Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går in ibland på blocket för skojs skull men ibland vet jag inte om man ska skratta eller gråta

Schäfervalpar - Hane säljes.
Mamman och Pappan en tysk Schäfer ( vars får är av den gamla tyskarasen ),
båda är rakryggade, utan höftproblem.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

Mamma och Pappa finns på samma plats som valparna.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA

Valpar är födda den 12: Augusti och han levereras klart.

Bild 1: Pappa
Bild 2: Mamma
Bild 3: valpar

Avbetalning acceptera ej !

Han är:
- avmaskade
- vaccinerade
- chipmärkta
- veterinärsbesiktade

- ej dolda felförsäkrade
- Köparen till valpen står för egen
försäkring

Jag säger finn fem fel!
Trist med en "riktigt bra brukshund" som inte får tävla.

På vilket sätt kan den vara en nackdel för valpköparen :confused:
I många fall täcker försäkringen upp till inköpspriset på valpen o valpens egen försäkring kan då inte nyttjas, om nu inte valpköparen har samma bolag som uppfödaren.
Det här var problem för några år sedan, vet inte om det ändrats.
Utan DF försäkring kan uppfödaren riskera att betala ut stora summor för veterinärvård om valpens problem klassas som dolt fel.

I många fall täcker försäkringen upp till inköpspriset på valpen o valpens egen försäkring kan då inte nyttjas, om nu inte valpköparen har samma bolag som uppfödaren.
Det här var problem för några år sedan, vet inte om det ändrats.
Utan DF försäkring kan uppfödaren riskera att betala ut stora summor för veterinärvård om valpens problem klassas som dolt fel.
Jodå. Valpens försäkring kan nyttjas. Att det finns en DF gör det dessutom möjligt att reklamera valpen. Så nog gynnar den båda.

Jodå. Valpens försäkring kan nyttjas. Att det finns en DF gör det dessutom möjligt att reklamera valpen. Så nog gynnar den båda.
Vi fick ingen som helst hjälp av df-förs när det visade sig att Alpina inte var helt hundra. Agria läste bara upp hela listan av allt som inte täcktes och sa att vi skulle ta det på hennes egen förs. :cautious: Men kan ju hända att andra bolag är bättre.

Vi fick ingen som helst hjälp av df-förs när det visade sig att Alpina inte var helt hundra. Agria läste bara upp hela listan av allt som inte täcktes och sa att vi skulle ta det på hennes egen förs. :cautious: Men kan ju hända att andra bolag är bättre.
Så kan det vara tyvärr. Försäkringar täcker inte allt. Men att DF skulle vara en last på något sätt för köparen el hinder i deras försäkring håller jag inte med om.
I fallet m Lilla S som vi har nu hade en DF från uppfödaren hjälpt mycket. Nu belastar hela ärendet våran försäkring.

Så kan det vara tyvärr. Försäkringar täcker inte allt. Men att DF skulle vara en last på något sätt för köparen el hinder i deras försäkring håller jag inte med om.
I fallet m Lilla S som vi har nu hade en DF från uppfödaren hjälpt mycket. Nu belastar hela ärendet våran försäkring.
Det är ju bra om reglerna har ändrats.

Går in ibland på blocket för skojs skull men ibland vet jag inte om man ska skratta eller gråta

Schäfervalpar - Hane säljes.
Mamman och Pappan en tysk Schäfer ( vars får är av den gamla tyskarasen ),
båda är rakryggade, utan höftproblem.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

Mamma och Pappa finns på samma plats som valparna.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA

Valpar är födda den 12: Augusti och han levereras klart.

Bild 1: Pappa
Bild 2: Mamma
Bild 3: valpar

Avbetalning acceptera ej !

Han är:
- avmaskade
- vaccinerade
- chipmärkta
- veterinärsbesiktade

- ej dolda felförsäkrade
- Köparen till valpen står för egen
försäkring

Jag säger finn fem fel!

Tycker ändå det är bra att föräldrarnas får är av den gamla, tyska rasen :cool:

Och heter Manuel:love:
128852807564619532.jpg

Jag funtar på om "gammal rakryggad schäfer" syftar mer på att rasen gick från att bara heta "Schäfer" till att mer officiellt heta "Tysk schäfer" och att folk tror att det är två olika raser numera. Sen kan man ju fundera över om de där gamla linjerna ... Bruksschäfer som menas? (FM schäfer?) Och om syftningen "gammal rakryggad dittduttdatt" kommer från en uppfödare från början som sen sålde valpar som senare användes i samma oplanerade blandrasavel (och sedemera är jätteinavlade vid det här laget?)...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar