Reserverade pengar vid tankning

Detta har ju funnits sen 2013 vad jag kan se?
O har man inte 1500 på kontot så reserveras inte 1500 utan det belopp man har. Spärren släpper typ innan du hinner ut från macken. Om inget strular såklart.

Det är inte bara bensinmackar, somliga hotell använder exakt samma upplägg.
Jag har varit med om det många gånger på jobbresor ffa i USA, det ledde till slut till att vi höjde våra kreditgränser till ett par hundra tusen kr på jobbkorten för att inte bli helt vingklippta av kvarliggande reserverade belopp. Skall man bo på samma halvdyra hotell kanske två veckor (och kanske betala för ytterligare kollegor/frilansmedarbetare) och har i god tid avtalat om fakturabetalning... men hotellets rutiner kräver att de ändå reserverar hela summan på gästens kort plus kanske ytterligare lika mycket för incidentals... så blir det fort litet stelt på kontot. :banghead:
Föredrar absolut varianten där hotellet bara registrerar kortet och/eller reserverar typ en krona.
År 1984 gjorde VISA det redan då, det drogs 1600 kr två gånger i Afrika ,upptäckte jag när jag kom hem. De sa att det var först en reservation och sen ett uttag. :devil:. Tur att jag hade mer pengar på kontot och de lovade att sätta tillbaka pengarna så fort de kunde. Det var väl då jag fick mitt höga blodtryck. Sen hände samma sak för en ung tjej i Australien på semester, hon hade inga pengar kvar då det dragit dubbelt så mamman kom in jätteledsen och fattade ingenting. Men det gjorde jag (satt i bankkassa då) och ringde direkt till VISA och förklarade att pengarna skulle tillbaka genast och inte om nån vecka, basta. Jag sa att jag skulle ringa och kolla varje dag om det gjorts och då kunde de plötsligt sätta tillbaka pengarna direkt. Så jävla fräckt.
Så det är ingen ny policy.

Jag har tankat på främst okq8 1-2 gånger i veckan större delen av förra året och aldrig märkt av att högre summa reserverats. Och kunnat tanka oavsett hur mycket/lite jag haft på kontot. Så så vanligt problem känns det inte som?

Enda sättet att komma runt det (alla har nämligen inte 1500 på kontot jämt.) är att skriva upp sig på ytterligare en tjänst endera hos bensinföretaget för deras tankningskort, eller hos kortföretaget, för kredit.
Nej du kan enkelt tanka i kassatank och sedan gå in och betala.
Jag förstår inte att det skallvara så svårt?

Att man kan välja nivåer på beloppet som reserveras och pumpen blockeras när taket nås borde vara smidigt. Skulle tro att det kan komma med tiden när maskinerna byts ut.
Det är mjukvara så det går att ändra utan att byta ut maskinerna.
Antagligen så trodde bensinbolagen att det skulle fungera bättre.
Så på det viset är det ju bra med alla varningar.

Så jävla fräckt.
Så det är ingen ny policy.
Fast det jag pratar om handlar inte om dubbla kontobelastningar eller rena felaktigheter, utan om konceptet att i förväg belasta kortet med den summa som kunden i ett (rimligt) worst case skulle kunna bli betalningsskyldig för. I mitt fall var/är det näringsidkarna själva som vill ha det så, i TS fall verkar det kunna vara kortföretagen som styr.

Just det här med 1500 gör mig förbannad. Enda sättet att komma runt det (alla har nämligen inte 1500 på kontot jämt.) är att skriva upp sig på ytterligare en tjänst endera hos bensinföretaget för deras tankningskort, eller hos kortföretaget, för kredit.

Klart de är nöjda så, hur man än gör så kommer det de till nytta, utan något mervärde för kunden.
Men nej, det reserveras inte 1500 om du inte har 1500.

Ja, varpå personen får alla pengar de har reserverade SAMT får inte tanka. Alls.

Kunden måste ha minst 1500 på kontot för att få tanka, och tillika kunna få det beloppet reserverat.

Ser du problemet nu?

Fast så står det inte på andra ställen. Att du inte får tanka om du inte har 1500 på kontot. Bara att pengar reserveras. I fallet ovan verkar det ju ha blivit fel.

Fast så står det inte på andra ställen. Att du inte får tanka om du inte har 1500 på kontot. Bara att pengar reserveras. I fallet ovan verkar det ju ha blivit fel.

Att nåt gått galet är helt klart. Sen blev det helg och då kunde ingen lösa det.

Tidigare har det nog varit som för taxibilar. De kollar bara att det finns ett konto med pengar på, inte vilken summa du har. Vilket innebär att du kunnat tanka ett större belopp än vad du har tillgängligt och då övertrasserat ditt konto. Detta pga bensinmacken eller taxibilen inte rä uppkopplad och drar pengarna direkt utan det syns på ditt konto nån dag senare.

Nej, på de flesta kan du inte det längre. De jag har i min närmaste omgivning (Uppsala/Stockholm) måste du gå in, betala i förväg och sedan tanka förutsatt att du inte tankar med kort i kortmaskinen.
Kan man inte betala med kortet inne på macken?
Ja då är det ju verkligen problem med tjuvtankning.
Men man borde i alla fall kunna betala med kortet i förväg då, eller?

Ja, varpå personen får alla pengar de har reserverade SAMT får inte tanka. Alls.

Kunden måste ha minst 1500 på kontot för att få tanka, och tillika kunna få det beloppet reserverat.

Ser du problemet nu?
Självklart så är det ett problem.
Något har ju gått helt fel.

Men att yla att man aldrig skall tanka på OKQ8 respekive Cirkle K någonsin mera för att VISA eller MasterCard har gjort fel är ju att dra helt fel slutsats.
Alla mackar har samma system så oavsett var man tankar så kan det bli samma fel.

Vilket inte går på en obemannad station, eller när den bemannade delen har stängt.
Jag rekommenderar att skaffa bensinkort om det är viktigt att kunna tanka i alla lägen.
Så slipper man problemet tills att det är löst.
Då så bojkottar man också VISA och MasterCard som är de verkliga strulpettrarna som har ställt till det genom att inte omedebart släppa reserverat belopp när köpet är klart.

Jag rekommenderar att skaffa bensinkort om det är viktigt att kunna tanka i alla lägen.
Så slipper man problemet tills att det är löst.
Då så bojkottar man också VISA och MasterCard som är de verkliga strulpettrarna som har ställt till det genom att inte omedebart släppa reserverat belopp när köpet är klart.
Men är det verkligen MasterCards fel? Det är ju maskinerna som verkar ha konstig Funktion. Här är då inga problem med att pengarna inte släpps trots att man betalar med visa och mc.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 735
Senast: EZMK
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 593
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 171
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.