Reserverade pengar vid tankning

Fast det var ju så för killen i artikeln? Han hade mindre än 1500, alla hans pengar reserverades, och han fick inte tanka, utöver det som han kunde betala med kontanter.

Det verkar ju i så fall också kunna bli problem, för vad jag förstår så är det inte så det ska funka. Precis som att pengarna ska släppas på en gång, men inte alltid gör det. Det är ju det som skrämmer en. Och lite tanke med frågan, hur ofta det egentligen händer.

• Gilla
Reactions: ptr
Det borde vara rimligare att man istället ber ombedd att ange hur mycket man hade tänkt att tanka för- och ange jämna belopp som 100, 200, 300 etc. Sen få den summan reserverad, och få tanka upp till det beloppet, och därefter få tillbaka växeln. Precis som om man handlade med kontanter.

Det är bara vansinnigt att alltid behöva ha 1500 på kontot så att macken kan reservera hela beloppet, och sen släppa reservationen efter eget behag....

Det borde vara rimligare att man istället ber ombedd att ange hur mycket man hade tänkt att tanka för- och ange jämna belopp som 100, 200, 300 etc. Sen få den summan reserverad, och få tanka upp till det beloppet, och därefter få tillbaka växeln. Precis som om man handlade med kontanter.

Det är bara vansinnigt att alltid behöva ha 1500 på kontot så att macken kan reservera hela beloppet, och sen släppa reservationen efter eget behag....

Jag vet inte hur vanligt det är att man blir nekad om det är under 1500? Det lär jag bli varse om någon vecka om det drabbar mig :angel:

Det var väl bara Circle-K som infört det nu? Så mig påverkar det inte än eftersom jag aldrig tankar där. Men när det kommer till även andra mackar så får det bli omväg via ingo där jag har tankkort helt enkelt. Men jag tycker att hela grejen är jäkligt dum ändå.

Det står ju i artikeln att det inte är meningen att pengarna ska låsas i flera dagar. Ibland blir det tekniska fel. Det händer även på mitt jobb med våra kortmaskiner.

Också läst om det och blev lite förskräckt. Förstår inte riktigt hur de kan ha rätt till det. Jobbigt för alla som bara har väldigt lite på kortet och tänkt tanka för den summan, eller de som får kortet låst en längre tid och måste handla mat.
Råkat ut för det med - men på butiken tog de det lugnt och fårgade om jag tankat och det hade jag. - Gå ett varv så tar jag de andra kunderna först så provar vi igen var kommentaren - det fungerade sen. Är så pinsamt när man inte har pengar på kortet, men denna gång var det inte mitt fel. Har inte kopplat ihop det i tanken förens nu!

Så skulle det vara! Är ju hopplöst om man vill tex pricka 400 kr - vore mycket enklare att Beställa maxbelopp och tanka fullfart till det tar stopp, antingen i tanken eller av vad man valt!

Jag antar att det just nu inte går med maskinernas nuvarande mjukvara, men då ligger det i mackarnas + kortutgivarnas ansvar att fixa det först, innan man sätter planen i verket. Jag tror jag måste ta mig i kragen och författa ett halvargt mejl med min helt klart bättre lösning....

Tillägg: Min man säger att den här funktionen har funnits på JET ! va i hela...

OKQ8 förklarar att de reserverar 1500 kronor på kundens bankkort enligt nya krav från Visa och Mastercard, som reserverar belopp som säkerhet för att kunden kan betala.

– 2016 införde de ett nytt regelverk som stadgar det här. För att vi ska kunna ta emot dessa kort vid betalningar så måste vi anpassa oss efter deras krav som gäller för alla drivmedelsföretag, säger Jesper Kansbot, pressansvarig vid OKQ8.

– Det är också de som har beslutat vilket belopp som ska reserveras och det är deras ansvar att beloppet sedan justeras.
https://www.expressen.se/gt/jennys-bensinilska-efter-tankningen-forbannad/

• Gilla
Läste om det och är väl inte helt förvånad, men hur vanligt är det egentligen att pengarna inte släpps direkt? Att dom är låsta i flera dagar?
Nån här som varit med om det?
Yes! Tror summan var låst i ett par dagar för oss.

• Gilla
Men just detta att man själv - varge gång definerar vilket utrymme man vill ge tillgängligt tyckte jag var en bra idé! Inte värre än att välja vilken pump man ska tanka vid!

Det fanns för några år sen på obemannad mack. Länge sen jag såg det dock.

• Gilla

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 735
Senast: EZMK
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 596
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 171
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.