Oseriös avel, fortsättning.

Finns förresten någon som avlar på chihuahua + amerikansk bulldogg. En uppfödare som tagit flera kullar. Vad uppfödaren själv skriver om kombinationen?
"Jag hade en idé om att få fram en mindre aktiv och förarvek allround hund med viss vilja att spåra och ”jobba”. :up:

Den andra fungerade dock inte av andra orsaker. Min poäng var att det tidigare i tråden skrevs att MH skulle visa på hur hundarna fungerar i vardagen bland annat, min hund har ett ok MH, men fungerar inte. Det är inte bara stress som orsakar problemen han har i sin vardag, men på MHet ser det fint ut.
Nej, du har missuppfattat det där om att vi har skrivit att mh visar hur hunden fungerar i vardagen. Se på det ur en ren djurskyddsaspekt, att mh visar om hunden har kvarstående rädslor eller ljudrädsla, som gör att HUNDENS vardag blir ett lidande.

Frågan gällde främst arbetshundar som jobbar mycket på drift, som jakthundar och vallhundar. De kan göra ett strålande arbete trots skakig mentalitet, eftersom deras drift gör dem så motiverade för själva arbetet att de sorterar bort sådant som skrämmer eller stressar dem under jobb.

Då de inte jobbar däremot, vilket ändå är största delen av tiden, lider hunden av sina rädslor. Innan man avlar på en sådan hund tycker jag att det vore bra att se vad som finns i hunden, förutom de utmärkta arbetsegenskaperna. Mh är ett sätt att se om där finns rädslor. Det är känt att både rädslor och stress är ärftliga. Att jag inte diskuterar bph beror på att jag aldrig sett något, men jag tror att det också är ett bra utvärdering.

Det är tråkigt att din hund inte håller för de aktiviteter du tänkt dig, och att han är jobbig att leva med. De flesta jobbiga hundar är dock mer jobbiga för sina ägare än för sig själva, alltså mer människoproblem än djurskyddsproblem.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med diagrammen dock? :)
Ett sådant diagram som du visade på din hund. Absoluta värden, inte relativa. De negativa egenskaperna där man vill ha låga värden till vänster, och de positiva till höger, gör att man får en bild av hundens resultat på en sekund.

Varför skulle det behöva motsvara något moment på ett mh eller korning? Vilken nytta har jag av mh i skogen? Det är väldigt sällan någon rasslar med kedjor eller att det flyger upp spöken när vi jagar. Däremot måste hunden vara självständig nog att arbeta ensam med ett djur, samarbetsvillig nog att låta någon komma fram till det fallna djuret. Kunna ta egna beslut när den hamnar i knepiga situationer och komma på inkallning när föraren kallar in. Den måste kunna jaga ihop med andra hundar utan att flyga ihop och den behöver kunna koppla av under fikapauserna i skogen. På vilket sätt hjälper ett MH eller Korning att avgöra om hunden fungerar för det?
Hur hunden fungerar under jakt kan bara ett jaktprov eller praktisk jakt utröna. För att se om hunden har kvarstående rädslor/svårt att avreagera /ljudrädsla som gör hundens liv till en plåga utanför skogen fungerar mh eller bph.

Det räcker inte med hyfsade resultat på mh och korning för att ha en bra brukshund. För att testa bruksegenskaperna anordnar man bruksprov precis som jägarna anordnar jaktprov. En hyfsad brukshund ska alltså ha hyfsade resultat på bruksprov eller fungera som räddningshund, patrullhund, väktarhund, polishund eller preparatsökhund också.

En av anledningarna till att just brukshundsägare är besatta av att utvärdera mentalitet, är att bruksarbetet inte är lika driftberoende som jakt och vallprov, även om det finns driftinslag i alla grenar. Hundarna störs alltså ut mycket lättare under arbetet eftersom det inte är hårdkodat i skallen sedan miljoner år som hos jakthundar. Därför vill man ha hundar utan rädslor som avreagerar bra, glömmer obehag snabbt och kan koncentrera sig.

Boss skulle också framstå som trygg, trevlig, snabb avreaktion om han ens blir rädd. Skottfast, leker fint osv osv. Om det var en kvinnlig beskrivare skulle han klara de sociala momenten galant. Det enda som skulle synas är att han blir rädd och har lite svårt att avreagera vid spökena. När han var på beteendestudie i på SLU så utbrast de att "ååååh vilken rolig hund han skulle vara att träna och tävla med!".

Att han sen är så skraj för folk om inte jag står en meter bort, att han hugger vilt, går på barn med fullt allvar och så vidare, det märks ju inte.

Hans MH hade varit en skitfin "merit" i ögonen på bruks/lydnadsfolk. Även om de såg filmen.

Han har syskon som fått avlivas för att de tuggade sönder familjemedlemmar som kom in genom dörren. Uppfödaren avlar glatt vidare på både syskon, syskonbarn och nu barnbarn. Och säljer till bruks och lydnad! :up:

Samma osäkerhet syns dock oerhört väl när jag jobbar med honom, dels på hans reaktioner på att det kommer in en främmande människa i synfältet, eller för all del om djuren lägger tryck på honom. Han tuggar sönder dem också, nämligen. Han kan tex inte följa med och jobba i Norge, för han är rent farlig för familjen som äger gården. Hundvakten som har honom de veckorna kan inte klippa klo, kolla tänder, plocka fästingar eller annat "intimt" utöver en snabb klapp på huvudet. Supertrevlig hund, verkligen.
Det låter som riktigt oseriös avel. Det som är oklart i din redogörelse är om din hund verkligen har gjort ett mh med bra resultat, eller om du tror att du vet att han skulle få ett bra mh, trots sin svaga mentalitet.

Om det är så att han de facto inte har genomfört ett mh, är det ju bara fria spekulationer. Om det råkar vara så att du är en flitigt arbetande mh-figge, provledare eller domare, eller bara tillbringar ett par dagar i månaden som åskådare på olika mh är det lite mer insatta spekulationer, men ändå spekulationer.

Anmäl honom och se vad resultatet blir i verkligheten, så kan vi föra intressanta diskussioner efteråt.

Nej, du har missuppfattat det där om att vi har skrivit att mh visar hur hunden fungerar i vardagen. Se på det ur en ren djurskyddsaspekt, att mh visar om hunden har kvarstående rädslor eller ljudrädsla, som gör att HUNDENS vardag blir ett lidande.

Frågan gällde främst arbetshundar som jobbar mycket på drift, som jakthundar och vallhundar. De kan göra ett strålande arbete trots skakig mentalitet, eftersom deras drift gör dem så motiverade för själva arbetet att de sorterar bort sådant som skrämmer eller stressar dem under jobb.

Då de inte jobbar däremot, vilket ändå är största delen av tiden, lider hunden av sina rädslor. Innan man avlar på en sådan hund tycker jag att det vore bra att se vad som finns i hunden, förutom de utmärkta arbetsegenskaperna. Mh är ett sätt att se om där finns rädslor. Det är känt att både rädslor och stress är ärftliga. Att jag inte diskuterar bph beror på att jag aldrig sett något, men jag tror att det också är ett bra utvärdering.

Det är tråkigt att din hund inte håller för de aktiviteter du tänkt dig, och att han är jobbig att leva med. De flesta jobbiga hundar är dock mer jobbiga för sina ägare än för sig själva, alltså mer människoproblem än djurskyddsproblem.

Min hund kan t.ex. avreagera på sakerna på ett MH, men i vardagliga normala situationer klarar han inte av det på samma sätt. Så jag tycker det fattas mycket på ett MH för att det ska kunna fungera som ett mått på om hunden har stress/rädslor.

Att schäfer behöver jobba syns visst på tester. Att det räknas som en brukshund är ju en liiiten indikation också...
Syns det på tester att schäfer behöver arbeta? Hur då menar du? Och om det nu var en liiiten indikation för att det är en brukshund, varför är det då så många schäfrar som inte används som brukshundar? Det känns mest som om du vill missförstå och visa dig överlägsen, du vill inte förstå vad jag menar så jag orkar inte diskutera mer.

Har man rätt förare och preparerar o tränat innan så kan MH s bra ut också :idea: jag har varit med o tränat mer än en sopa som sen klarat sig ok.
Alla mina egna tränas i minst 14 dagar innan o framåt då dom absolut INTE fär jaga,varken djur eller skit på snöre och dom skulle ännu mindre tänka tanken om jag står o håller dom i halsbandet :)
Så ja,jag ser på MH med skeptiska ögon.
Fast meningen är ju verkligen inte att man ska träna inför ett MH/BPH. För då om något blir ju allt missvisande.

Fast meningen är ju verkligen inte att man ska träna inför ett MH/BPH. För då om något blir ju allt missvisande.
Precis!Men det görs i stor utsträckning av den anledningen så hänger inte jag upp mig på dom resultaten,mina hundar borde alla utom 1 haft 0 o ingenting på jakt.

Men att du ens ställer upp och hjälper till att träna andras hundar?
Gör inte jag det så gör någon annan det,eller gjorde ska jag nog skriva.
Jag tror inte jag känner någon som inte tränat på något av momenten.
Det samma gäller MT jag vill inte gå därifrån utan titeln kårad för att min hund inte jagar trasor.
Det är ett av momenten jag tycker man ska ta bort.

Hur hunden fungerar under jakt kan bara ett jaktprov eller praktisk jakt utröna. För att se om hunden har kvarstående rädslor/svårt att avreagera /ljudrädsla som gör hundens liv till en plåga utanför skogen fungerar mh eller bph.

Det räcker inte med hyfsade resultat på mh och korning för att ha en bra brukshund. För att testa bruksegenskaperna anordnar man bruksprov precis som jägarna anordnar jaktprov. En hyfsad brukshund ska alltså ha hyfsade resultat på bruksprov eller fungera som räddningshund, patrullhund, väktarhund, polishund eller preparatsökhund också.

En av anledningarna till att just brukshundsägare är besatta av att utvärdera mentalitet, är att bruksarbetet inte är lika driftberoende som jakt och vallprov, även om det finns driftinslag i alla grenar. Hundarna störs alltså ut mycket lättare under arbetet eftersom det inte är hårdkodat i skallen sedan miljoner år som hos jakthundar. Därför vill man ha hundar utan rädslor som avreagerar bra, glömmer obehag snabbt och kan koncentrera sig.
Den delen jag fetade är viktig även för jakthundar, och mycket av det syns även på jaktprov, sen ja det blir lättare i och med jaktdriften men är de riktigt rädda så syns det tydligt. Som sagt jag förstår grejen med MH och BPH men som jag har skrivit tidigare, det mesta av det jag vill veta syns på jaktprov, jag skulle aldrig välja en jakthund som har gjort MH men inte har lyckats genomföra ett jaktprov.
Jag är nog en del färgad av när vi gick MH med vår förra hund, han fick nedslag vid skotten eftersom han vägrade att leka, han gick in i arbetsmode och började söka av området efter fallet vilt. Domaren var tydligt missnöjd med hans reaktion, vi tyckte att det var en utmärkt reaktion.

Det samma gäller MT jag vill inte gå därifrån utan titeln kårad för att min hund inte jagar trasor.

Jag tror att är man det minsta osäker på hur hunden ska reagera och har en brukshund så tränar man. Sen lyckas inte alla med träningen men nog fasen är det annat än rent spontana reaktioner som visas i många fall.

Jag skulle verkligen resonera tvärtom, vill nån annan fuska så får de. Jag uppmuntrar inte sånt.
Men men, agree to disagree.

Precis!Men det görs i stor utsträckning av den anledningen så hänger inte jag upp mig på dom resultaten,mina hundar borde alla utom 1 haft 0 o ingenting på jakt.

Stor utsträckning?
Har inte hört nån i min ras göra detta och då är jag ändå så pass nära ett 10-tal uppfödare. Och lika många till i andra raser.
Måste vara dobbisvärlden isf.

Däremot har jag varit med när testledaren läste lusen av en exteriörägare för att det var uppenbart att hunden presenterats för skrammel. Men träna avreaktioner är svårt så testledaren genomskådade detta på en millisekund.

Korad är ju bara en titel på att hunden klart exteriördelen. Det är ju MT som är den viktigaste biten.

Senast ändrad av en moderator:
Den delen jag fetade är viktig även för jakthundar, och mycket av det syns även på jaktprov, sen ja det blir lättare i och med jaktdriften men är de riktigt rädda så syns det tydligt. Som sagt jag förstår grejen med MH och BPH men som jag har skrivit tidigare, det mesta av det jag vill veta syns på jaktprov, jag skulle aldrig välja en jakthund som har gjort MH men inte har lyckats genomföra ett jaktprov.
Jag är nog en del färgad av när vi gick MH med vår förra hund, han fick nedslag vid skotten eftersom han vägrade att leka, han gick in i arbetsmode och började söka av området efter fallet vilt. Domaren var tydligt missnöjd med hans reaktion, vi tyckte att det var en utmärkt reaktion.

Det här med skotten är vanligt på hundar som arbetar med skott. Och det vet man väl om man letar hund som ska jaga? Det är ju bara en beskrivning av hundens beteende och om resultatet är bra eller dåligt bestämmer ju inte dommaren, hen skriver bara ner reaktionen. Om det är dåligt är upp till kunden att avgöra. Vissa beteenden är ju önskvärda i aveln.

Var bytesdriften och nyfikenheten oviktig för dig när du tränade hund?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 045
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 247
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18