Vinted betalar inte ut pengar

Det fula är ju egentligen att de i realiteten nekar att kommunicera om saken.
Och av det blir man helt ställd utan möjligheter.

Om du vill driva det av princip och kan avvara utlägget för avgiften skulle jag i ditt läge lagt ner att försöka komma någonstans med dem, utan lagt på KFM att driva tjafset vidare. Med dem så blir det så att de antingen skaffar fram svar och dokumentation eller inte och sedan blir de behandlade efter hur de levererat.

Kanske efter de där 5 dagarna?
Jag kollade på kronofogdens hemsida nu och det ser ut som om det kan bli dyrt. För troligtvis räknas vinted som att de hör hemma i ett annat land och om de inte betalar så kostar det årligen så länge som ärendet är öppet. Det är precis det här som gör att scam:en är så genial. Små summor och lika många skitnöjda kunder som helt missnöjda.

Om du inte redan har gjort det, så tycker jag att du ska meddela Vinted att du kommer att polisanmäla dem för bedrägeri om de inte har utbetalat dina pengar inom 5 dagar. Vi hade liknande problem med Telia på jobbet; de hade fakturerat typ 25 000 kr för ett jobb som vi inte hade beställt. Efter att min kollega under två års tid hade haft oändligt med turer fram och tillbaka med Telias "kundtjänst" m fl som aldrig återkopplade så lackade jag ur. Jag mailade Telia och meddelade att vi kommer att polisanmäla för bedrägeri om de inte löser ärendet. Fick aldrig något svar på mailet, men vips så damp det ner en kreditfaktura i brevlådan och ärendet avslutades.
Jag har absolut funderat på att polisanmäla, men de lär ju inte gå vidare med den utredningen för 260 kronor. Men det kanske är bra att göra oavsett, ifall många anmäler.
Osäker också på om Bot:arna bryr sig om hot om bedrägerianmälan hos polisen.

Jag kollade på kronofogdens hemsida nu och det ser ut som om det kan bli dyrt. För troligtvis räknas vinted som att de hör hemma i ett annat land och om de inte betalar så kostar det årligen så länge som ärendet är öppet. Det är precis det här som gör att scam:en är så genial. Små summor och lika många skitnöjda kunder som helt missnöjda.
Annat land komplicerar säkert, det tänkte jag inte på. Rättssäkerhet och konsumentskydd undergrävs rejält av sådant också. Håller på att bli svårt att se var saker är stationerade ens när man letar efter det tycker jag.​
Men du kan väl alltid dra tillbaka ärendet så evig årskostnad är inte tvingande? Förstår dig dock om du inte är lockad. Du har min moraliska support oavsett.​

Saxat ur länken jag skickade tidigare.

Medlemmar som aktiverar sitt saldo på Vinted blir automatiskt även Adyens kunder och måste därmed godkänna Adyens villkor. Det betyder egentligen bara att vi inte för över eller tar hand om dina pengar, utan överlåter det till proffsen!

Adyen N.V. är ett offentligt företag registrerat i Nederländerna (företagsnummer: 34259528).

Företaget är en licensierad bank som regleras av Centralbanken i Nederländerna (De Nederlandsche Bank). Adressen till deras kontor är: Simon Carmiggeltstraat 6-50, 1011 DJ, Amsterdam, Nederländerna.

Hur fick de licens som bank om de inte kan göra överföringar tro 🤔. Låga krav hos centralbanken där?

Men jämför man med till exempel Klarna så är det ju både betallösning och bank? Tänker att de kanske borde varit nåt motsvarande.

Lider med dig, jag hade (tyvärr) inte orkat tjafsa mer utan gett upp och sett det som läropengar i att inte lyssna på folk som är såååå nöjda om jag är minsta skeptisk till den information jag kan hitta om företaget i media, deras användarvillkor osv.

Heder till dig som orkar tjafsa med sådana idioter.
Det är väl Vinted som inte kan föra över pengar, så det görs ”via proffsen” - dvs Adyen som är en bank och kan föra över pengar?

Det är väl Vinted som inte kan föra över pengar, så det görs ”via proffsen” - dvs Adyen som är en bank och kan föra över pengar?
Vilket var just vad jag försökte belysa med citeringen från deras sida och svaret på tidigare inlägg kring att adyen bara verkade vara en betallösning och inte en bank.
Då undrade jag (att om det stämde att de inte var en bank) hur fasen de kunde blivit certifierade.

Ledsen om det var otydligt.

Vilket var just vad jag försökte belysa med citeringen från deras sida och svaret på tidigare inlägg kring att adyen bara verkade vara en betallösning och inte en bank.
Då undrade jag (att om det stämde att de inte var en bank) hur fasen de kunde blivit certifierade.

Ledsen om det var otydligt.
Ah okej. Var den här meningen som förvirrade mig:
”Hur fick de licens som bank om de inte kan göra överföringar tro 🤔. Låga krav hos centralbanken där?”

Men då är jag med. Tänker dock att den antagligen är nåt liknande Klarna, som har banklicens i Sverige. Så Nederländernas krav skiljer sig nog inte så mycket från Sveriges.

Jag hade nog fortsatt maila om ärendet varje dag samt polisanmält Vinted. Varför ska de be dig vänta i evigheter medan de gör inget och du ska respektera det när de inget gör ens för dig? Nä, på dem bara!

Tagit ut 500 kr från vinted efter att ha sett den här tråden. Enligt vinted ska det finnas på mitt konto 25 januari. Spännande.

Jag har sålt för en liten summa på Vinted, fick pengarna efter tre dagar. Men det står varken Vinted eller Adyen, utan det står bara "payout".
Jag som har massor jag tänkt sälja på Vinted, men nu blir man ju lite fundersam om jag verkligen ska det. Även om det inte är stora summor vill jag ju ha dem, annars kan jag sälja någon annanstans eller skänka till någon hjälporganisation.

Den extra kostnaden får väl de betala i slutänden?
Kolla på Konsumentverket, de har vägledning även för gränsöverskridande verksamheter inom EU, det finns en EU-organisation för konsumenträttigheter.

Jag har sålt för en liten summa på Vinted, fick pengarna efter tre dagar. Men det står varken Vinted eller Adyen, utan det står bara "payout".
Jag som har massor jag tänkt sälja på Vinted, men nu blir man ju lite fundersam om jag verkligen ska det. Även om det inte är stora summor vill jag ju ha dem, annars kan jag sälja någon annanstans eller skänka till någon hjälporganisation.
Kör på, vi är många som säljer på Vinted och som det fungerat bra för.
Men kundtjänsten har en hel del att förbättra och det finns folk som luras även där (liksom på alla köposäljplattformar). Jag brukar tänka att inte sälja något som jag inte har råd att förlora.

Kör på, vi är många som säljer på Vinted och som det fungerat bra för.
Men kundtjänsten har en hel del att förbättra och det finns folk som luras även där (liksom på alla köposäljplattformar). Jag brukar tänka att inte sälja något som jag inte har råd att förlora.
Men det är väl inte det som är problemet? Problemet är ju att det är bedrägeri.

Tack alla som engagerar sig! Jag ska ta ledigt en dag och sen ger jag mig på det igen. Jag känner att jag blir så himla arg och jag orkar inte vara arg precis hela tiden!

Jag kan verkligen inte rekommendera någon att använda appen, men det är ju även svårt att avråda å det bestämdaste. När det funkar så funkar det säkert bra, men när det inte funkar så kommer du att stå ensam.

Fortsättning följer. Om någon uppdatering värd namnet finns att ge, så återkommer jag med den.

Det står Payout hos mig också, kollade precis för att se om senaste transaktionen funkat (den låg på 80 kr).
Har tagit ut flera gånger, både fyrsiffrigt belopp och under 200, och inte haft några problem med att pengarna inte kommit *peppar, peppar*.

Däremot krånglade det med appen första gången jag skulle begära utbetalning, tror det var något med Apple-inloggning och deras möjlighet till fejkmailadress som sen skulle vidarebefordras till min vanliga men att den vidarebefordringen inte funkade så jag inte kunde godkänna bankkontot. Det tog lite tid att lösa genom kundtjänst eftersom jag behövde bevisa att det var mitt konto, men sen fick jag mailadressen utbytt till min vanliga och därefter var det inga konstigheter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka