Ja, naturligtvis är det så. Jag blir lite förvånad bara
Wachtelhundarna testas t ex för skott i minst två av sina jaktprov.
I unghundsprovet när de är minst 9, max 24 månader gamla. Skottmomentet består av att man släpper hunden lös i skog och skjuter först ett och, om hunden är oberörd, direkt ytterligare ett skott. Det görs sist på dagen, efter att hundarna varit med och trampat samt jagat hare i 3-8h (beroende på hartillgång, i snitt kanske 5h?), fått sitt skogssök testat och eventuellt jagat även där samt haft vattenprov. Tidigare var det även ett apportmoment, men det är borttaget. Man startar dagen senast 07 och skottmomentet brukar vara ca kl 15-18 på em.
När hundarna startar öppen klass testas de för skott igen, dels i två apportmoment och dels på ett skogssök liknande det på unghundsproven. I apportmomenten är det ett skott på en markering, och ett skott som skjuts över huvudet på hunden när den simmar mot en fågel på öppet vatten (skott utan hagel). Vattenmomentet ligger sist även här, så hundarna har i regel jagat en såt på morgonen samt gjort två släpspår innan vattnet.
Det känns inte som att hundarna som klarar skottproven ovan skulle misslyckas under det momentet på MH/BPH. På unghundsproven har de inte ens någon jaktlust som tar över, eftersom de bara är lösa i skog. Momentet är till upplägget likt det i BPH, med den största skillnaden att hundarna i regel är slut både fysiskt och psykiskt efter att ha varit igång en hel dag. Det finns 3 bedömningar på skott. 0p = skotträdd hund. 4p = skottberörd hund, 8p = oberörd hund. En hund med mer än två avkommor med 4p eller sämre tas bort ur hanhundslistorna. För att starta övriga jaktprov måste hunden ha 8p på skott på unghundsprovet.
Sedan tycker jag att MH/BPH absolut ska användas för brukraser och andra raser, och jag tycker inte att det är fel att göra det med de arbetande raserna heller. Men en jakthund som gör det den ska i skogen, har jaktprovsmerier och fungerar väl i hemmiljön räcker gott för mig.
Och nu tog jag skott som exempel, jag vet att det finns fler moment inom MH/BPH eftersom jag faktiskt startat BPH med min wachteltik