Oseriös avel, fortsättning.

Många avlar ju dock på hundar som bara gjort MH och diverse hälsotester och säger att det påvisar att hunden är värd att avla på. Och i samma veva gärna säger tävlingsresultat inte visar om hunden är en bra hund eller inte, då det kan vara en riktigt bra förare bakom spakarna osv.

Jag säger inte att MH är värdelöst, men att det säger väldigt lite om hur hunden faktiskt är att leva och jobba med.
Har man rätt förare och preparerar o tränat innan så kan MH s bra ut också :idea: jag har varit med o tränat mer än en sopa som sen klarat sig ok.
Alla mina egna tränas i minst 14 dagar innan o framåt då dom absolut INTE fär jaga,varken djur eller skit på snöre och dom skulle ännu mindre tänka tanken om jag står o håller dom i halsbandet :)
Så ja,jag ser på MH med skeptiska ögon.

Dagens MH och BPH hade helt klart kunnat innehålla mer bitar för att utröna mer. Bla underlag och stress. Ett stort minus med BPH är att det saknas uppföljning i form av MT.
Sen får man givetvis inte glömma att miljö och ren och skär otur också kan ske. Det finns som alla vet aldrig garantier i avel eller tester, bara möjligheter att öka på oddsen.
Fast vad för nytta gör en kårning på pudel,frallor,mopsar o andra icke brukshundar?

Fast det är ju PRECIS samma resonemang.

Jag har träffat BCs som är rädda för ljud. Det hade absolut varit en fördel om de genomförde BPH så hundarna även visar om de är skotträdda eller inte.

Att det skulle nyttjas vid bruks tror jag inte. Jag har nämligen hört mer än en BC som ligger kvar trots skotträdsla, så för föraren som vill tävla är det inget problem i själva tävlingen. Det är dock ett problem för hunden och ledig tid.

Sen har jag träffat flertalet jaktspetsar som är riktigt otrevliga, eller rädda och vill fly.. Och sen då min bekantas drever och de runt i hennes närhet som ofta har problem på olika vis. Flera av dessa problemen är såna saker som hade synts på ett BPH eller MH.

Men varför menar du att det inte behövs?
För uppenbarligen finns det ju hundar och linjer där dessa problem finns. Där köparna är ovetande och hoppas på en trevlig hund även utanför jakten. Det påverkar ju verkliga hundar och verkliga köpare.
Fast är man det minsta intresserad och kollar runt lite på jakthundsraser så upptäcker man rätt snart att spetsarna ofta är lite mer nervösa, att drever relativt ofta har aggressioner, att tysk jaktterrier ofta har problem med att fungera ihop med andra hundar osv osv. I aveln är man medveten om det men har lagt mer fokus på att de ska fungera i jakt och prioriterat det. Det håller på att bli en omsvängning i och med att allt fler vill att hunden även ska fungera i hemmet och i vardags situationer men fortfarande så skulle inte en ett MH eller BPH förändra hur det ser ut.
Det är lite som att köpa en schäfer från brukslinjer och sen bli överraskad att den inte kan släppas ihop med vilka hundar som helst och vara nöjd med en promenad om dagen.

För mig blir det allt tydligare att det inte är testerna vara eller icke vara utan att människor köper en ras utan att forska i vad det är för typ av hund och vad den behöver. Prio ett för jakthundar bör vara att de fungera i praktisk jakt, där ger jaktproven bra fingervisningar, är man intresserad av en jakthundsras, åk på jaktprov, prata med folk och fundera över vad man egentligen vill ha.

Jag har absolut inget emot BPH eller MH, men de ger inte mig något som väger så tungt när jag letar efter en jakthund. Där är jaktproven betydligt mer intressant och ger mig mer information.

Ja självklart ser man en röd tråd i hur det ser ut i linjer. Men det säger fortfarande inte mycket om hur hunden är att leva med eller hur det fungerar i övrigt, vilket jag tog upp för att man påpekade att MHet var bla. för att se hur hunden fungerar i vardagen.

Ja alltså, vissa delar av vardagen. Inte att det på ett magiskt vis är så att hunden är super för det.
Jag tycker själv att det skulle vara med en del fler saker..

Fast vad för nytta gör en kårning på pudel,frallor,mopsar o andra icke brukshundar?

Jag har aldrig sagt att de ska koras!!!
Korningen är en uppföljning på MH och jag har väl sagt 10 gånger i den här tråden nu att MH ÄR FÖR BRUKSRASER.
BPH är däremot för de raser du nämner och här tycker jag att det är synd att det inte finns ett liknande verktyg som visar vad grundresultatet utvecklar sig till.

Fast är man det minsta intresserad och kollar runt lite på jakthundsraser så upptäcker man rätt snart att spetsarna ofta är lite mer nervösa, att drever relativt ofta har aggressioner, att tysk jaktterrier ofta har problem med att fungera ihop med andra hundar osv osv. I aveln är man medveten om det men har lagt mer fokus på att de ska fungera i jakt och prioriterat det. Det håller på att bli en omsvängning i och med att allt fler vill att hunden även ska fungera i hemmet och i vardags situationer men fortfarande så skulle inte en ett MH eller BPH förändra hur det ser ut.
Det är lite som att köpa en schäfer från brukslinjer och sen bli överraskad att den inte kan släppas ihop med vilka hundar som helst och vara nöjd med en promenad om dagen.

För mig blir det allt tydligare att det inte är testerna vara eller icke vara utan att människor köper en ras utan att forska i vad det är för typ av hund och vad den behöver. Prio ett för jakthundar bör vara att de fungera i praktisk jakt, där ger jaktproven bra fingervisningar, är man intresserad av en jakthundsras, åk på jaktprov, prata med folk och fundera över vad man egentligen vill ha.

Jag har absolut inget emot BPH eller MH, men de ger inte mig något som väger så tungt när jag letar efter en jakthund. Där är jaktproven betydligt mer intressant och ger mig mer information.

Nu har ju dom drevrarna jag känner inte aggressioner, utan andra problem..
Men med andra ord, det går inte att hitta en bra drever, jag borde be min kompis kolla på en annan ras om hon inte vill ha de problemen hon har nu?

För min kompis är det lika viktigt med båda delarna.

Det är dessutom ingen som har sagt att hunden ska fungera helt problemfritt med okända vuxna hundar av samma kön. Eller att han inte ska ha jaktlust (ditt exempel på schäfer). Det blev lite överdrivna exempel känner jag..

Återigen, det är ju knappast så att krav på MH gör att folk slutar avla på skit. Titta på långhårscollien tex. Avarter i form av pengakåta uppfödare utan moral kommer vi inte åt.

Men valpköpare kan åtminstone få någon form av varudeklaration. Krav på VP kommer ju tyvärr inte åt de oseriösa uppfödarna av bc heller; det finns oseriösa som avlar reggat och ännu mer oseriösa som avlar oreggat.

Nu känner jag inte direkt att det finns något behov av krav på MH/BPH på bc men jag tror inte heller att arbetsprov fångar upp allt som mäts på ett MH och ser inte hur det skulle kunna vara negativt att mentalbeskriva sin bc.

Jag har aldrig sagt att de ska koras!!!
Korningen är en uppföljning på MH och jag har väl sagt 10 gånger i den här tråden nu att MH ÄR FÖR BRUKSRASER.
BPH är däremot för de raser du nämner och här tycker jag att det är synd att det inte finns ett liknande verktyg som visar vad grundresultatet utvecklar sig till.
Fast du skrev så här: Ett stort minus med BPH är att det saknas uppföljning i form av MT,det var därför jag undrade

Men jakthundarna har utvecklats på ett positivt sätt i mentalitet, utan denna kompletta bild av mentaliteten? Kan det kanske ändå bero på att man får en god bild av hundarna genom deras praktiska arbete och livet de lever utanför jobbet?

För att det är intressant så har du två bruksrasers (schäfer och malle) och wachtelhundens MH-spindel på bild nedan. Bruksraserna utvärderas regelbundet med MH, wachtelhundarna utvärderas framförallt med jaktprov och hur de är i hemmet. Det är 123 wachtelhundar som är utvärderade med MH, jämfört med 45 på BPH. Hur har rasen påverkats negativt av att inte mentaltestas?

Obs, tog första bästa hunden som dök upp i listan på avelsdata inom varje ras.

Malle MH:
malle-mh.JPG

Schäfer MH:
schafermh.JPG

Wachtelhund MH:
wachtelmh.JPG

Jag är verkligen ingen motståndare till beskrivningarna, men ibland är de upphaussade.

Alltså, jag vet att det nämnts, men jag måste dra det lite mer grundligt eftersom jag är en nörd. Att jämföra spindlar på det här viset funkar verkligen inte, eftersom det inte bara handlar om enskilda individer utan om enskilda individer som enbart jämförs mot den egna rasen. Tittar man på siffrorna syns det tydligt; mallen som ser ut att ha mindre lekfullhet i jämförelse med wachteln har egentligen visat mer lekfullhet på sitt MH - men eftersom mallar är mer lekfulla överlag så ligger den sämre till i jämförelse med rasen som helhet.

Alltså, jag vet att det nämnts, men jag måste dra det lite mer grundligt eftersom jag är en nörd. Att jämföra spindlar på det här viset funkar verkligen inte, eftersom det inte bara handlar om enskilda individer utan om enskilda individer som enbart jämförs mot den egna rasen. Tittar man på siffrorna syns det tydligt; mallen som ser ut att ha mindre lekfullhet i jämförelse med wachteln har egentligen visat mer lekfullhet på sitt MH - men eftersom mallar är mer lekfulla överlag så ligger den sämre till i jämförelse med rasen som helhet.

Tack för förtydligande :)

Intressant artikel om de olika beskrivningarna i senaste numret av Hudsport Special. Den är rätt lång och både plus och minus lyfts. Men kontentan är att Sverige är unikt med över 100 000 beskrivna hundar och därmed finns en unik kunskapsbank om nedärvning gällande mentalitet och beteenden som många etologer och tränare hämtat kunskap ifrån. Per Jensen är en av dem som nämns ha dragit nytta av mattrialet.

Men med andra ord, det går inte att hitta en bra drever, jag borde be min kompis kolla på en annan ras om hon inte vill ha de problemen hon har nu?

Det är dessutom ingen som har sagt att hunden ska fungera helt problemfritt med okända vuxna hundar av samma kön. Eller att han inte ska ha jaktlust (ditt exempel på schäfer). Det blev lite överdrivna exempel känner jag..

Fast förlåt, men jag har träffat åtminstone 20-25 drevrar i olika sammanhang och ingen av dem har haft sådana massiva problem som din kompis hundar har. Alla har verkligen inte varit fantastiska representanter för sin ras, men så allvarliga problem att de inte klarar en normal vardag? :confused:
Kanske är hon inte så noga i sitt urval av uppfödare som hon vill påskina om hon haft två hundar ur helt skilda linjer med sådan problematik?
Jag är verkligen ingen dreverexpert, men det registreras nästan 700 drevervalpar per år, jag har mycket svårt att tro att majoriteten av dem är kassa mentalt.

Kanske är hon inte så noga i sitt urval av uppfödare som hon vill påskina om hon haft två hundar ur helt skilda linjer med sådan problematik?
Jag är verkligen ingen dreverexpert, men det registreras nästan 700 drevervalpar per år, jag har mycket svårt att tro att majoriteten av dem är kassa mentalt.

Drever råkade ju ut för en boom av oseriösa "uppfödare" för x antal år sedan när rasen blev väldans poppis och folk avlade på allt vilket aldrig ger en ras något positivt.
Skräplinjerna och en del skrymtuppfödare finns kvar och sånt tar många generationer att komma till rätta med igen. Bland västlaikorna kom det massor med mentalt skit in i aveln på 80-talet när de blev väldans populära och alla skulle ha en laika och det fick rasen dras med rätt länge och man ser samma hos alla raser som seglar upp som en nymodighet och i en numerärt rätt så stor ras som drever ändå är, ställer en sån boom till med problem väldigt länge. Finns ju fortfarande mer eller mindre "fabrikanter" som parar det mesta och spottar fram valpar, så det kommer nog ta tid innan drevern som rashelhet går att beteckna som stabil igen. Där de mentalt kassa är mer sällsynta undantag.

Detta är dock inga nyheter och borde definitivt inte vara det om man ägt drever och är det minsta insatt i rasen.

Jag har redan konstaterat att jag har dålig insyn i drever så frågor du mig om det inte går att hitta någon bra? O_o ingen aning, antagligen går det att hitta en bra drever men man måste nog lägga ner lite jobb för att hitta den. Jag har redan från början konstaterat att drever inte är en ras för mig och alltså inte brytt mig mer. De få drevrar jag har träffat har bara stärkt mig i det.

Men det jag menar är att det är relativt lätt att ta reda på hur olika raser är genom att dels söka på nätet och dels prata med ägare av rasen. Så som att bruksschäfer behöver gå jobba, låter mycket och fäller en hel del. Men inget av det går att se på några test.

Fast förlåt, men jag har träffat åtminstone 20-25 drevrar i olika sammanhang och ingen av dem har haft sådana massiva problem som din kompis hundar har. Alla har verkligen inte varit fantastiska representanter för sin ras, men så allvarliga problem att de inte klarar en normal vardag? :confused:

Frågan var vad hon skulle kolla på mer än prata med uppfödaren, kolla jaktprov och höra sig för med andra om uppfödaren och hundarna.

Massiva problem beror ju på vem man frågar. Någon annan som inte märker av att hunden är låg och påverkad, stressad osv hade förmodligen inte heller tyckt det var så farligt eller ens tänkt på att nämna det som en negativ egenskap.

Jag vet inte alls vad för drevrar du träffat. Men det intressanta är väl snarare hur man ska veta var man hittar dom bra.

Jag har redan konstaterat att jag har dålig insyn i drever så frågor du mig om det inte går att hitta någon bra? O_o ingen aning, antagligen går det att hitta en bra drever men man måste nog lägga ner lite jobb för att hitta den. Jag har redan från början konstaterat att drever inte är en ras för mig och alltså inte brytt mig mer. De få drevrar jag har träffat har bara stärkt mig i det.

Men det jag menar är att det är relativt lätt att ta reda på hur olika raser är genom att dels söka på nätet och dels prata med ägare av rasen. Så som att bruksschäfer behöver gå jobba, låter mycket och fäller en hel del. Men inget av det går att se på några test.

Att schäfer behöver jobba syns visst på tester. Att det räknas som en brukshund är ju en liiiten indikation också...

Drever råkade ju ut för en boom av oseriösa "uppfödare" för x antal år sedan när rasen blev väldans poppis och folk avlade på allt vilket aldrig ger en ras något positivt.
Skräplinjerna och en del skrymtuppfödare finns kvar och sånt tar många generationer att komma till rätta med igen. Bland västlaikorna kom det massor med mentalt skit in i aveln på 80-talet när de blev väldans populära och alla skulle ha en laika och det fick rasen dras med rätt länge och man ser samma hos alla raser som seglar upp som en nymodighet och i en numerärt rätt så stor ras som drever ändå är, ställer en sån boom till med problem väldigt länge. Finns ju fortfarande mer eller mindre "fabrikanter" som parar det mesta och spottar fram valpar, så det kommer nog ta tid innan drevern som rashelhet går att beteckna som stabil igen. Där de mentalt kassa är mer sällsynta undantag.

Detta är dock inga nyheter och borde definitivt inte vara det om man ägt drever och är det minsta insatt i rasen.

Det är hon. Det är därför hon vill ha prov där det faktiskt ställs lite krav eftersom att hundarna och människorna knappast mår bra av dålig mentalitet. Det är ju just nu även svårt att veta vad som är vad eftersom att man bara har folks ord att gå på.

Alltså, detta är hennes första drever, på 2,5 år. Tidigare har det funnits drever i familjen men de har bott i hundgård. Och även om hon vet att det finns problem i rasen så visste hon nog inte riktigt hur utbrett det var. Alla är inte jätteengagerade i en ras innan de köper den.

Ja, Tontos MH ser ju bra ut på pappret. Han blir rädd, men avreagerar, inga kvarstående rädslor. Skottfast, social, vill leka. Däremot blir han så stressad att han äter gräs och stänger av när vi försöker arbeta om andra hundar lever rövare. Stänger av helt och blir blockerad när han får för sig att skälla ut någon/något. Han fungerar om man har honom väldigt inramad med strikta regler. Annars blir han hysterisk för att han är osäker.

Floki skulle troligtvis inte leka med folk på ett MH, eller kanske inte ens hälsa. Han läser av folk på avstånd och det räcker för honom. Jag trodde ju att han var skygg på folk förut men han är bara rörelsekänslig och ser ingen anledning till att gå fram till de flesta. Nu har vi dock tränat på att man får godis när man hoppar på folk och då har han lärt sig att det är bra saker. :laugh: Dock är han extremt lätt att ha att göra med och umgås med alla, bebisar, katter osv. man kan gå på stan och han är bara glad, går på alla underlag och är bara allmänt enkel okomplicerad. Men på ett MH så skulle han vara en "dålig" hund.
Fast en hund blir ju inte "dålig" för att den är ointresserad av okända? :confused: Vår ena tik som även var en omplacering hade inga problem med att följa med beskrivaren när denne tog kopplet, men hon var helt ointresserad av avståndsleken och andra människor. Hon var definitivt inte en dålig hund utan man får ju även ta hänsyn till vad som är typiskt för rasen.

Nu är det ju visserligen några år sedan men när jag letade efter nästa hund plöjde jag allt jag kunde hitta på hunddata, läste MH:n och veterinära anmärkningar på hundar så långt tillbaka som 70-talet och det finns iaf en kennel jag inte skulle ta i med tång pga det jag hittade där oavsett övriga meriter. :yuck:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 045
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 247
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare