe som hade så, och dom hade gemensamma måltider till och med? Vilket var bra för både barnen och de äldre.
Ja precis, de äldre kunde dra sig tillbaka till sina egna rum när de kände för det också så klart, men hade gemensamma måltider och aktiviteter, de sökte sig till gemenskapen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp