Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en bekant som köpte sin mastiff/nåt stort brun-tigrerat/korsning ur bakluckan på en bil. Det var ju så smidigt med hemleverans. Hunden är snäll men stor som ett hus, jag misstänker att det är en ardennerkorsning. Den väger ungefär lika mycket som sin späda matte vilket stundtals gör livet spännande.

12 000 för oreggade BC valpar är ocker. Visst finns det röd vita o redmerle BCs men dom är ovanliga, misstänker att båda är importerade eftersom dom har stamtavla o inte vallar.
Tiken hade jag gissat på blandras o hanen Berger des Pyrénées à face rase.

Tillkallar genetiknörden @Dentaku kan de där föräldrarna få avkomma som är svartvit respektive bluemerle?
Färgavel på icke vallande BCs är väl så fel det kan bli eller hur @Migo ?
Förresten, kan inte röd färg dölja sobel? Sobel får inte paras med merle.

Finns en dobermannkull som fortfarande inte har fått alla valpar sålda. Mamman till kullen tycks enligt sitt MH vara rätt värdelös. Skitdåligt föremålsintresse, men pappan till kullen är väldigt fin (bla bror till Ammos mamma) som har gjort en fin korning etc.
men varför gör man en sån parning? 50% chans för föremålsintresse liksom?

Hur funkar anlag för svart på hundar? Kan två red få en svart valp?

Nej. Den föräldern de kallar "red merle" är dock inte röd utan brun med merletecken. Merle syns inte hos en recessivt röd hund och egentlig, synlig "red merle" är därför omöjligt om inte hunden får t.ex. ett blått öga som avslöjar den som merle. Däremot kallas de bruna merlehundarna just "red merle" inom bl.a. Australian shepherd.

Senast ändrad:
Rött samt ljus (clear) sobel utan svarta hår kan dölja merle, däremot syns det på mörkare sobel.

Tog på mig rollen som Dentaku-stand in, hoppas jag får godkänt :nailbiting::p
:up:
Min färgkunskap har jag ursprungligen hämtat från följande artiklar, samtliga ganska gamla, o andra sidan har jag inte haft bc på många år.
http://www.bordercollie.org/health/kpred.html
http://www.bordercollie.org/health/kpwhite.html
http://www.bordercollie.org/health/kpmerle.html

Sajten där artiklarna finns ligger under amerikanska motsvarigheten till ISDS, dvs den organisation som stambokför vallande bcs i Amerika.

Visst är det fascinerande att vi lägger så mycket tid på att analysera färger osv på en ras som får se ut hur som helst?

Rött samt ljus (clear) sobel utan svarta hår kan dölja merle, däremot syns det på mörkare sobel.

Tog på mig rollen som Dentaku-stand in, hoppas jag får godkänt :nailbiting::p

Du får absolut godkänt! Full poäng på både "red merle"(idiotiskt missvisande namn) och färger som döljer merle.

Rött (ee) som det tyvärr handlar om i det här fallet döljer merle(och all annan svartbaserad färg) helt och hållet. Det finns alltså risk för en dubbelmerleparning med valparna efter den här kombinationen.

Oerhört oseriös valpkombination på alla möjliga sätt! :mad:

Raser som har merle i genpoolen kan gott vända och vrida på kunskapen, även om rasen i sin helhet får se ut hur som helst bara de är arbetsdugliga. Det är ju som rysk roulett att avla merle + något som gör merle färgen osynlig eller näst in till osynlig på valparna :crazy:.

Raser som har merle i genpoolen kan gott vända och vrida på kunskapen, även om rasen i sin helhet får se ut hur som helst bara de är arbetsdugliga. Det är ju som rysk roulett att avla merle + något som gör merle färgen osynlig eller näst in till osynlig på valparna :crazy:.

Och det är ju inte ens svårt att lära sig, man behöver inte tänka på genetik alls! Låt bli att para hundar med övervägande fenotypisk röd färg med merle, det är allt som krävs. Kan man inte skilja mellan brun och röd får man väl skippa brun också...

Det där med att det kallas för "red merle" är ju väldigt missvisande. Det finns ju riktiga red merles, alltså röda hundar som egentligen har en aktiv merle-gen, men det syns ju oftast inte.

Egentligen borde man döpa om det. "brown merle" kanske inte låter så tilltalande, men det är ju korrekt. Man skulle kanske kalla det för "cocoa merle" istället för det långa "chocolate merle" som vissa försöker kalla det för :D

Det där med att det kallas för "red merle" är ju väldigt missvisande. Det finns ju riktiga red merles, alltså röda hundar som egentligen har en aktiv merle-gen, men det syns ju oftast inte.

Egentligen borde man döpa om det. "brown merle" kanske inte låter så tilltalande, men det är ju korrekt. Man skulle kanske kalla det för "cocoa merle" istället för det långa "chocolate merle" som vissa försöker kalla det för :D

Liver merle kanske vore allra bäst eftersom hundar som är bruna ofta kallas leverfärgade även på svenska.

Sedan finns det ju inget som hindrar att en hund är "red liver" också, går att se hos t ex faraohund och bracco italiano.

Och det är ju inte ens svårt att lära sig, man behöver inte tänka på genetik alls! Låt bli att para hundar med övervägande fenotypisk röd färg med merle, det är allt som krävs. Kan man inte skilja mellan brun och röd får man väl skippa brun också...
Funderade vidare på min kommentar om att pappahund såg ut som en Berger des Pyrénées. Har faktiskt aldrig stött på någon redmerle sådan, inte ens på bild. Bluemerle är däremot ganska vanligt, de brukar kallas de där små svartspräckliga sakerna. Leons djupröda färg med svart i ansiktet o på svanstippen är väldigt ovanlig. Långhårsvarianten som kallas röd är närmast beige.

Inte så mycket oseriös avel, men tycker det är lite lustigt när folk på facebook letar efter "boxer eller chihuahua"...
För de har ju så mycket gemensamt liksom?
Jag ser väldigt ofta (eller också lägger jag extra märke till det?) folk som har t.ex Rottweiler och Fransk Bulldog, eller Rottweiler och Mops, Boerboel och Mops, etc Lite som om man vill ha en stor och en liten av liknande typ. Ja, alltså, inte så att Boxer och Chihuahua är i närheten av att likna varandra i typ, men ändå....

Jag ser väldigt ofta (eller också lägger jag extra märke till det?) folk som har t.ex Rottweiler och Fransk Bulldog, eller Rottweiler och Mops, Boerboel och Mops, etc Lite som om man vill ha en stor och en liten av liknande typ. Ja, alltså, inte så att Boxer och Chihuahua är i närheten av att likna varandra i typ, men ändå....

jag tänkte matcha färger nästa gång i stället. nästa stora är tänkt att bli en vit herde och eftersom jag ska ha en liten pudel åxå så måste den åxå vara vit. sen tänkte jag sälja hästarna (mörkbruna) och skaffa skimlar istället. fast sen kom jag underfund med hur otacksamma vita djur är. så det blir bara en vit herde en svart eller silver pudel och mina mörkbruna hästar får vara kvar tills vidare.

kom att tänka på omslaget på en gammal höökskatalog, ett styck prickig häst och ett styck prickig hund var det på den. tyckte det var en väldigt fin bild

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V