Vet du vilken det gäller?
Ptja, det finns bara en tollare som startat elitklass och A-prov i år, så jag antar att det är den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du vilken det gäller?
Hmm... skickar pm.Ptja, det finns bara en tollare som startat elitklass och A-prov i år, så jag antar att det är den?
Lite OT men varför skaffa drever om man inte ska jaga aktivt?
Ge mig."Snällaste valpen kombo mellan staffe och fralla... önskad kombo. Mycket fin tik . Liten men kommer bli satt. Rumsren kan vara själv 4 timmar. Söker det bästa hemmet. Älskar allt och alla... familjens clown. Säljes då hon och vår ena ragdoll katt inte synkar. Men funkar med dem andra katterna. Hör endast av er om ni är seriösa... i usa har denna kombon blivit allt vanligare.. franchiestraff dog kallas den."
Lite OT men varför skaffa drever om man inte ska jaga aktivt?
Lite roligt nu när vi faktiskt pratat om att jakthundar inte behöver utvärdering genom mentalbeskrivning men bara en person har gett tips på en dreverkennel.. Ingen av de jaktmänniskor som lobbat för att det inte behövs har faktiskt sagt vad vi ska titta efter. Är drever en ras som är ovanligt dålig? Eller finns det helt enkelt inget att gå på när man tittar i stamtavlan över det jag tog upp? Ser ni fortfarande då inte problemet när man som valpköpare letar efter en hund som fungerar även utanför jakten och bara har uppfödarens ord att gå på och inget annat?
Jag rekommenderar inte kennlar i raser jag inte vet något om, oavsett om det är jakthundar eller andra raser
Eller så har vi ingen koll på drever?
Jag rekommenderar inte kennlar i raser jag inte vet mycket om, oavsett om det är jakthundar eller andra raser
Jag skulle säga till din vän att göra som man gör med alla andra jaktraser man är seriöst intresserad av: ring runt till olika uppfödare, be att få vara med och jaga med föräldradjuren/erbjud ägarna att komma med föräldradjuren till ens marker samt träffa dem i hemmamiljö och helst även på platser utanför hemmet så klart, typ utställningar.
Så klart efter att man grävt i hur linjerna presterar på jaktprov och hur deras hälsostatus är.
Precis, rekommenderar man en kennel så är det ju för att man har väldigt bra insyn i vad för hundar som produceras. Oavsett ras..
Dvs oftast inom den egna rasen/raserna och så värst mycket dreverfolk finns mig veterligen inte här inne och personligen känner jag 1 (en!) människa med drever och nog för att den individen vid dessa unga år (kring 7-8 månader) verkar trevlig, men jag skulle ju aldrig rekommendera någon till en uppfödare baserat på endast det och det får man ju hoppas att inte så många vettiga hundmänniskor gör.
Tänkte nog mest på Gnist där som skrev om drivande hundar..
Det var precis vad hon gjorde sist. Inte bjöd hem ägarna till att jaga hos dom dock, aldrig hört och tror det kan bli svårt faktiskt. Men kan kolla där.
Utställning ja.. Även deras osäkra hund klarade av utställning, där tycker jag MH eller BPH är bra då man ser hur hunden reagerar på fler situationer än bara en snabb koll på hunden.
Tänkte nog mest på Gnist där som skrev om drivande hundar..
Jag kan väldigt mycket om fauve, vet vilka uppfödare inom den rasen som är seriösa och får fram bra hundar och därmed kan jag rekommendera fauveuppfödare till folk som är intresserade av just fauve, men det gör ju inte per automatik att jag kan rekommendera dreveruppfödare
Men om de har två drevrar är de väl rätt insatta i rasen? Jagar med andra drevrar, träffar dreverfolk och kan bilda sig en uppfattning om hur linjerna hos de olika uppfödarna är?
Att bjuda in hundförare till jakt brukar sällan vara svårt, bara de har tid
Jo, så klart, men man får ju ändå en uppfattning om hur hunden klarar av ljudnivån, skällande hundar, stressen, hanteringen av en främmande person, att slappa bredvid ringen osv på utställning. Hunden ska så klart mer än klara av det, den ska vara avslappnad och tillfreds.
Vad är det för problem som gör att hunden har svårt att klara av vardagen?
@linnsan det där med stressen hos Drever lär vara ett vanligt problem. Bekanta till mig hade en tik de tog bort för ca 4 år sen. Hon var 15 då och det var en jättetrevlig tik så husse ville absolut ha en Drever igen. Passar på hans jaktmark osv. De tog en hane när tiken kom upp i åren. Han funkade inte inne. Naffsade och blev aldrig rumsren. De försökte med hundgård osv för han jagade bra men han ylade och hade sig. Efter att länsstyrelsen kommit för tredje gången (grannarna anmälde pga hur han lät) så tog de bort honom.
Köpte en ny genom kontakter. Även om denna inte var lika illa så var stressen hög i denna med och vardagen fungerade dåligt. Den är hundgårdshund hos nån annan nu. De har köpt en vuxen omplacering som är blandning av olika stövare och är nöjda med den.
Min kusin gick över till Beagel när barnen kom och hans gamla Drever lämnade in.
Nja, insatta vet jag inte. Helt vanligt folk som främst jagar hemma i egna markerna och träffar de drevrar som finns runtomkring eller på någon enstaka utställning. Hon snackar med en del folk men vad jag märker är att folk OFTA har rosaskimrande glasögon på sig..
Det är nog det där med tid jag sällan tror folk har. Att be en uppfödare åka 10-50 mil för att jaga på en jaktmark som kanske inte ens garanterar att man får ngt skjutet är kanske inte det lättaste..
Hundarna har problem med stress, den ena har problem med det sociala där den antingen skäller/nafsar, flyr och inte vågar komma eller blir låg/låtsas som ingenting. Beroende på situation och person. Vissa är den givetvis även glad i. Väldigt dåliga avreaktioner där hundarna både är lättskrämda + har svårt att släppa det.. Osv.
Saken är nog den också att många "gamla jakträvar" inte ens hade reflekterat över dessa hundars beteende som en annan gör. Eller någon som vill kunna ta med hunden i olika miljöer utan problem och inte vill att hunden går runt och mår dåligt.
En hund som är undanstoppad i en hundgård hade man ju inte ens sett detta på. Därav är det ännu viktigare tycker jag med BPH. För någon som köper avkommorna kanske kommer ha hunden annorlunda än uppfödaren.
Tycker det är intressant med MH och hur det ska påvisa att hunden fungerar. Min BC som fingerar 100 gånger bättre i vardagen skulle definitivt göra att "sämre" MH än min Aussie som inte fungerar alls i vardagen. Aussien avreagerar och är social, skottfasta osv. men är skitjobbig att leva med.
Ja och det är verkligen jättetråkigt Stressen har även gjort att hundarna bråkat för att de blir så uppskruvade..
Även denna drevern min kompis har har grov separationsångest och hon glädjas nu över att han äntligen, 2,5 år gammal, kan lämnas i 10-15 min inne utan att yla..
På jobbet kan den ligga och sova i bilen, men är hon på nya ställen stressar den även där
Min kompis älskar drever, men hatar hur aveln ser ut på många håll..