Jag ska förklara exakt vad jag vänder mig emot: Det är att jaktfolket här är så okunniga om vad ett mh eller en korning verkligen testar, att de tror att ett jaktprov ger samma information om en hunds mentalitet, vilket ju är helt befängt.
Ett jaktprov ger om det är väl utformat, fakta om de mentala bitar som behövs i jakten, och det är precis meningen med provet. Tyvärr är det inte en heltäckande beskrivning.
Min brukshund skulle med stor entusiasm och viss talang både driva och ställa alla sorters djur om hon fick. Hon skulle apportera vilt också, gärna ur vatten. Inte tror jag att hon är något jakthundsämne för den sakens skull, eller att hon skulle kunna mäta sig med en hund som avlats just för de ändamålen.
De flesta jakthundar jag känner och har känt är/var trevliga, välfungerande hundar, men de hade inte gjort någon succe i brukshundarnas skogsarbete eller på appellplan.
Men det stämmer ju inte?
Vi har ju i flera inlägg skrivit just att det som testas på MH/BPH är saker som inte speglar hundarnas arbetssituation - dvs i skogen?
Det är ju liksom därför vi har jaktprov.....