Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har skärmdumpat precis allt. Räknar med att de snart bannar mig från mitt konto och då vill jag ha kvar bevis på vad som hänt. Har hört om flera som bannats också.Det du kan göra, om du vill gå den formella vägen, är att dra det till Kronofogden.
Det är tekniskt sett en skuld till dig som de inte betalar. Men det blir det ju en avgift på det. (även om jag tror att du kan kräva dem på den sedan också?)
Jag antar du har någon sorts dokumentation (typ skärmdump) på att du ska ha fått in betalningar för de varor du sålt.
Nej, kopierat från banken och dubbelkollat. Plus att då studsar pengarna tilbaka. Det skulle alla inbandade märkt vid det är laget.Har såld för typ 5000 kr på vinted än så länge och haft noll problemer med att få ut pengarnaSäger inte att dom inte kan göra fel, men alla pengarna har hamnat på mitt konto precis som dom skulle efter några dagar. Har du knappat in fel bank uppgifter?
fy fan vad konstigt! Har fått ut alla pengar jag har såld för. Som sagt en rejäl summa. Har precis såld ett objekt till idag.Nej, kopierat från banken och dubbelkollat. Plus att då studsar pengarna tilbaka. Det skulle alla inbandade märkt vid det är laget.
Har ingen erfarenhet av vinted, men....Det här är deras bevis på att jag borde ha fått mina pengar.
Jag har skickat in kontoutdrag, konversation med banken och när de krävde en påskriven försäkran från banken om att pengarna inte kommit in så fick det även det. Det krävde de in med 72 timmars varsel, annars skulle de stänga mitt ärende. Det var en fredag, så det innebär ju att jag hade typ noll timmar på mig.
Jag har mejlat dit nu. Fick ett automatgenererat svar som avslutades "Tack för din förståelse"Jag orkar inte
Och ska jag vara lite konspirationsteoretiskt lagd så tror jag att det är där skon klämmer. Större summor bråkar folk mer om och därför kan de inte hålla inne med dessa.fy fan vad konstigt! Har fått ut alla pengar jag har såld för. Som sagt en rejäl summa. Har precis såld ett objekt till idag.
De vägrar ju uppge bank. De säger att jag själv ska leta efter transaktionsreferens som kan innehålla "Vinted" "Adyen", "Leetchi" and more. De vet ju inte själva var de skulle ha skickat ifrån. Och jag har bevisat hundra gånger om att transaktion på min summa inte har kommit in. Då spelar det liksom ingen roll vad referensen eventuellt skulle kunna vara.Har ingen erfarenhet av vinted, men....
Det står ett transferid där.. Undrar om det gär att jaga rätt på deras bank och fråga om den transaktionen finns.
Men det får eller vill den banken väl kanske inte lämna ut....
Sedan står det ju bara booked på status. Inte completed eller vad som nu vore rimligt om den var utförd. Samtidigt som trnsfer lifecycle påstår att den är klar. Ser ut som ett utmärkt system de har.
Och ska jag vara lite konspirationsteoretiskt lagd så tror jag att det är där skon klämmer. Större summor bråkar folk mer om och därför kan de inte hålla inne med dessa.
Så de menar att detta inte stämmer? Utan att de använder flera leverantörer?De vägrar ju uppge bank. De säger att jag själv ska leta efter transaktionsreferens som kan innehålla "Vinted" "Adyen", "Leetchi" and more. De vet ju inte själva var de skulle ha skickat ifrån. Och jag har bevisat hundra gånger om att transaktion på min summa inte har kommit in. Då spelar det liksom ingen roll vad referensen eventuellt skulle kunna vara.
Strax efter att jag fått mejlet fick jag ett nytt meddelande på vinted om att de jobbar på det och att det kan ta åtminstone 5 dagar till.
Jag är så less på dem.
Jag fattar att en del får ut sina småsummor också, men jag har inte hittat någon med utebliven betalning som inte har haft en lägre summa.Jag har i stort sett bara tagit ut mindre summor, alla utom en var mindre än dinDen första tog jag ut bara för att testa att det funkade, tror det var 40 kr.
Helt ärligt vet jag inte vad som stämmer, för de är ju inte så tydliga i sin kommunikation. Vilket gör att jag killgissar häcken av mig. Men ett företag borde inte behöva speciellt lång tid på sig för att hitta vad som har hänt med en transaktion.Så de menar att detta inte stämmer? Utan att de använder flera leverantörer?
Jag tänkte att det kansle var en bak men att det kom olika meddelanden ändå.
Tycker det är lite godtyckligt vad som står i mitt kontoutdrag för en del mindre företag.
I så fall har de ju inaktuell info ute
https://www.vinted.se/help/1039-betaltjanstleverantor-pa-vinted
Jag tänkte mest om man ville ta reda på om det ens finns en sådan transaktion och om den gått iväg till dig eller någon annan. Men det är säkert rätt lönlöst.
Jag har läst konstiga saker om Vinted innan vill jag minnas, kommer inte ihåg exakt vad.
Men jag håller med om att de kanske bluffar med mindre summor för ett mindre antal personer och försöker hålla dem som sålt en del nöjda så de fortsätter rekommendera tjänsten.
Förstår verkligen att du är less.
Nej håller med. Också ett väldigt konstigt sätt för ett företag att hålla på.Helt ärligt vet jag inte vad som stämmer, för de är ju inte så tydliga i sin kommunikation. Vilket gör att jag killgissar häcken av mig. Men ett företag borde inte behöva speciellt lång tid på sig för att hitta vad som har hänt med en transaktion.
Jag tycker det verkar som tecken på en kundtjänst där personal blir belönad för mängden ärenden de hanterar mer än om de löser dem eller gör rätt. När det behöver tittas på 'på riktigt' så är det ingen som vill ta den bollen och faktiskt lägga resurser på att sätta sig in i vad om är gjort/inte gjort och vad som blivit fel, i vilket led...De vägrar ju uppge bank. De säger att jag själv ska leta efter transaktionsreferens som kan innehålla "Vinted" "Adyen", "Leetchi" and more. De vet ju inte själva var de skulle ha skickat ifrån. Och jag har bevisat hundra gånger om att transaktion på min summa inte har kommit in. Då spelar det liksom ingen roll vad referensen eventuellt skulle kunna vara.
Strax efter att jag fått mejlet fick jag ett nytt meddelande på vinted om att de jobbar på det och att det kan ta åtminstone 5 dagar till.
Jag är så less på dem.
Saxat ur länken jag skickade tidigare.Tänkte att jag kanske skulle kontakta Adyens kontor i Stockholm för att se om de kan hjälpa mig om det nu är deras betallösning som används. Sökte efter dem på google och kom över dessa strålande recensioner varav en hävdar att de inte kan leverera banköverföringar...
Nu killgissar jag igen, men Adyen verkar ju inte vara en bank utan en betallösning. Så det klargjorde ju faktiskt ingenting alls
Visa bifogad fil 162593
Du har säkert rätt.Jag tycker det verkar som tecken på en kundtjänst där personal blir belönad för mängden ärenden de hanterar mer än om de löser dem eller gör rätt. När det behöver tittas på 'på riktigt' så är det ingen som vill ta den bollen och faktiskt lägga resurser på att sätta sig in i vad om är gjort/inte gjort och vad som blivit fel, i vilket led...
Jag får tanke att detta är någon sorts rutinsvar på att någon säger sig inte fått pengar. 'Kolla ordentligt igen' löser X% av de fallen i första läget. Men sedan måste ju någon i något läge konstatera att det inte är den typen av noll-koll-kund det handlar om i detta ärende =ta in vad infon du sänt verkligen visar =oönskad het potatis...![]()
Ja, men då är de väl en bank då trots allt. Men de verkar (precis som Vinted) inte värna sina kunder. Det går inte att kontakta dem utan att uppge en massa detaljer om sitt företag och jag är ju inget företag.Saxat ur länken jag skickade tidigare.
Medlemmar som aktiverar sitt saldo på Vinted blir automatiskt även Adyens kunder och måste därmed godkänna Adyens villkor. Det betyder egentligen bara att vi inte för över eller tar hand om dina pengar, utan överlåter det till proffsen!
Adyen N.V. är ett offentligt företag registrerat i Nederländerna (företagsnummer: 34259528).
Företaget är en licensierad bank som regleras av Centralbanken i Nederländerna (De Nederlandsche Bank). Adressen till deras kontor är: Simon Carmiggeltstraat 6-50, 1011 DJ, Amsterdam, Nederländerna.
Hur fick de licens som bank om de inte kan göra överföringar tro. Låga krav hos centralbanken där?
Men jämför man med till exempel Klarna så är det ju både betallösning och bank? Tänker att de kanske borde varit nåt motsvarande.
Lider med dig, jag hade (tyvärr) inte orkat tjafsa mer utan gett upp och sett det som läropengar i att inte lyssna på folk som är såååå nöjda om jag är minsta skeptisk till den information jag kan hitta om företaget i media, deras användarvillkor osv.
Heder till dig som orkar tjafsa med sådana idioter.
Det fula är ju egentligen att de i realiteten nekar att kommunicera om saken.Du har säkert rätt.
Alltså, jag blir inte fattig av att inte få de här pengarna, men det stör mig. Det hade lika gärna kunnat vara min dotter eller min bästa vän. Det är verkligen en principsak för mig just nu.
Jag har egentligen absolut noll och ingen ork att hålla på med det här, men det är väl precis det de räknar med.
Om du inte redan har gjort det, så tycker jag att du ska meddela Vinted att du kommer att polisanmäla dem för bedrägeri om de inte har utbetalat dina pengar inom 5 dagar. Vi hade liknande problem med Telia på jobbet; de hade fakturerat typ 25 000 kr för ett jobb som vi inte hade beställt. Efter att min kollega under två års tid hade haft oändligt med turer fram och tillbaka med Telias "kundtjänst" m fl som aldrig återkopplade så lackade jag ur. Jag mailade Telia och meddelade att vi kommer att polisanmäla för bedrägeri om de inte löser ärendet. Fick aldrig något svar på mailet, men vips så damp det ner en kreditfaktura i brevlådan och ärendet avslutades.Ja, men då är de väl en bank då trots allt. Men de verkar (precis som Vinted) inte värna sina kunder. Det går inte att kontakta dem utan att uppge en massa detaljer om sitt företag och jag är ju inget företag.
Alltså, jag orkar ju faktiskt inte egentligen, men ger jag upp nu så lär det ju inte bli lättare för andra som hamnar i samma situation framöver.
De skrev att de skulle återkomma inom 5 dagar (eller egentligen skrev de att de kanske återkommer inom 5 dagar) och jag svarade att jag väntar i 5 dagar och därefter kommer jag uppsöka någon form av rättslig hjälp. Så då får jag väl göra det antar jag. Testa kronofogden som jag fick tips om kanske ?