Oseriös avel, fortsättning.

Tycker det är intressant med MH och hur det ska påvisa att hunden fungerar. Min BC som fingerar 100 gånger bättre i vardagen skulle definitivt göra att "sämre" MH än min Aussie som inte fungerar alls i vardagen. Aussien avreagerar och är social, skottfasta osv. men är skitjobbig att leva med.
På vilket sätt, om du vill svara, är Tonto svår att leva med?

Jag tycker att mentalbeskrivningar är spännande. Jag har varit och lyssnat på Per Jensen och Tobias Gustafsson - båda herrarna är kritiska till hur MH används.

Det är en beskrivning (precis som när man ritar spindlar för människor) och inte ett facit. Man skulle behöva ha spindlar på ett större antal hundar som bevisligen fungerar för den typ av arbete de ska göra + de liv de ska leva och sedan använda dessa som mallar för vilka djur som man vill se i avel (dvs en bra BC-spindel skulle nog se ut som det fiktiva resultatet för @Migos Fridolfina snarare än någon generell bild av ett "bra MH") .

Det är ett svårt verktyg att använda och jag är ganska fundersam över tron att det skulle göra under för drevrarna när det inte gjort det för t.ex. e-schäfern. Jag tror vissa användare här har en övertro på MH, eftersom de vet hur en bra spindel för sin egen ras/användningsområde ser ut. Jag tror fö inte ens att just dreverns problem ligger i att jaktintresserade inte utvärderar mentalt - redan på min tid var det fler som hade drever till sällskap/utställning än att jaga med.

Mina erfarenheter av jakthundar är gamla + utländska. Jag kan dock se risken med krav av den här typen av tester som mer intresserar "hundsportsintresserade" - det är mer chans att mina utställningsintresserade bekanta skulle göra mentalbeskrivning än att mina gamla bekanta bland jaktintresserade skulle ha gjort det (jag minns ännu gnället över att behöva ställa ut sina taxar).

På vilket sätt, om du vill svara, är Tonto svår att leva med?

Han har mycket svårt att hantera stress, är reaktiv som fan på barn och andra hundar, osäker och försöker ge sig på våra andra hundar för att boosta sig själv. Nu vet han att han inte får så då håller han inte på, men man måste hela tiden säga åt honom vad han får och vad han inte får göra för han blir stressad av att behöva bestämma själv. För mycket arbete = stressad, för lite arbete = stressad och då hittar han på dumheter. Han har blivit värre med åldern, jag hoppas att han lugnar ner sig. Är utredd hos veterinär osv.

Jag tycker att mentalbeskrivningar är spännande. Jag har varit och lyssnat på Per Jensen och Tobias Gustafsson - båda herrarna är kritiska till hur MH används.

Det är en beskrivning (precis som när man ritar spindlar för människor) och inte ett facit. Man skulle behöva ha spindlar på ett större antal hundar som bevisligen fungerar för den typ av arbete de ska göra + de liv de ska leva och sedan använda dessa som mallar för vilka djur som man vill se i avel (dvs en bra BC-spindel skulle nog se ut som det fiktiva resultatet för @Migos Fridolfina snarare än någon generell bild av ett "bra MH") .

Det är ett svårt verktyg att använda och jag är ganska fundersam över tron att det skulle göra under för drevrarna när det inte gjort det för t.ex. e-schäfern. Jag tror vissa användare här har en övertro på MH, eftersom de vet hur en bra spindel för sin egen ras/användningsområde ser ut. Jag tror fö inte ens att just dreverns problem ligger i att jaktintresserade inte utvärderar mentalt - redan på min tid var det fler som hade drever till sällskap/utställning än att jaga med.

Mina erfarenheter av jakthundar är gamla + utländska. Jag kan dock se risken med krav av den här typen av tester som mer intresserar "hundsportsintresserade" - det är mer chans att mina utställningsintresserade bekanta skulle göra mentalbeskrivning än att mina gamla bekanta bland jaktintresserade skulle ha gjort det (jag minns ännu gnället över att behöva ställa ut sina taxar).
Återigen är det väl ingen som påstått att 1. MH/BPH är perfekt eller att det 2. Magiskt löser alla problem med mentaliteten i en ras?

Jag tycker bara att mentalbeskrivningar är ett bra komplement till alla andra tester seriösa uppfödare gör av när de ska para sina hundar - oavsett ras och användningsområde.

Ingen tycker ju heller att en BC ska reagera som en schäfer på en mentalbeskrivning - så varför man tror att de skulle göra "sämre" ifrån sig förstår jag inte?
(Det är ju dessutom mer BPH vi lobbat för i detta fall, då detta troligen skulle passa de andra raserna bättre - eftersom MH är utvecklat just för bruksraserna och inte andra raser).

Och med tanken angående att testerna skulle dra till sig fel köpare, då kan vi ju sluta testa helt för saker? De som verkligen vet vad de är ute efter har ju koll ändå liksom..

Han har mycket svårt att hantera stress, är reaktiv som fan på barn och andra hundar, osäker och försöker ge sig på våra andra hundar för att boosta sig själv. Nu vet han att han inte får så då håller han inte på, men man måste hela tiden säga åt honom vad han får och vad han inte får göra för han blir stressad av att behöva bestämma själv. För mycket arbete = stressad, för lite arbete = stressad och då hittar han på dumheter. Han har blivit värre med åldern, jag hoppas att han lugnar ner sig. Är utredd hos veterinär osv.
Och där blev Molly helt plötsligt en enkel okomplicerad hund som alla kan o vill äga.:D

:love: :bow:

Vill du byta? :rofl: Älskar hundfan, men han är inte lätt. Kass arbetshund och kass sällskapshund. :laugh::rofl: Dock är han skitduktig i draget, där kan man inte hitta bättre!
Njäääääää,tror jag avstår :nailbiting: och så har jag varken skidor eller rullskridskor kvar,bara skrindan o den ska jag modifiera om till drägget så kan hon göra av med lite energi :up:

Och min kompis BC gjorde ett medelbra MH och var en katastrof i vardagen, så pass att han avlivades.

Sedan kan det så klart vara ett jättebra verktyg, men att propagera för något som aldrig skulle inträffa är liksom lite.. meningslöst?

Vilket skulle aldrig inträffa?

Ingen har sagt att ett MH eller BPH utgör mirakel. De visar hur hunden reagerar vid just de situationerna på beskrivningen.

Jag är absolut för om man vill utveckla egna beskrivningar för olika raser som riktar in sig på specifikt deras problem OCKSÅ.

Men vissa grundsaker tycker jag ändå ska finnas med. Hur hunden reagerar vid olika ljud och skott. Hur hunden reagerar vid hantering och av att gå iväg med främmande person, hur hunden reagerar om någon är hotfull och sen släpper hotet och är vänlig. Hur de hanterar att något plötsligt dyker upp framför som. Osv.

Sen kanske viss raser hade behövt tillägg. Eller så kan man komplettera det nuvarande.

Det betyder givetvis inte att alla hundar magiskt kommer bli bättre. Men vissa problem kan bli det.

(Det är ju dessutom mer BPH vi lobbat för i detta fall, då detta troligen skulle passa de andra raserna bättre - eftersom MH är utvecklat just för bruksraserna och inte andra raser).
..
Nu gillar jag personligen mentalbeskrivningar som EN DEL av verktygslådan, men just här undrar jag hur du tänkte. Om BPH inte funkar på brukshundar är det nog rätt kasst för andra typer av arbetande hundar också?

