Oseriös avel, fortsättning.

Jag menar att BPH är precis lika fel. Same same, det är en beskrivning som inte fyller någon som helst funktion i vårt avelsarbete.

Jag förstår att du inte förstår varför jag säger att det inte bara skulle vara onödigt utan troligen rent skadligt för vår ras. Däremot förstår jag inte hur det kan vara så jäkla svårt att förstå att det finns "hundvärldar" som är så långt från SBK att SBK inte kan tillföra något. Jämförelsen med treårstesterna var jättebra!

Jodå, jag förstår. Jag har redan i två inlägg tidigare tagit upp bitar där jag håller med/följer med i ditt resonemang.
Ang SBK så är knappast jag rätt person att tro att jag eller schäferbruksaveln är nått fan av allt de gör eller går i deras ledband. Det har kämpats länge från vår hörna av aveln för att SBK ska sluta sänka nivåerna på tester, tävlingar mm. RSV2000 var ju en sådan protestaktion.
Så jodå. Jag förstår till stor del.
Ni kanske skulle göra som oss, önska en delning av rasen till två nya så var och en kunde göra sitt?

Däremot när det kommer till jakthundar är det enligt mig en helt annan sak.

Att jämföra retrievers, pointers och såna raser där det krävs en helt annan typ av arbetssätt och ffa träning för att hunden ska arbeta som den ska med ställande, skällande, drivande raser som man inte kan lära något alls när det kommer till jakten går inte. Där är milsvid skillnad i vad man behöver ha i hunden både i fråga om egenskaper när det kommer till förarsamarbete och i arbetet.

Att jämföra retrievers, pointers och såna raser där det krävs en helt annan typ av arbetssätt och ffa träning för att hunden ska arbeta som den ska med ställande, skällande, drivande raser som man inte kan lära något alls när det kommer till jakten går inte. Där är milsvid skillnad i vad man behöver ha i hunden både i fråga om egenskaper när det kommer till förarsamarbete och i arbetet.

Och jag har inte jämfört några raser mer än att jag sa att jag inte längre lägger mig i diskussionen vad gäller just vallhundar. :)

Vi behöver liksom inte diskutera mer, vi kommer inte längre.

Jodå, jag förstår. Jag har redan i två inlägg tidigare tagit upp bitar där jag håller med/följer med i ditt resonemang.
Ang SBK så är knappast jag rätt person att tro att jag eller schäferbruksaveln är nått fan av allt de gör eller går i deras ledband. Det har kämpats länge från vår hörna av aveln för att SBK ska sluta sänka nivåerna på tester, tävlingar mm. RSV2000 var ju en sådan protestaktion.
Så jodå. Jag förstår till stor del.
Ni kanske skulle göra som oss, önska en delning av rasen till två nya så var och en kunde göra sitt?

Rasen delades för 120 år sedan, det gick inte jättebra för den grenen som delades av (collie). Jag ser inte alls varför vi ska jobba för att dela rasen, vi har fått igenom ett arbetsprov för avel och det har precis slagits fast att det ska fortsätta vara så.

Krav på genomfört BPH skulle inte sålla ut de dåliga buskavlarna, det skulle sålla ut ännu fler av de bra arbetshundarna, eftersom deras ägare redan är tidspressade som fasen och knappt pallrar sig till ett arbetsprov! Att åka till SBK och gå runt en gräsplan med "utmaningar" är lika främmande som att ta med hunden till slottet på bal. Trovärdigheten på beskrivningen blir knappast större när den är utformad för att beskriva sällskapshundar... (Många av skitkullarna kommer från tikar som har nån form av beskrivning, ofta MH eftersom de tävlar bruks, inte fasen hjälper det!)

Rasen delades för 120 år sedan, det gick inte jättebra för den grenen som delades av (collie). Jag ser inte alls varför vi ska jobba för att dela rasen, vi har fått igenom ett arbetsprov för avel och det har precis slagits fast att det ska fortsätta vara så.

Krav på genomfört BPH skulle inte sålla ut de dåliga buskavlarna, det skulle sålla ut ännu fler av de bra arbetshundarna, eftersom deras ägare redan är tidspressade som fasen och knappt pallrar sig till ett arbetsprov! Att åka till SBK och gå runt en gräsplan med "utmaningar" är lika främmande som att ta med hunden till slottet på bal. Trovärdigheten på beskrivningen blir knappast större när den är utformad för att beskriva sällskapshundar... (Många av skitkullarna kommer från tikar som har nån form av beskrivning, ofta MH eftersom de tävlar bruks, inte fasen hjälper det!)

Okej.

Det är viktiga egenskaper i en jakthund, att den ska kunna avreagera direkt, att den inte har kvarvarande rädslor som påverkar hur den arbetar osv. för en jakthund kommer att råka ut för sådant rätt många gånger under sitt liv och fixar den inte det så kommer den inte fungera speciellt bra som jakthund och eftersom det är en prestationsavel så vill de allra flesta folk ha väl fungerande hundar i arbetet. Dvs i jakten.

Fast skillnaden är att i jakten så jobbar hunden med höga drifter. I vardagen blir det en helt annan skillnad faktiskt. Och dom jag känner vill ha en hund som fungerar både i jobbet och utanför.

Eftersom att det ändå diskuteras jakthundars mentalitet och det inte verkar vara några större problem där så hade jag gärna fått tips på bra dreverkennlar. En vän letar men har tyvärr dålig erfarenhet av både sin egna drever och andras. Och hon vill absolut inte ha dessa problem på nästa hund. Vad ska hon kolla på i stamtavlan/för prov för att veta att den är skottfast i vardagen, trevlig socialt, orädd, avreagerar bra och inte har en massa stress?

Eftersom att det ändå diskuteras jakthundars mentalitet och det inte verkar vara några större problem där så hade jag gärna fått tips på bra dreverkennlar. En vän letar men har tyvärr dålig erfarenhet av både sin egna drever och andras. Och hon vill absolut inte ha dessa problem på nästa hund. Vad ska hon kolla på i stamtavlan/för prov för att veta att den är skottfast i vardagen, trevlig socialt, orädd, avreagerar bra och inte har en massa stress?
Skickar pm på en jättebra kennel

Däremot när det kommer till jakthundar är det enligt mig en helt annan sak. Jag som letar jakthund och som hjälpt vänner att leta jakthundar uppskattar verkligen att det finns statistik att gå på. Det handlar om att man som valpköpare kan göra ett medvetet val. Jag sitter ju i den sisten just nu, där jag är intresserad av en kull pga. hanen och tiken verkar väldigt intressanta men där hanens syskon har så pass svajiga mentaltest att det får mig att tveka. Risken är ju att detta kommer föras ner i min valp, och hade inte testerna varit gjorda hade jag inte kunnat göra det aktiva valet om jag vill ta risken eller inte. Jag hade helt enkelt inte vetat om problematiken kring syskonen. Nu vet jag om risken och kan basera mitt val utifrån den informationen som finns att tillgå. Jag har verkligen svårt att förstå varför det skulle vara dåligt. :)

Nyfiken fråga - är hanens syskon startade på jaktprov?

Nyfiken fråga - är hanens syskon startade på jaktprov?

Nja, tror någon är startad utan några imponerande resultat. Flera har väl startat WT, men där vet jag inte heller hur mycket jag faktiskt skulle hänga i granen så att säga. De kommer från en uppfödare som en gång i tiden verkade vettig men vet inte riktigt längre... Mer bruksinriktade och framförallt lydnadsinriktade idag, tyvärr.

Nja, tror någon är startad utan några imponerande resultat. Flera har väl startat WT, men där vet jag inte heller hur mycket jag faktiskt skulle hänga i granen så att säga. De kommer från en uppfödare som en gång i tiden verkade vettig men vet inte riktigt längre... Mer bruksinriktade och framförallt lydnadsinriktade idag, tyvärr.

Okej :) Jag tänkte om man kunde se att de trots dåligt BPH/MH gjort bra jaktprov.
Är det från dom som föder upp malle också?

Okej :) Jag tänkte om man kunde se att de trots dåligt BPH/MH gjort bra jaktprov.
Är det från dom som föder upp malle också?

Ja, precis. Inte alls linjer jag eller någon annan generellt sett gillar. De två uppfödare jag har bäst kontakt med (skriver varje dag och är väldigt nära) tycker detsamma, ändå är det en hane de ska använda. Han är väldigt trevlig. Träffade honom på prov i höstas där han gick ganska fint. :)

Men syskonen har jag dålig koll på. Vet att några tävlar lydnad. Pratade med hanägaren om dem och vi pratade väl mest om temperament och deras mh.

Ja, precis. Inte alls linjer jag eller någon annan gillar. De två uppfödare jag har bäst kontakt med (skriver varje dag och är väldigt nära) tycker detsamma, ändå är det en hane de ska använda. Han är väldigt trevlig. Träffade honom på prov i höstas där han gick ganska fint. :)

Okej :) Han verkar ju ha startat en hel del i alla fall, hoppas att uppfödarna blir nöjda med valparna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 040
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 242
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar