Oseriös avel, fortsättning.

Jag ska förklara exakt vad jag vänder mig emot: Det är att jaktfolket här är så okunniga om vad ett mh eller en korning verkligen testar, att de tror att ett jaktprov ger samma information om en hunds mentalitet, vilket ju är helt befängt.

Ett jaktprov ger om det är väl utformat, fakta om de mentala bitar som behövs i jakten, och det är precis meningen med provet. Tyvärr är det inte en heltäckande beskrivning.

Min brukshund skulle med stor entusiasm och viss talang både driva och ställa alla sorters djur om hon fick. Hon skulle apportera vilt också, gärna ur vatten. Inte tror jag att hon är något jakthundsämne för den sakens skull, eller att hon skulle kunna mäta sig med en hund som avlats just för de ändamålen.

De flesta jakthundar jag känner och har känt är/var trevliga, välfungerande hundar, men de hade inte gjort någon succe i brukshundarnas skogsarbete eller på appellplan.

Men det stämmer ju inte?
Vi har ju i flera inlägg skrivit just att det som testas på MH/BPH är saker som inte speglar hundarnas arbetssituation - dvs i skogen?
Det är ju liksom därför vi har jaktprov.....

Förfasandet över frånvaro av BPH/MH tyder ju på det.
Likaså att det som använts för att utvärdera jaktraserna/vallhundarna i hur många generationer som helst, dvs jaktproven, inte anses vara någon utvärdering.

Men den här diskussionen har ju gått några varv flera gånger tidigare, så i vissa fall får man nog enas om att vara oense :)
Nu halmgubbar du. Ingen har sagt någonting annat än att är man intresserad av jaktegenskaper måste det till jaktprov och praktisk jakt för att testa dem. Är man intresserad av vallegenskaper behövs vallprov och praktiskt vallningsarbete för att testa det arbetet.

Problemet är att ingetdera av proven ger en komplett bild av hundens mentalitet. Eftersom båda uppgifterna till stor del är driftsstyrda, kan mentala brister som rädslor och oförmåga att avreagera, döljas under ett arbetsprov hos en hund med stark drift, och poppa upp som djurskyddsproblem i vardagen.

Jag tycker att det är rimligt att de jakt eller vallhundar som är tänkta för avel gör ett mh eller bph just för visa att hunden är så problemfri och trevlig som varje avelshund ska vara. Så resonerar tydligen du också, eftersom du genomfört ett bph med din tik.

Eftersom både jakthundsuppfödare och vallhundsuppfödare här i tråden har sagt sig ha mentalt stabila hundar som är duktiga på sina jobb, har de ju inget att förlora på att mentaltesta hunden officiellt, utom de 600 kr det kostar. Och det är väl ett billigt pris för att utöka kunskapen om den ras man värnar om. Om det som sägs om hundarna är sant, kommer de att segla genom testerna med flaggan i topp.

Vi är överens om att de flesta jakthundar är trevliga och välfungerande. De hundar vi diskuterar är de jakthundar som presterar utmärkt på jaktproven, men har rädslor som gör vardagen utanför jakten till ett lidande för hunden själv, och ibland för omgivningen. De rädslorna skulle bli synliga på ett mh eller bhp.

Men de hundarna rensar ut sig själva, eftersom de väldigt sällan går i avel. Jakthundar är ju - som sagts flera gånger i tråden - familjehundar en större del av sitt liv. Det är ingen som vill ha en jakthund som inte fungerar i vardagslivet.

Som sagt, förr var jakthundarnas mentalitet ofta usel. Det har ändrats väldigt mycket på förhållandevis kort tid, utan att vare sig BPH eller MH använts.

Jag ser absolut fördelar med att beskriva hundarna också, men jag vågar nog påstå att mentalitetsproblem finns i lika stor utsträckning i de raser som har krav på beskrivning.

Nu halmgubbar du. Ingen har sagt någonting annat än att är man intresserad av jaktegenskaper måste det till jaktprov och praktisk jakt för att testa dem. Är man intresserad av vallegenskaper behövs vallprov och praktiskt vallningsarbete för att testa det arbetet.