Mentalt är det jätteskillnad mellan kraven på olika jakthundar. Vissa ska vara tuffa och dådkraftiga nog att ställa björn eller gå i gryt (inte riktigt vad du vill ha i rasgrupp 9). Vissa ska arbeta självständigt andra ska vara förarens förlängda arm och röst. Hos jakthundar är det enormt viktigt (och olika) vad de har med sig i jaktteknik rent genetiskt. Man lär inte en jakthund att jaga. Man plockar fram och putsar det som finns och lär dem att arbeta med föraren. (På min tid gick man bara ut i skogen med hunden och körde igång, on the job training)

Boss skulle också framstå som trygg, trevlig, snabb avreaktion om han ens blir rädd. Skottfast, leker fint osv osv. Om det var en kvinnlig beskrivare skulle han klara de sociala momenten galant. Det enda som skulle synas är att han blir rädd och har lite svårt att avreagera vid spökena. När han var på beteendestudie i på SLU så utbrast de att "ååååh vilken rolig hund han skulle vara att träna och tävla med!".

Att han sen är så skraj för folk om inte jag står en meter bort, att han hugger vilt, går på barn med fullt allvar och så vidare, det märks ju inte.

Hans MH hade varit en skitfin "merit" i ögonen på bruks/lydnadsfolk. Även om de såg filmen.

Han har syskon som fått avlivas för att de tuggade sönder familjemedlemmar som kom in genom dörren. Uppfödaren avlar glatt vidare på både syskon, syskonbarn och nu barnbarn. Och säljer till bruks och lydnad! :up:

Samma osäkerhet syns dock oerhört väl när jag jobbar med honom, dels på hans reaktioner på att det kommer in en främmande människa i synfältet, eller för all del om djuren lägger tryck på honom. Han tuggar sönder dem också, nämligen. Han kan tex inte följa med och jobba i Norge, för han är rent farlig för familjen som äger gården. Hundvakten som har honom de veckorna kan inte klippa klo, kolla tänder, plocka fästingar eller annat "intimt" utöver en snabb klapp på huvudet. Supertrevlig hund, verkligen.

Boss skulle också framstå som trygg, trevlig, snabb avreaktion om han ens blir rädd. Skottfast, leker fint osv osv. Om det var en kvinnlig beskrivare skulle han klara de sociala momenten galant. Det enda som skulle synas är att han blir rädd och har lite svårt att avreagera vid spökena. När han var på beteendestudie i på SLU så utbrast de att "ååååh vilken rolig hund han skulle vara att träna och tävla med!".

Att han sen är så skraj för folk om inte jag står en meter bort, att han hugger vilt, går på barn med fullt allvar och så vidare, det märks ju inte.

Hans MH hade varit en skitfin "merit" i ögonen på bruks/lydnadsfolk. Även om de såg filmen.

Han har syskon som fått avlivas för att de tuggade sönder familjemedlemmar som kom in genom dörren. Uppfödaren avlar glatt vidare på både syskon, syskonbarn och nu barnbarn. Och säljer till bruks och lydnad! :up:

Samma osäkerhet syns dock oerhört väl när jag jobbar med honom, dels på hans reaktioner på att det kommer in en främmande människa i synfältet, eller för all del om djuren lägger tryck på honom. Han tuggar sönder dem också, nämligen. Han kan tex inte följa med och jobba i Norge, för han är rent farlig för familjen som äger gården. Hundvakten som har honom de veckorna kan inte klippa klo, kolla tänder, plocka fästingar eller annat "intimt" utöver en snabb klapp på huvudet. Supertrevlig hund, verkligen.

Ja, Tontos MH ser ju bra ut på pappret. Han blir rädd, men avreagerar, inga kvarstående rädslor. Skottfast, social, vill leka. Däremot blir han så stressad att han äter gräs och stänger av när vi försöker arbeta om andra hundar lever rövare. Stänger av helt och blir blockerad när han får för sig att skälla ut någon/något. Han fungerar om man har honom väldigt inramad med strikta regler. Annars blir han hysterisk för att han är osäker.

Floki skulle troligtvis inte leka med folk på ett MH, eller kanske inte ens hälsa. Han läser av folk på avstånd och det räcker för honom. Jag trodde ju att han var skygg på folk förut men han är bara rörelsekänslig och ser ingen anledning till att gå fram till de flesta. Nu har vi dock tränat på att man får godis när man hoppar på folk och då har han lärt sig att det är bra saker. :laugh: Dock är han extremt lätt att ha att göra med och umgås med alla, bebisar, katter osv. man kan gå på stan och han är bara glad, går på alla underlag och är bara allmänt enkel okomplicerad. Men på ett MH så skulle han vara en "dålig" hund.

Lite roligt nu när vi faktiskt pratat om att jakthundar inte behöver utvärdering genom mentalbeskrivning men bara en person har gett tips på en dreverkennel.. Ingen av de jaktmänniskor som lobbat för att det inte behövs har faktiskt sagt vad vi ska titta efter. Är drever en ras som är ovanligt dålig? Eller finns det helt enkelt inget att gå på när man tittar i stamtavlan över det jag tog upp? Ser ni fortfarande då inte problemet när man som valpköpare letar efter en hund som fungerar även utanför jakten och bara har uppfödarens ord att gå på och inget annat?
Jag känner en enda som har drever och den är nu 13 år gammal, jagar halvdåligt men är omtyckt av husse som egentligen bara vill komma ut och dricka kaffe i skogen. ;) De drevrar jag har träffat på i olika sammanhang har jag inte gillat och deras drevsätt passar våra marker väldigt dåligt, så jag har väldigt liten erfarenhet av drever, alltså kan jag inte rekommendera några linjer, jag har inte intresserat mig för drever helt enkelt.
Lite som om man skulle be en islandshäst människa att plocka fram lite bra linjer på araber och sen bli överraskad att hen inte kan det.

När vi har köpt jakthund så har vi gjort en del misstag, första gången gjorde vi i princip allt fel men fick en alldeles underbar hund. :D Andra gången var jag mer noggrann men fick ett måndagsexemplar. Nu har jag tjatat om en valp efter en viss tid i många år, så jag hoppas att det blir bra! :D Men måndags exemplar är sånt som händer, rasmässigt är det inga fel på vår. Däremot fick han antagligen en skada under fosterlivet som vi eller uppfödaren inte förstod allvaret i, så här i efterhand så skulle vi ha backat när det visade sig att han hade en kroksvans, men just den stör mig egentligen inte. Problemet är vad den har dragit med sig i hans kropp.

Men om man nu vill ha en drever som jakthund så skulle jag börja med att prata med andra dreverägare, det brukar vara det mest effektiva att få fram en bra hund.

Men det är väl självklart att ett verktyg i sig inte gör nytta när det inte används? E-aveln nyttjar ju inte verktyget. Det är liksom som att köpa en hammare bara för att man "ska" och sen aldrig nyttja den. De skiter ju i HD-statistiken som också är ett verktyg och därmed fungerar inte det avelsverktyget heller.

För de som tar dessa infirmationsbanker på allvar, ser till att hålla dem fulla och sorterar i sin avel efter dessa går det oändligt mycket bättre för.
Det är inte verktyget det är fel på. Det är användandet.
Hoppas kravet på HD-Index går igenom så småning om för det kommer utrota dessa avlare och då kommer MH-biten åka med på köpet eftersom de här uppfödarna struntar i båda bitarna.

Nu gillar jag personligen mentalbeskrivningar som EN DEL av verktygslådan, men just här undrar jag hur du tänkte. Om BPH inte funkar på brukshundar är det nog rätt kasst för andra typer av arbetande hundar också?

Mentalt är det jätteskillnad mellan kraven på olika jakthundar. Vissa ska vara tuffa och dådkraftiga nog att ställa björn eller gå i gryt (inte riktigt vad du vill ha i rasgrupp 9). Vissa ska arbeta självständigt andra ska vara förarens förlängda arm och röst. Hos jakthundar är det enormt viktigt (och olika) vad de har med sig i jaktteknik rent genetiskt. Man lär inte en jakthund att jaga. Man plockar fram och putsar det som finns och lär dem att arbeta med föraren. (På min tid gick man bara ut i skogen med hunden och körde igång, on the job training)
Jag har inte sagt att BPH inte funkar på bruksraserna? Det är ju dock mer kamplust som testas på MHt än på BPH, och det är ju mer aktuellt för bruksraserna. Lite mer hot i spökena och sådär.

Ja, det är ju stor skillnad på hur alla arbetande raser ska arbeta? Men genomgående är väl att ingen ska vara rädd och osäker? Och kunna avreagera?

Men @Migo och @Tonto. Ingen har sagt att MH eller BPH visar allt vad hunden är. Den visar vissa delar. Sen får man ju lägga ihop allt annat. Hur hunden är vid träning, tävling, tjänst eller annat arbetsområde. Hur hunden är i vardagen utöver de bitarna man ser på ett MH eller BPH.

Men tycker ni att någon ras ska mentalbeskrivas? Ska man röntga föräldrar i raser med ledproblem? Man kan ju fortfarande använda djur där syskonen har bajsleder.

Att det finns oseriösa uppfödare vet nog alla. Speciellt härinne. Men det lockas inte mer oseriösa uppfödare för att fler krav på föräldradjuren sätts.

Med erat resonemang kan man ju strunta i allt vad hälsoundersökningar, tester och beskrivningar heter? För det finns alltid någon som lyckas kringå och framstå som att de avlar på bra djur när de faktiskt inte gör det.

I schäfer tex så heter det "föräldrarna är friröntgade" där det låter som en fin merit. Men resten av syskonen är skit. Eller att de har gjort mental"test" (MH) med bra resultat men där man ser om man faktiskt kollar att det inte alls är bra, rent av förjävligt.

Jag tycker man ser röda linjer i olika kullar och linjer av brukshundar. Det talar givetvis inte om hur de är exakt varken i arbete eller i vardagen. Men just där ser man vissa saker ändå, som är viktigt för båda delarna.

Men @Migo och @Tonto. Ingen har sagt att MH eller BPH visar allt vad hunden är. Den visar vissa delar. Sen får man ju lägga ihop allt annat. Hur hunden är vid träning, tävling, tjänst eller annat arbetsområde. Hur hunden är i vardagen utöver de bitarna man ser på ett MH eller BPH.

Men tycker ni att någon ras ska mentalbeskrivas? Ska man röntga föräldrar i raser med ledproblem? Man kan ju fortfarande använda djur där syskonen har bajsleder.

Att det finns oseriösa uppfödare vet nog alla. Speciellt härinne. Men det lockas inte mer oseriösa uppfödare för att fler krav på föräldradjuren sätts.

Med erat resonemang kan man ju strunta i allt vad hälsoundersökningar, tester och beskrivningar heter? För det finns alltid någon som lyckas kringå och framstå som att de avlar på bra djur när de faktiskt inte gör det.

I schäfer tex så heter det "föräldrarna är friröntgade" där det låter som en fin merit. Men resten av syskonen är skit. Eller att de har gjort mental"test" (MH) med bra resultat men där man ser om man faktiskt kollar att det inte alls är bra, rent av förjävligt.

Jag tycker man ser röda linjer i olika kullar och linjer av brukshundar. Det talar givetvis inte om hur de är exakt varken i arbete eller i vardagen. Men just där ser man vissa saker ändå, som är viktigt för båda delarna.
Fast det är väl ingen som anser att inget ska testas? Bara att man ska använda sig av tester som är relevanta för rasen/avelsmålet. Det har de väl varit väldigt tydliga med?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 040
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 242
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar