Men vari ligger påfrestningen, att hunden är fysiskt trött och trött i skallen efter att ha använt näsan under dagen? Det är väl inte nervpåfrestande på något sätt, tvärtom tror jag att reaktionerna borde bli mindre om hunden har fått springa sig nöjd och har använt huvudet på det sätt den är ämnad att göra. En hund som reagerar under de förhållandena är skräpig mentalt, (om det inte är så att den är alldeles för ung och omogen för provet.)
De moment som är avsedda att vara belastande i mh:t är overallen/dumpen som flyger upp ett par meter framför hunden, skramlet bredvid hunden, spökena och skotten som testas både i aktivitet och passivitet. Det enda hotet är spökena, precis som du visste. Dumpen är inte menad att ses som ett hot, utan som en plötslig överraskning.
Jag tror inte du förstår hur påfrestande en sådan dag är... Naturligtvis ger det utslag hos de hundar som har en skotträdsla, om de är fysiskt och mentalt slut? De tar slut under en sådan dag. Hundarna som får nollor är i regel skotträdda även i vanliga situationer, ja. Jag har sett några hundar få fyror på skottmomentet på ukl och sedan stått bredvid dem på nyårsafton och kollat på raketer, eller sett dem ligga kopplade i dragkroken på skjutbanan utan tillstymmelse till reaktion. Jag tror inte någon skulle kalla dem skräpiga mentalt.
Ladda sov som en gris i tre dagar efter sitt unghundsprov. Vi gjorde BPH tre veckor senare och det var som vilken promenad som helst.
Här är hennes och rasens BPH. Det är inte så många som startat, men det ger ju ett hum i alla fall. Stackars jakthundar som inte utvärderas mentalt efter SKKs/BHKs anvisningar och blir skräpiga mentalt