Problemet är att ingetdera av proven ger en komplett bild av hundens mentalitet. Eftersom båda uppgifterna till stor del är driftsstyrda, kan mentala brister som rädslor och oförmåga att avreagera, döljas under ett arbetsprov hos en hund med stark drift, och poppa upp som djurskyddsproblem i vardagen.

Jag tycker att det är rimligt att de jakt eller vallhundar som är tänkta för avel gör ett mh eller bph just för visa att hunden är så problemfri och trevlig som varje avelshund ska vara. Så resonerar tydligen du också, eftersom du genomfört ett bph med din tik.

Eftersom både jakthundsuppfödare och vallhundsuppfödare här i tråden har sagt sig ha mentalt stabila hundar som är duktiga på sina jobb, har de ju inget att förlora på att mentaltesta hunden officiellt, utom de 600 kr det kostar. Och det är väl ett billigt pris för att utöka kunskapen om den ras man värnar om. Om det som sägs om eras hundar är sant, kommer de att segla genom testerna med flaggan i topp.

Men jakthundarna har utvecklats på ett positivt sätt i mentalitet, utan denna kompletta bild av mentaliteten? Kan det kanske ändå bero på att man får en god bild av hundarna genom deras praktiska arbete och livet de lever utanför jobbet?

För att det är intressant så har du två bruksrasers (schäfer och malle) och wachtelhundens MH-spindel på bild nedan. Bruksraserna utvärderas regelbundet med MH, wachtelhundarna utvärderas framförallt med jaktprov och hur de är i hemmet. Det är 123 wachtelhundar som är utvärderade med MH, jämfört med 45 på BPH. Hur har rasen påverkats negativt av att inte mentaltestas?

Obs, tog första bästa hunden som dök upp i listan på avelsdata inom varje ras.

Malle MH:
malle-mh.JPG

Schäfer MH:
schafermh.JPG

Wachtelhund MH:
wachtelmh.JPG

Jag är verkligen ingen motståndare till beskrivningarna, men ibland är de upphaussade.

Jag ser absolut fördelar med att beskriva hundarna också, men jag vågar nog påstå att mentalitetsproblem finns i lika stor utsträckning i de raser som har krav på beskrivning.
Men INGEN har ju sagt att MH/BPH magiskt löser en ras problem och gör att alla hundar som föds är glada och trygga individer. Det ger därimot en indikation om vad hundarna nedärver - vilket ger både statistik och en chans för eventuella valpköpare att kunna sortera.

Men INGEN har ju sagt att MH/BPH magiskt löser en ras problem och gör att alla hundar som föds är glada och trygga individer. Det ger därimot en indikation om vad hundarna nedärver - vilket ger både statistik och en chans för eventuella valpköpare att kunna sortera.

Nej, naturligtvis löser det inte magiskt några problem och skräpuppfödare kommer alltid finnas, i alla raser. Jag har aldrig påstått något annat.

Men för att det ska kunna ge en rättvis statistik och en indikation på hur linjerna nedärver så krävs det att jakthundar testas i en helt annan omfattning än vad som görs idag - och vi kommer aldrig komma dit.
Herregud, de flesta jaktraser har stora problem med att ens få hundarna startade på jaktprov! Det är i den änden det måste börja. För klarar de inte av jaktlivet så ska de aldrig i avel ändå, oavsett hur bra mentalitet de har.

Men jakthundarna har utvecklats på ett positivt sätt i mentalitet, utan denna kompletta bild av mentaliteten? Kan det kanske ändå bero på att man får en god bild av hundarna genom deras praktiska arbete och livet de lever utanför jobbet?

För att det är intressant så har du två bruksrasers (schäfer och malle) och wachtelhundens MH-spindel på bild nedan. Bruksraserna utvärderas regelbundet med MH, wachtelhundarna utvärderas framförallt med jaktprov och hur de är i hemmet. Det är 123 wachtelhundar som är utvärderade med MH, jämfört med 45 på BPH. Hur har rasen påverkats negativt av att inte mentaltestas?

Malle MH:
malle-mh.JPG

Schäfer MH:
schafermh.JPG

Wachtelhund MH:
wachtelmh.JPG

Jag är verkligen ingen motståndare till beskrivningarna, men ibland är de upphaussade.
Jag misstänker att vi till stor del är överens. Självklart kan självkritiska uppfödare med stränga urvalkriterier förbättra mentaliteten hos sina uppfödningar utan officiella tester. Problemet är att det är mänskligt och vanligt att se på sina egna hundar med rosa glasögon, vilket vissa raser i brukshundgruppen med sämre rasdiagram är bevis för. Och visst är det mänskligt att en jägare har överseende med vissa knepigheter, om hunden är suverän på själva jaktbiten.

Om det är så att man är fast övertygad om att hundarna man fött upp har en strålande mentalitet, finns ju inget att förlora på att testa i varje fall avelsdjuren officiellt, så får man svart på vitt på att hunden inte har några kvarstående rädslor, eller andra problem som kan påverka vardagen.

Schysst att ta fram diagram, själv tycker jag att den andra varianten som ska vara smal på vänstersidan och fyllig på högersidan är mer talande.

Nej, naturligtvis löser det inte magiskt några problem och skräpuppfödare kommer alltid finnas, i alla raser. Jag har aldrig påstått något annat.

Men för att det ska kunna ge en rättvis statistik och en indikation på hur linjerna nedärver så krävs det att jakthundar testas i en helt annan omfattning än vad som görs idag - och vi kommer aldrig komma dit.
Herregud, de flesta jaktraser har stora problem med att ens få hundarna startade på jaktprov! Det är i den änden det måste börja. För klarar de inte av jaktlivet så ska de aldrig i avel ändå, oavsett hur bra mentalitet de har.

Precis. 30% av hundarna i min ras kommer till VP. När den siffran är upp i minst det dubbla, kan vi börja fundera på andra urvalskriterier också.

Jag misstänker att vi till stor del är överens. Självklart kan självkritiska uppfödare med stränga urvalkriterier förbättra mentaliteten hos sina uppfödningar utan officiella tester. Problemet är att det är mänskligt och vanligt att se på sina egna hundar med rosa glasögon, vilket vissa raser i brukshundgruppen med sämre rasdiagram är bevis för. Och visst är det mänskligt att en jägare har överseende med vissa knepigheter, om hunden är suverän på själva jaktbiten.

Om det är så att man är fast övertygad om att hundarna man fött upp har en strålande mentalitet, finns ju inget att förlora på att testa i varje fall avelsdjuren officiellt, så får man svart på vitt på att hunden inte har några kvarstående rädslor, eller andra problem som kan påverka vardagen.

Schysst att ta fram diagram, själv tycker jag att den andra varianten som ska vara smal på vänstersidan och fyllig på högersidan är mer talande.

Ja, det är nog så :)
Ja, helt klart har många uppfödare rosa glasögon när de kollar på sina egna uppfödningar, så klart även jägare.

Nej, man har verkligen inget att förlora - men ska man vara realistisk så gör jägare inte så ;)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med diagrammen dock? :)

Precis. 30% av hundarna i min ras kommer till VP. När den siffran är upp i minst det dubbla, kan vi börja fundera på andra urvalskriterier också.

Precis! Av wachtelhundarna kommer knappt 50% till start på unghundsproven, vilket är en hög andel för att vara jaktras.
Jag minns inte hur många som sedan provas vidare, men typ 15% av de som startat ukl går vidare till andra prov (dvs skogsprov, vildsvinsprov eller öppen klass).

Det är ingen som vill ha en jakthund som inte fungerar i vardagslivet.

Vill och vill. Nu har jag inte någon erfarenhet av släkt och vänner som jagat med dina raser men väl med Jämte, Gråhund, Finnspetsar, olika stövare, Karelare, Drever, Tax och Beagel och ingen har knorrat om det varit en hund som inte funkat i familjen så länge den jagat bra. De får bo i hundgård så är problemet löst. De är ett arbetsredskap först å främst. Toppen om de funkar i familjen men inget krav. En hund som inte jagar avlivas eller ges bort. En hund som inte funkar inne får stanna men i hundgård. Nog förekommer detta och är inte allt för ovanligt?
Jaktprov är det få jag känner som gjort. Det är nog bara min ena kusin som gör med sina.

Malle MH:
malle-mh.JPG

Schäfer MH:
schafermh.JPG

Wachtelhund MH:
wachtelmh.JPG

Man ska dock ha i åtanke att spindlarna bara är ett medelvärde. Inte vad som är önskvärt i rasen. Eftersom det är ett hopkok av från de bästa till de sämsta hundarna så blir det snäppet bättre än mellanmjölk.

Man ska dock ha i åtanke att spindlarna bara är ett medelvärde. Inte vad som är önskvärt i rasen. Eftersom det är ett hopkok av från de bästa till de sämsta hundarna så blir det snäppet bättre än mellanmjölk.

Ja, givetvis. Det är ju ändock två bruksraser med MH som krav för registrering, även om jag vet att det finns många (framförallt i schäferaveln) som ser det mer som ett nödvändigt ont än som ett redskap för utvärdering.

Vill och vill. Nu har jag inte någon erfarenhet av släkt och vänner som jagat med dina raser men väl med Jämte, Gråhund, Finnspetsar, olika stövare, Karelare, Drever, Tax och Beagel och ingen har knorrat om det varit en hund som inte funkat i familjen så länge den jagat bra. De får bo i hundgård så är problemet löst. De är ett arbetsredskap först å främst. Toppen om de funkar i familjen men inget krav. En hund som inte jagar avlivas eller ges bort. En hund som inte funkar inne får stanna men i hundgård. Nog förekommer detta och är inte allt för ovanligt?
Jaktprov är det få jag känner som gjort. Det är nog bara min ena kusin som gör med sina.

Det förekommer absolut, men minskar stadigt hela tiden. Jag umgås i princip bara med jägare (med allt från tyskterriers till spetsar) och känner ingen som håller sina hundar i hundgård dygnet runt.
De är ett arbetsredskap först och främst, därför är det också förhållandevis få som håller på med avel. Och min uppfattning är att de som sysslar med (renras)avel sällan avlar på annat än de hundar som jagar bra och fungerar väl både inomhus och i vardagen.

Vad ni har missat är att valpköpare till bc o jakthundar söker arbetsegenskaper,inte en fungerande soffhund eller en hund som folk kan klappa på stan.

Nu har jag inte någon brutalt stor kunskap inom varken MH, bruks eller vallning, var några år sen jag testade på såna saker. Och kanske är det därför men jag tycker väl att det är vettigt att lyssna på folk som kan mer i ämnet... Om seriöst brukshundsfolk och -avlare anser att MH är ett bra verktyg så är det ju säkert så, inom de raserna där det är aktuellt. Om vall- och jakthundsfolk och -avlare anser att MH inte tillför något till raserna utan att de har egna tester som passar hundarna bättre, är det väl rimligt att tro på det? Eller åtminstone lyssna och försöka förstå, lära sig mer?

Det är ju inte buskavlare vi pratar om som försöker "slippa" tester eller komma runt att deras hundar är dåligt avelsmaterial, det är ju högst seriösa aktörer och klubbar som avlar för hundarnas arbetsförmåga och att behålla ursprungsfunktionen! Är det då inte rimligt att tro att de kan ha bättre koll, än någon som sysslar med andra raser och inriktningar?

Sen är det väl så att prestationsavlade hundar mår bra när de får utlopp för det de är avlade för, inte bara någon timme om dagen, utan hela det livet. Problemen uppstår väl i regel när de inte får ordentligt utlopp för de instinkterna...

Vad ni har missat är att valpköpare till bc o jakthundar söker arbetsegenskaper,inte en fungerande soffhund eller en hund som folk kan klappa på stan.
Det handlar inte om hundar som ska tåla att vara ömhetsobjekt för okända människor på stan. Det handlar om hundar som lider av ljudrädslor och sociala rädslor till den grad att deras liv inte är förenliga med den djurskyddslag vi har.

Sen kan jag väl tycka att det blir skevt att jämföra t.ex exteriöravlade schäfrar med icke-vallande border collies, för när det gäller BC handlar det väl om att de då skulle avlas för bruks. Inte för utställning eller sällskap. Och då MH är (så vitt jag vet) framtaget främst för brukshundar, så borde det väl inte vara alltför svårt att se hur det skulle kunna skada rasen ur vallningssynpunkt, utan att det nödvändigtvis handlar om det vi normalt ser som oseriösa uppfödare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 040
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 242
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar