Jag har inte lika bra koll på BPH, därav att jag använde mig av MH.
Oavsett så är det ju utvecklat för hundar som i grunden ska leva som "familjehundar" och arbeta "på sidan av", vilket sällan är den typ av liv en riktigt arbetande BC har.
Det ena måste inte utesluta det andra, men jag kan absolut se att risken för det finns i en sån ras som BC, att den typen av tester kombinerat med bruksmeriter kan bli ett "bevis" på att hundarna klarar sig utmärkt utan vallning och kan vara bra brukshundar.
Om folk som driver rasen framåt inom det område den är framavlad för och använder hundarna som viktiga arbetsredskap säger att testerna inte tillför rasen något då de får nog med information på annat sätt, så väljer jag hellre att tro på det än folk som inte är insatta i den typen av hundarbete.
Det känns liksom som att någon skulle tala om för mig att 3-årstest är vettigt för alla hästraser, eftersom du kan se egenskaper som alla allroundhästar bör ha, och alla hästraser används ju mer eller mindre som allroundhästar. Det oavsett om jag. eller rasföreningen för islandshäst, inte kan se hur det skulle tillföra islandshästen som ras på något sätt, då vi har andra sätt att utvärdera våra hästar på, som passar rasens syfte.