Jag kan ändå fatta varför MH inte känns som en bra idé. Det är nog lätt att stirra sig blind på hur ett MH "ska" se ut.
Risken finns ju att folk börjar sikta mot att få fram värden som liknar brukshundarnas - även om de egenskaperna är helt ointressanta hos en vall/jakthund.
En hund som med nöd och näppe tagit VP kanske då avlas på för den har hög leklust, hög nyfikenhet ect vilket ser bra ut för ovana, medan hunden som med lätthet tog VP och används praktiskt hela tiden och är en fantastisk vallhund ses som "undermålig" för den inte såg någon poäng med att kampa med en främling eller undersöka ett skrammel.
Men jag vet inte. Jag älskar att det finns MH och BPH. Men tror kanske inte MH är så värst tillämpligt på vall/jakthundar, att BPH isåfall är mer lämpligt, och då utan medelvärde för rasen. Skulle gärna se något test som kollar hur hundarna reagerar på olika underlag inomhus, för jag vet flera jakthundar som haft väldiga golvrädslor.
Fast då kommer hunden att avlas på oavsett BPH eller inte. Man får väl höja kraven på VP då. Ett BPH kommer ju inte göra att hundarna får sämre arbetskapacitet.
Och avlar man på vallning kommer man titta på de bitarna som är viktiga för en vallhund. Det är ju vad det är, en beskrivning, inte ett prov där hög poäng är så bra som möjligt.
Min löwchen kampade inte med figgen på BPH. Hon är fullt trygg, har stor leklust och sprang fram och undersökte, slog till med tassarna och tog med munnen på leksaken och sprang sen glatt tillbaka till mig och väntade på att vi skulle leka. Inga problem, det är en ras som ska tycka att familjen är bäst även om den är öppen mot främlingar.
Man får liksom kolla på varje ras om vad som är bra. Men vad som är gemensamt är ju ändå små rädslereaktioner och snabba avreaktioner/stor nyfikenhet.
Skulle också vilja ha mer underlag på BPH av den anledningen!