Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade den bättre index än medel i rasen?

Naturligtvis inte, då hade jag inte brytt mig om att skriva. ;) Om man kollar på långhårscollie röntgade de senaste 5-6 åren så är det ingen med c-höfter som kommer upp till rasmedlet. Den här hunden har eget index på 84, kullen får ett snittvärde på 93.

Naturligtvis inte, då hade jag inte brytt mig om att skriva. ;) Om man kollar på långhårscollie röntgade de senaste 5-6 åren så är det ingen med c-höfter som kommer upp till rasmedlet. Den här hunden har eget index på 84, kullen får ett snittvärde på 93.

Då är det ju rätt meningslös med index av anledningen att bredda avelsbasen. Precis detta kommer hända i alla raser i olika omfattning om man inför index och sen tillåter avel på hundar med C-höfter med index sämre än medel. Därför är jag inte för index i "min" ras.

Varför skulle det vara just utställningsintresserade som köper med taskig mentalitet? Är inte jättekul att ställa hundar med trist temperament. Kan ju lika gärna (ska man räkna odds vore nog oddsen större snarare mtp att utställare ändå är en mindre del av hundägarfolket) vara vanliga människor som har dålig koll eller skiter i vilket typ.

Enligt min erfarenhet där bruksraser och andra arbetande raser är delade brukar det iaf inte vara utställningstypen som har den bättre mentaliteten. Utställning har på många raser gjort att ett visst utseende är viktigare än både mentalitet och hälsa.

Det betyder ju inte att alla som ställer ut vill ha mentalt dåliga hundar (det är dessutom olika vad som anses bra och dåligt). Men alldeles för många raser är, ursäkta mig, men, mer eller mindre förstörda pga utställningars tävlande om utseende.

Behöver inte vara just utställning. Men i en bruksras som inte har bruksmeriter och dåligt MH så är det ju något annat som gör att man väljer att para. Ett par andra var inne på att det kan vara vallning.
Eller bara okunnighet/bryr sig inte.

Precis den här typ av skitavel som jag tror även kommer drabba schäfern nu :(

Enligt min erfarenhet där bruksraser och andra arbetande raser är delade brukar det iaf inte vara utställningstypen som har den bättre mentaliteten. Utställning har på många raser gjort att ett visst utseende är viktigare än både mentalitet och hälsa.

Det betyder ju inte att alla som ställer ut vill ha mentalt dåliga hundar (det är dessutom olika vad som anses bra och dåligt). Men alldeles för många raser är, ursäkta mig, men, mer eller mindre förstörda pga utställningars tävlande om utseende.

Behöver inte vara just utställning. Men i en bruksras som inte har bruksmeriter och dåligt MH så är det ju något annat som gör att man väljer att para. Ett par andra var inne på att det kan vara vallning.
Ja, det är mycket sorgligt. Jag gick ett MH med vår ena hund och då var det en uppfödare med en vacker tik som hade mycket stora rädslor, så stora att testledaren bad dem tänka om när det gällde att ta valpar på henne.

Vi såg dem på i princip alla träffar vi var på och även utställningar, jag skulle aldrig köpa en valp från den kenneln! :yuck:

Varför skulle det vara just utställningsintresserade som köper med taskig mentalitet? Är inte jättekul att ställa hundar med trist temperament. Kan ju lika gärna (ska man räkna odds vore nog oddsen större snarare mtp att utställare ändå är en mindre del av hundägarfolket) vara vanliga människor som har dålig koll eller skiter i vilket typ.

I min ras schäfer är det ett faktum att det skiljer sig mentalt mellan utställningslinjer och arbetsnde linjer. Det finns numera var sin spindel som visar detta.
Den exteriöra varianten har bla mindre nyfikenhet, mindre lek och mer rädsla i sin MH-spindel.

Avstängda eller stressade hundar i utställningsringar är betydligt mer förekommande än på tävlingsplan. Crufts schäferring i år var ju ett sorgligt exempel på detta och schäfer är inte ensam om detta.

Jag har en teori om att varför just bulldogs åket skateboard.

Kan det inte vara för att de helt enkelt vill kunna röra sig fort framåt, något som för dem annars är fysiskt omöjligt, iallafall utan extremt obehag pga andnings- och nedkylningssvårigheter?
Vi funderade just kring det här hemma häromdagen.. Varför det oftast är just såna raser som man ser i klipp åkandes bräda. Känns inte så otroligt faktiskt.

Ehum... Någon på facebook söker chihuahua hane för avel till sin pudel/shih tzu/chihuahua tik som bossar över familjens mastiff (som enda merit). Vägrar svara på frågor om tikens hälsostatus och vid kritiska kommentarer skriker att hennes man föder upp cavalierer.... Verkar inte vara skk anslutna, då hade hon väl vetat bättre :cautious::meh:

Ehum... Någon på facebook söker chihuahua hane för avel till sin pudel/shih tzu/chihuahua tik som bossar över familjens mastiff (som enda merit). Vägrar svara på frågor om tikens hälsostatus och vid kritiska kommentarer skriker att hennes man föder upp cavalierer.... Verkar inte vara skk anslutna, då hade hon väl vetat bättre :cautious::meh:
En hund som är chef, det är ju en jättebra merit. Den har ju ambitioner :up:

Hur är egentligen hälsoläget hos Amstaff?

XX är självklart efter röntgade och hälsotestade föräldrar och fri från Ataxi.

Rätt hem för XX är det vi prioriterar högst. Hon är en väldigt lovande valp idag, med stora förutsättningar för att bli en tik av väldigt hög kvalitet! Går allt som vi planerat och som vi hoppas så förväntas XX att röntgas efter ett års ålder, BPH beskrivas, ställas ut på utställningar och även gå i avel. Allt detta betalar självklart uppfödaren för!

Denna annons där det letas fodervärd åt en tikvalp ligger just nu på blocket. Hittar inte valpen i fråga på hunddata, men fadern som angivits i annonsen är röntgad med ED1, och ett kullsyskon till honom har ED2. Faderns ED-index ligger på 86 och inavelsgraden på drygt 18%...

Det måste väl ändå finnas betydligt bättre avelsmaterial än så i rasen? :(

Läste lite i RAS... Endast 14% (ED1) respektive 7% (ED2) av röntgade amstaffs var ED-belastade år 2014, och ändå hade 55% av kullarna födda samma år minst en ED-belastad eller oröntgad förälder.

De ED-belastade hundarna används (eller användes åtminstone för två år sedan) alltså ganska mycket i avel. Ska man tro att detta beror på att många ED-fria hundar rensas bort ur avel på grund av andra problem så som demodikos, eller beror det helt enkelt på dåligt avelsarbete inom rasen? Tråkig statistik på avelsmaterialet oavsett.

Yes och då är min tanke att jag tror att fler är av gänget okunniga/bryr sig inte än vad som är seriösa utställare, för det är ändå rätt få som ställer ut jämfört med alla galningar som avlar på whatnot... (Sedan är jag ju sådan som gillar att ställa ut men aldrig skulle vilja ta i osunda hundar bara för att få en viss look- jag har tex kört MH med chihuahua vilket vi väl inte är så många som gör och jag är uppvuxen med brukshundklubben varje helg så jag är inte uppvuxen med att hundar främst ska se ut utan att de främst ska vara friska och FUNGERA till det de är tänkt. Sedan ska de givetvis gärna följa sin standard exteriört, vilket i de bättre fallen korrelerar fint med vad deras ursprungssyfte är.)

Yes och då är min tanke att jag tror att fler är av gänget okunniga/bryr sig inte än vad som är seriösa utställare, för det är ändå rätt få som ställer ut jämfört med alla galningar som avlar på whatnot... (Sedan är jag ju sådan som gillar att ställa ut men aldrig skulle vilja ta i osunda hundar bara för att få en viss look- jag har tex kört MH med chihuahua vilket vi väl inte är så många som gör och jag är uppvuxen med brukshundklubben varje helg så jag är inte uppvuxen med att hundar främst ska se ut utan att de främst ska vara friska och FUNGERA till det de är tänkt. Sedan ska de givetvis gärna följa sin standard exteriört, vilket i de bättre fallen korrelerar fint med vad deras ursprungssyfte är.)

Ja, problemet är ju när rasen blir delad och där arbetstypen kallas ful för att den, enligt vissa, inte följer rasstandarden. Jag brukar ju tycka tvärtom :angel:

Har ju själv en sällskapsras som meriteras genom utställning. Löwchen. Och det är ju en frisk och sund hund med enligt mig bra mentalitet. Men ofta tycker jag nästan att rena sällskapsraser (förutom dom som är på modet och där folk avlar på vad som för att tjäna pengar) har bättre mentalitet än arbetande raser av utställningstyp som är delade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 669
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar