Oseriös avel, fortsättning.

Fast det är väl ingen som anser att inget ska testas? Bara att man ska använda sig av tester som är relevanta för rasen/avelsmålet. Det har de väl varit väldigt tydliga med?

Jodå, ett av argumenten har varit att raser som har krav på MH inte har perfekt mentalitet.

Fast det är relevant att även en dessa raser inte är skotträdda, avreagerar bra vid hot och överraskningar, är trevliga socialt osv.

Om BPH hade varit ett krav på drever hade min kompis haft ett verktyg som hjälpte henne att sålla ut uppfödare och linjer där hon ser att rädslor är överhängande.

Så det är absolut inte irrelevant.

Jodå, ett av argumenten har varit att raser som har krav på MH inte har perfekt mentalitet.

Fast det är relevant att även en dessa raser inte är skotträdda, avreagerar bra vid hot och överraskningar, är trevliga socialt osv.

Om BPH hade varit ett krav på drever hade min kompis haft ett verktyg som hjälpte henne att sålla ut uppfödare och linjer där hon ser att rädslor är överhängande.

Så det är absolut inte irrelevant.
Fast Migo var väldigt tydlig nyligen med att deras egna tester är viktiga, som är relevanta. Då är det ju väldigt konstigt att försöka påstå att hon inte tycker att hundar ska testas alls, för nåt?

Fast Migo var väldigt tydlig nyligen med att deras egna tester är viktiga, som är relevanta. Då är det ju väldigt konstigt att försöka påstå att hon inte tycker att hundar ska testas alls, för nåt?

Fast det är ju PRECIS samma resonemang.

Jag har träffat BCs som är rädda för ljud. Det hade absolut varit en fördel om de genomförde BPH så hundarna även visar om de är skotträdda eller inte.

Att det skulle nyttjas vid bruks tror jag inte. Jag har nämligen hört mer än en BC som ligger kvar trots skotträdsla, så för föraren som vill tävla är det inget problem i själva tävlingen. Det är dock ett problem för hunden och ledig tid.

Sen har jag träffat flertalet jaktspetsar som är riktigt otrevliga, eller rädda och vill fly.. Och sen då min bekantas drever och de runt i hennes närhet som ofta har problem på olika vis. Flera av dessa problemen är såna saker som hade synts på ett BPH eller MH.

Men varför menar du att det inte behövs?
För uppenbarligen finns det ju hundar och linjer där dessa problem finns. Där köparna är ovetande och hoppas på en trevlig hund även utanför jakten. Det påverkar ju verkliga hundar och verkliga köpare.

Fast det är ju PRECIS samma resonemang.

Jag har träffat BCs som är rädda för ljud. Det hade absolut varit en fördel om de genomförde BPH så hundarna även visar om de är skotträdda eller inte.

Att det skulle nyttjas vid bruks tror jag inte. Jag har nämligen hört mer än en BC som ligger kvar trots skotträdsla, så för föraren som vill tävla är det inget problem i själva tävlingen. Det är dock ett problem för hunden och ledig tid.

Sen har jag träffat flertalet jaktspetsar som är riktigt otrevliga, eller rädda och vill fly.. Och sen då min bekantas drever och de runt i hennes närhet som ofta har problem på olika vis. Flera av dessa problemen är såna saker som hade synts på ett BPH eller MH.

Men varför menar du att det inte behövs?
För uppenbarligen finns det ju hundar och linjer där dessa problem finns. Där köparna är ovetande och hoppas på en trevlig hund även utanför jakten. Det påverkar ju verkliga hundar och verkliga köpare.
Jakt och jakthundar kan jag inte säga något om, har på tok för lite kunskap.

Men @Migo och @Tonto. Ingen har sagt att MH eller BPH visar allt vad hunden är. Den visar vissa delar. Sen får man ju lägga ihop allt annat. Hur hunden är vid träning, tävling, tjänst eller annat arbetsområde. Hur hunden är i vardagen utöver de bitarna man ser på ett MH eller BPH.

Men tycker ni att någon ras ska mentalbeskrivas? Ska man röntga föräldrar i raser med ledproblem? Man kan ju fortfarande använda djur där syskonen har bajsleder.

Att det finns oseriösa uppfödare vet nog alla. Speciellt härinne. Men det lockas inte mer oseriösa uppfödare för att fler krav på föräldradjuren sätts.

Med erat resonemang kan man ju strunta i allt vad hälsoundersökningar, tester och beskrivningar heter? För det finns alltid någon som lyckas kringå och framstå som att de avlar på bra djur när de faktiskt inte gör det.

I schäfer tex så heter det "föräldrarna är friröntgade" där det låter som en fin merit. Men resten av syskonen är skit. Eller att de har gjort mental"test" (MH) med bra resultat men där man ser om man faktiskt kollar att det inte alls är bra, rent av förjävligt.

Jag tycker man ser röda linjer i olika kullar och linjer av brukshundar. Det talar givetvis inte om hur de är exakt varken i arbete eller i vardagen. Men just där ser man vissa saker ändå, som är viktigt för båda delarna.

Jag tycker inte att MH visar mycket när det gäller en hunds förmåga att jobba eller fungera i vardagen. Det är allt.

Min BC skulle säkert få ett skit-MH, men skulle vara en betydligt lämpligare kandidat att avla på när man tittar på hur hans arbetsförmåga är och hur han är att ha att göra med i vardagen. Det är lätt och roligt att leva med honom och han jobbar stenhårt för knappt mer än en klapp och ett "bra".

Självklart så ska man göra hälsotester osv. Det är inte det jag talar om. Bara att MH faktiskt inte säger mig så hemskt mycket om hur det är att ha hunden.

Jag tycker inte att MH visar mycket när det gäller en hunds förmåga att jobba eller fungera i vardagen. Det är allt.

Min BC skulle säkert få ett skit-MH, men skulle vara en betydligt lämpligare kandidat att avla på när man tittar på hur hans arbetsförmåga är och hur han är att ha att göra med i vardagen. Det är lätt och roligt att leva med honom och han jobbar stenhårt för knappt mer än en klapp och ett "bra".

Självklart så ska man göra hälsotester osv. Det är inte det jag talar om. Bara att MH faktiskt inte säger mig så hemskt mycket om hur det är att ha hunden.

MH ska inte visa EN hunds förmåga. Det ska ihop med kullsyskon visa nedärvningsförmågan i linjerna, så man kan sålla hela linjer.
Att sen vissa missbrukar det i individavel är jättetrist.

MH ska inte visa EN hunds förmåga. Det ska ihop med kullsyskon visa nedärvningsförmågan i linjerna, så man kan sålla hela linjer.
Att sen vissa missbrukar det i individavel är jättetrist.

Ja precis. Men jag som har en hund med ett MH som ser helt ok ut, men i vardagen fungerar hunden inte som den bör och inte fungerar den i arbete heller, vad säger MHet om den hunden? I hans kull så är det han och två till som har gjort MH och på pappret ser inte kulle speciellt tokig ut, även fast min är såhär och en kullbror blivit omplacerad då ägaren inte klarade av hunden i vardagen.

Varför skulle din BC få ett skit BPH (MH är ju för bruksraser så det ser jag inte riktigt meningen med att ha som krav på icke bruksraser)?

Dessutom är vi flera som sagt att man inte vill se det på en individ, utan över linjer. Men absolut, man har ju då iaf möjlighet att välja bort en hund från föräldrar som inte låter sig hanteras, blir rädd för skott och inte avreagerar.

Han har mycket svårt att hantera stress, är reaktiv som fan på barn och andra hundar, osäker och försöker ge sig på våra andra hundar för att boosta sig själv. Nu vet han att han inte får så då håller han inte på, men man måste hela tiden säga åt honom vad han får och vad han inte får göra för han blir stressad av att behöva bestämma själv. För mycket arbete = stressad, för lite arbete = stressad och då hittar han på dumheter. Han har blivit värre med åldern, jag hoppas att han lugnar ner sig. Är utredd hos veterinär osv.
Å va sorgligt och jobbigt för både honom och dig. :heart

Ja precis. Men jag som har en hund med ett MH som ser helt ok ut, men i vardagen fungerar hunden inte som den bör och inte fungerar den i arbete heller, vad säger MHet om den hunden? I hans kull så är det han och två till som har gjort MH och på pappret ser inte kulle speciellt tokig ut, även fast min är såhär och en kullbror blivit omplacerad då ägaren inte klarade av hunden i vardagen.

Men din fungerade ju inte i vardagen pga sin stress?
Stress ser man ju inte på ett MH.

Vet folk som avlat på stressiga aussies som inte heller har en direkt dåligt MH.

Man är inte seriös för det. Men det är ETT verktyg. Det visar inte allt.

Men din fungerade ju inte i vardagen pga sin stress?
Stress ser man ju inte på ett MH.

Vet folk som avlat på stressiga aussies som inte heller har en direkt dåligt MH.

Man är inte seriös för det. Men det är ETT verktyg. Det visar inte allt.

Den andra fungerade dock inte av andra orsaker. Min poäng var att det tidigare i tråden skrevs att MH skulle visa på hur hundarna fungerar i vardagen bland annat, min hund har ett ok MH, men fungerar inte. Det är inte bara stress som orsakar problemen han har i sin vardag, men på MHet ser det fint ut.

Den andra fungerade dock inte av andra orsaker. Min poäng var att det tidigare i tråden skrevs att MH skulle visa på hur hundarna fungerar i vardagen bland annat, min hund har ett ok MH, men fungerar inte. Det är inte bara stress som orsakar problemen han har i sin vardag, men på MHet ser det fint ut.

Givetvis på de delarna som en mentalbeskrivning tar upp..

Alltså, det är inte magi. Det är ETT verktyg. Man ska ju även kolla på resten av hundens egenskaper.

Varför skulle din BC inte klara av ett BPH?

Varför skulle din BC få ett skit BPH (MH är ju för bruksraser så det ser jag inte riktigt meningen med att ha som krav på icke bruksraser)?

Dessutom är vi flera som sagt att man inte vill se det på en individ, utan över linjer. Men absolut, man har ju då iaf möjlighet att välja bort en hund från föräldrar som inte låter sig hanteras, blir rädd för skott och inte avreagerar.

Klart vi kommer göra MH då han ska tävlas i bruks. Ser ingen mening med BPH för våran del.

Han skulle t.ex. troligtvis inte vara intresserad av att leka eller hälsa på en massa folk för att han tycker att det är totalt onödigt, matte är bäst ju bäst. Han skulle troligtvis sitta och glo på mig och tycka att det mesta var totalt onödigt då det inte ger honom någonting alls. Han skulle självklart klara av ett BPH, men han skulle inte få "bra" poäng.

Dock är han tryggare hos veterinären, när han ska hälsa på barn, andra djur, andra hundar än vad min Aussie är, som bara sitter och tjuter, gör utfall osv (mot barn, andra djur och hundar) för att han tycker att det är så äckligt.

Givetvis på de delarna som en mentalbeskrivning tar upp..

Alltså, det är inte magi. Det är ETT verktyg. Man ska ju även kolla på resten av hundens egenskaper.

Varför skulle din BC inte klara av ett BPH?

Många avlar ju dock på hundar som bara gjort MH och diverse hälsotester och säger att det påvisar att hunden är värd att avla på. Och i samma veva gärna säger tävlingsresultat inte visar om hunden är en bra hund eller inte, då det kan vara en riktigt bra förare bakom spakarna osv.

Jag säger inte att MH är värdelöst, men att det säger väldigt lite om hur hunden faktiskt är att leva och jobba med.

Dagens MH och BPH hade helt klart kunnat innehålla mer bitar för att utröna mer. Bla underlag och stress. Ett stort minus med BPH är att det saknas uppföljning i form av MT.
Sen får man givetvis inte glömma att miljö och ren och skär otur också kan ske. Det finns som alla vet aldrig garantier i avel eller tester, bara möjligheter att öka på oddsen.

Han skulle t.ex. troligtvis inte vara intresserad av att leka eller hälsa på en massa folk för att han tycker att det är totalt onödigt, matte är bäst ju bäst. Han skulle troligtvis sitta och glo på mig och tycka att det mesta var totalt onödigt då det inte ger honom någonting alls. Han skulle självklart klara av ett BPH, men han skulle inte få "bra" poäng.

Dock är han tryggare hos veterinären, när han ska hälsa på barn, andra djur, andra hundar än vad min Aussie är, som bara sitter och tjuter, gör utfall osv (mot barn, andra djur och hundar) för att han tycker att det är så äckligt.

Saken med en beskrivning är att det är inte ett test. Så vad som är bra är olika. En BC kanske inte behöver vara intresserad av att leka med andra.

Det kan dock vara bra att se hur den reagerar på närmande person, skott, hälsningen, när den där figuren åker upp osv.

Det är ju verkligen ingen som sagt att andra rasers beskrivningar ska se ut som en brukshunds.

Jag skulle skita totalt i om en drever leker med främmande, den lär högst troligt vara mer intresserad av att lukta om där finns något intressant. MEN den ska vara trygg.

Min egna löwchen kampade tex inte på BPHt med främmande. Hon sprang dit, tog lite i leksaken och sprang sen till mig och uppmanade mig till lek. Det är också en ras som ska hålla sig till familjen men vara socialt öppen och trygg. Inga problem alls.

Många avlar ju dock på hundar som bara gjort MH och diverse hälsotester och säger att det påvisar att hunden är värd att avla på. Och i samma veva gärna säger tävlingsresultat inte visar om hunden är en bra hund eller inte, då det kan vara en riktigt bra förare bakom spakarna osv.

Jag säger inte att MH är värdelöst, men att det säger väldigt lite om hur hunden faktiskt är att leva och jobba med.

Fast om du tänker bruksraser så är det för att man ser en röd tråd i hur linjerna ser ut.

Det är inte perfekt. Men det tar upp vissa viktiga bitar där man kan undvika vissa hundar.

Fast om du tänker bruksraser så är det för att man ser en röd tråd i hur linjerna ser ut.

Det är inte perfekt. Men det tar upp vissa viktiga bitar där man kan undvika vissa hundar.

Ja självklart ser man en röd tråd i hur det ser ut i linjer. Men det säger fortfarande inte mycket om hur hunden är att leva med eller hur det fungerar i övrigt, vilket jag tog upp för att man påpekade att MHet var bla. för att se hur hunden fungerar i vardagen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 045
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 247
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18