Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, problemet är ju när rasen blir delad och där arbetstypen kallas ful för att den, enligt vissa, inte följer rasstandarden. Jag brukar ju tycka tvärtom :angel:

Har ju själv en sällskapsras som meriteras genom utställning. Löwchen. Och det är ju en frisk och sund hund med enligt mig bra mentalitet. Men ofta tycker jag nästan att rena sällskapsraser (förutom dom som är på modet och där folk avlar på vad som för att tjäna pengar) har bättre mentalitet än arbetande raser av utställningstyp som är delade.

Ja verkligen. Och som en ren parentes tycker jag att merparten av de schäfrar jag träffat haft kass mentalitet, tyvärr., en ras som kan vara så bra när den är BRA. Men majoriteten jag ser är skräp. Antingen fysiskt och/eller psykiskt, ofta båda. Ofta utställningstyp.

Ja verkligen. Och som en ren parentes tycker jag att merparten av de schäfrar jag träffat haft kass mentalitet, tyvärr., en ras som kan vara så bra när den är BRA. Men majoriteten jag ser är skräp. Antingen fysiskt och/eller psykiskt, ofta båda. Ofta utställningstyp.

Har faktiskt aldrig träffat en utställningstypad schäfer jag tycker om.. Antingen har de ingen motor, eller så har de motor men den spretar åt alla håll och hunden kan inte hålla ihop i fem sekunder för att fokusera. Inte en bra brukshund iaf. De finns säkert, men de är en minoritet tyvärr.. :(

Har faktiskt aldrig träffat en utställningstypad schäfer jag tycker om.. Antingen har de ingen motor, eller så har de motor men den spretar åt alla håll och hunden kan inte hålla ihop i fem sekunder för att fokusera. Inte en bra brukshund iaf. De finns säkert, men de är en minoritet tyvärr.. :(

Helt enig.. verkligen synd! Var inne på rasen för ett gäng år sedan men såg så många taskiga exemplar att jag blev lite matt och funderade vidare. Men kom på nu att jag träffat en som var fin både exteriört, åt utställningshållet, och jäklar vilken hund när han tränade :love: Han var väldigt ung då, junior bara skulle jag tro och under året, men när man såg husse jobba med honom lite såg det verkligen trevligt ut. Önskar jag hade kommit mig för att stövla dit och fråga om var den kom ifrån.

Helt enig.. verkligen synd! Var inne på rasen för ett gäng år sedan men såg så många taskiga exemplar att jag blev lite matt och funderade vidare. Men kom på nu att jag träffat en som var fin både exteriört, åt utställningshållet, och jäklar vilken hund när han tränade :love: Han var väldigt ung då, junior bara skulle jag tro och under året, men när man såg husse jobba med honom lite såg det verkligen trevligt ut. Önskar jag hade kommit mig för att stövla dit och fråga om var den kom ifrån.

Tycker inte det finns någon brist på bra schäfrar dock. Det är ju fortfarande majoriteten av alla polishundar som är schäfrar. Så sååå svårt är det inte att få tag i en bra :)

"hej jag har små valpar till salu dom har 8 veckor och 3 dagar dom är chippat och vadcenerad för en vecka sen vi har varit i hund klinik har fixat allt och vi har besiktningblankett,
dom är blandat med maltaneze och terier "

ja, för inte spelar det väl någon roll om det handlar om en Tysk jaktterrier eller yorkshireterrier.

"Jätte fina Aussiedor Valpar
Kennel och uppfödning Godkänns av Länsstyrelsens!!"
:banghead::arghh::wtf:

"hej jag har små valpar till salu dom har 8 veckor och 3 dagar dom är chippat och vadcenerad för en vecka sen vi har varit i hund klinik har fixat allt och vi har besiktningblankett,
dom är blandat med maltaneze och terier "

ja, för inte spelar det väl någon roll om det handlar om en Tysk jaktterrier eller yorkshireterrier.

"Jätte fina Aussiedor Valpar
Kennel och uppfödning Godkänns av Länsstyrelsens!!"
:banghead::arghh::wtf:

Terrier som terrier, vet väl alla liksom :angel::banghead: Men det är ju Maltaneze i den för guds skull, då vet man verkligen vad man får, helt ny ras :banana: (Är förmodligen lite chiwawa eller pomerejnian i oxå! 8,9%!)

Påminner mig om min mamma som blev "allergisk" mot kanin när hon helt enkelt var trött på att vi barn hade kanin och ville sälja den. Det var vår tredje kanin.

Mig påminner det om en person som blev "allergisk" mot sin katt och hotade sitt ex med att avliva katten som då var fem år och helt sönderstressad. (De hade skaffat katten tillsammans flera år tidigare.) Det hade ju inte exet hjärta att gå med på och hen kände ansvar för katten så hen tog hand om katten trots att hen varken är djurmänniska, hade kunnandet eller ens viljan att ha djur. Det tog inte ens en månad innan de gemensamma barnen berättade om den nya kattungen :meh: Då kom det fram att katten som exet tagit hand om var ju så tråkig eftersom hen var skygg :meh:

Katten bodde kvar hos exet, blev en ny trevlig katt med lite hjälp och blev nitton år gammal innan han lugnt och stilla somnade in hemma med hjälp av veterinären i famnen hos den människa som tagit henom till sig mot alla odds :love:

Jag heter Snobben och är en blandras av samojed och finsk lapphund. 4 år
Jag är rätt stor och har krämfärgat långt tjockt hår! Jag tycker inte om att klippa klorna, men har aldrig blivit illa klippt. Jag tycker inte heller om barn, nån en staka katt går väl bra och en hund kompis är kul! Nu går jag i kedja på tomten om dagarna, helgerna brukar jag springa i skogen vilket jag älskar, å bada gör jag gärna! Jag är väldigt vaktig mot min familj så där jag bor behövs inget larm! Men i det hela är jag osäker och avvaktande..har aldrig bitit något fören härom dagen då min mattes barnbarn va på besök. Han kom för nära och det talade jag om. Egentligen är jag snäll och en mysig hund! ligger gärna i soffan och sängen med husse och matte och myser. Har gjort nr2 inne en gång då jag käkade upp 2 kg godis av grabben hemma. Annars håller jag mig och göra mina behov ute. Ä*r van att vara hemma längre stunder då alla jobbar.
Jag skulle vilja bo vid skogen eller vattnet samt kunna springa lös.
Men behöver en lugn fast hand gärna utan yngre barn.
Känner nån sig nyfiken så hör av er så kan vi träffas..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 669
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar