Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar även vilka som köper dessa valpar. 4 av 6 är ändå sålda och datum för leverans har ju inte passerat än.. Måste ju gå till utställningshem..

Varför skulle det vara just utställningsintresserade som köper med taskig mentalitet? Är inte jättekul att ställa hundar med trist temperament. Kan ju lika gärna (ska man räkna odds vore nog oddsen större snarare mtp att utställare ändå är en mindre del av hundägarfolket) vara vanliga människor som har dålig koll eller skiter i vilket typ.

Inte jag heller. Antingen det eller de som vill valla.
Var inne på deras hemsida och där fanns noll info om kullen eller föräldrarna. Så inte ens en flådig hemsida med lovord om tiken kan ha lurat de stackars valpköparna.
Handlar det om WK/ASD? Varför skulle de som vill valla vara mer benägna att köpa hundar som är mentalt skräp?

Skrollade lite i facebookgruppen "Ocensurerat" (en riktig pajasgrupp för övrigt, varför är jag med där:confused:)

Ser ett inlägg om rastips. 25-40 kg, lättskött päls, ska funka till lydnad, specislsök ochbså var det nått mer.

Personen får tippset IPO-avlad Border Collie:confused::confused::confused:

BC i IPO? Finns det?
Vi är verksamma i IPO och raserna är få och BC har jag aldrig hört talas om. Har väldigt svårt att föreställa mig dem i skyddet.

@Migo ???

Rasvalstrådar brukar ju generellt kunna locka fram det underligaste... Den senaste jag läste fick bland annat förslag på samojed, blandras och yorkshire. Det som önskades var en aktiv hund till tävling i drag, bruks och lydnad...

Vi gör oss lite lustiga över verum-reklamen här hemma. Typ när hälsan är bra mår man bra eller vad de nu har för slogan/budskap. Symboliserat av - tada- en engelsk bulldog.
Haha...den där resgerade jag också på. Funderade ett ögonblick om det var något dolt budskap eller ironi iom rasvalet i reklamen:rofl:

Handlar det om WK/ASD? Varför skulle de som vill valla vara mer benägna att köpa hundar som är mentalt skräp?

Detta gäller AK.
Min mycket begränsade erfarenhet vad det gäller avel av AK inriktad på vallning säger mej att de ofta bortser från hur MH't ser ut. Så länge hunden "kan valla" så ska den avlas på.
Med detta sagt så inbillar jag mej att valpköpare som vill ha en AK till vallning inte bryr sig så mycket om MH heller, eller inte har kunskapen att tolka det och litar blint på uppfödaren.

Detta gäller AK.
Min mycket begränsade erfarenhet vad det gäller avel av AK inriktad på vallning säger mej att de ofta bortser från hur MH't ser ut. Så länge hunden "kan valla" så ska den avlas på.
Med detta sagt så inbillar jag mej att valpköpare som vill ha en AK till vallning inte bryr sig så mycket om MH heller, eller inte har kunskapen att tolka det och litar blint på uppfödaren.
Då hänger jag med. Fast jag begriper inte att man avlar AK inriktat på vallning.
Woops, kollade precis SVaKs statistik över godkända vallhundar av båda raserna, trodde det skulle vara större skillnad.

Vi gör oss lite lustiga över verum-reklamen här hemma. Typ när hälsan är bra mår man bra eller vad de nu har för slogan/budskap. Symboliserat av - tada- en engelsk bulldog.
Det är nog inte rasen som är poängen utan att de åker skateboard, som ju kan vara en feelgood/filgod-aktivitet.

Raser som har merle i genpoolen kan gott vända och vrida på kunskapen, även om rasen i sin helhet får se ut hur som helst bara de är arbetsdugliga. Det är ju som rysk roulett att avla merle + något som gör merle färgen osynlig eller näst in till osynlig på valparna :crazy:.

EE red förekommer inte på arbetslinjerna. Dessa hundar är rena färg/sportavlade hundar från kontinenten. De är alltså så långt från arbetsdugliga det går att komma, och ren jäkla skitavel.

SVaKs statistik över godkända vallhundar är knappast till fördel för WK/ASD. Jag trodde skillnaden skulle vara mycket större.

Rasvalstrådar brukar ju generellt kunna locka fram det underligaste... Den senaste jag läste fick bland annat förslag på samojed, blandras och yorkshire. Det som önskades var en aktiv hund till tävling i drag, bruks och lydnad...

En Yorkshire som dragshund! :idea: Ja men varför inte?

Jag känner fårägare som vallar med både AK och BC och vad jag vet så har de inga problem med det?

Enligt min erfarenhet har dom oftast båda raserna. Ser också AK använd som vanligast på kornär jag har sett det.

Jaha, det dröjde bara ett halvår efter att långhårig collie fått HD-index innan en uppfödare använde en hund med C-höfter. Ungefär som att index införts för att man ska kunna använda även de där hundarna som inte blivit friröntgade. :banghead:

Jaha, det dröjde bara ett halvår efter att långhårig collie fått HD-index innan en uppfödare använde en hund med C-höfter. Ungefär som att index införts för att man ska kunna använda även de där hundarna som inte blivit friröntgade. :banghead:

Hade den bättre index än medel i rasen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 669
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar