Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herrejävlar! Jag behövde bara betala 3000 mer för min pudel, som då också har fantastiska föräldrar, vilka faktiskt är hälsokollade. Jag är säker på att man kan hitta fina pudlar för 12000 också, då med stamtavla.
Japp mina ska reggade kostade 12 och 14 visserligen några år sedan men oreggade har jag sett för Max tio nu och tycker det Är galet bara det.

Jag har hört teorier om att när navelsträngen slits av skulle det kunna bli ett bråck, men det gäller stora djur som hästar och kor, inte hundar och katter där honan biter av navelsträngen. Jag vet inte om det finns någon sanning i det.
Nja, jag har fått lära, att på katter så kan man dra på ungen navelbrock. Om ungen och moderkakan inte kommer på samma press, men det blir en liten paus innan honan släpper moderkakan, så måste man akta så att honan inte börjar springa rundt för mycket, för det kan bli ryck i ungens navel. Samma om man skal hjälpa moderkakan ut når honan pressar igen, får man passa på att man endast drar mot ungen, och inte drar i ungens navel samtidigt.

Inte just avel, men ...

En av mina fb-vänner är LCHF-are, och nu har hon delat ett inlägg från en av rörelsens profiler som vill omplacera sin hund. Orsak: LCHF-profilen ger kurser på sin gård och hunden vaktar. Den påstås inte vara "en arg skarping" men uppenbarligen är problemet så stort att hon inte kan ha hunden kvar.

"Jag är en snygg renrasig Grandis-herre (harlekin, svart och vitfläckig), dock inget för utställningar då min Belgiska familj ännu inte skickat min stamtavla"

Nu är hunden till salu för 10 000 till den som "uppskattar en go familjehund som ser till att ni är trygga".

:grin:

Herregud vilka priser! Det står även inte rätt ut att valparna är registrerade i SKK. Det står att föräldrarna har "mycket fina stamtavlor" och att valparna "säljes enligt SKK's regler", men sen står det att valparna är registrerade i Jordbruksverket. Snacka om att gå all-in för att lura folk på närmare 20 000 kronor!

Jahapp, får höra "gruppen ska hålla god ton" och att jag "borde skämmas" för att jag skrev (i en rasgruppssida på fb)
"Varför avla på någon som inte är rastypisk? Han är inte HD-röntgad, inte heller hans syskon. Mamman har C-höfter. Vad har han att tillföra rasen?"

Det är nämligen en som vill få valpar efter sin lagottohane, som förutom det jag skrev ovan dessutom är för stor och därför inte utställd :banghead:.

Alltså vilken sorglig annons. Vandringspokaler in the making...

"Vi är 2 stycken valpar på 11veckor .
Tikar strävhårig och mjukhårig eller vad det kallas.
Blandraser pappan rottweiler 33% dalmatiner 33% schäfer 33%
mamman 50% whelsspringer spaniel 50% amstaff 25% rootweiler 25%"

Intressant att mamman har 150% raser i sig :cautious:

Fick känslan av smuggelhundar.

Kom det strävhåriga från rootweiler eller för de övriga raserna känner jag till och de är inte strävhår?:confused:

Inte just avel, men ...

En av mina fb-vänner är LCHF-are, och nu har hon delat ett inlägg från en av rörelsens profiler som vill omplacera sin hund. Orsak: LCHF-profilen ger kurser på sin gård och hunden vaktar. Den påstås inte vara "en arg skarping" men uppenbarligen är problemet så stort att hon inte kan ha hunden kvar.

"Jag är en snygg renrasig Grandis-herre (harlekin, svart och vitfläckig), dock inget för utställningar då min Belgiska familj ännu inte skickat min stamtavla"

Nu är hunden till salu för 10 000 till den som "uppskattar en go familjehund som ser till att ni är trygga".

:grin:

Så oväntat att det är just en hane i ettårsåldern. Verkligen ett fynd för en oreggad hund...

Finns ju mycket att fynda när man, som jag går i tankarna på att ev utöka hundskaran nästa år. Vilken kombo tycker ni att jag ska satsa på av alla dessa "den blir vad du gör den till oavsett vad för raser som finns bakom"-kombinationer?

Satsa på något med BC och pudel, då kan den valla viltet samtidigt som den är allergisäker.

Men det saknas ju ändå något, så varför inte slänga in en symaskin (buskavlad nervig Röding alltså) till att börja med :idea: och sen vill jag ju ha lite tryck och tyngd i jycken också, så @Voff vad rekommenderar du att vi hivar in i mixen?

Men det saknas ju ändå något, så varför inte slänga in en symaskin (buskavlad nervig Röding alltså) till att börja med :idea: och sen vill jag ju ha lite tryck och tyngd i jycken också, så @Voff vad rekommenderar du att vi hivar in i mixen?
Du måste ju ha vakt. Nån som på eget bevåg löser alla dina jobbiga situationer.
Jag röstar på Orvtjaka.
Sen nån jaktras så du får mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 957
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar