Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev beklämd i dag när jag såg på facebook att en bekant tagit valpar på sin tik med nån kompis hane.
Procenten är uträknad såklart. 50% pudel, 12,5 %boxer, 12,5 % labrador, 12,5% BC och 12,5% amstaff.
Personen skriver att hen hoppas på att få alla valpar sålda.

Inte så mycket oseriös avel, men tycker det är lite lustigt när folk på facebook letar efter "boxer eller chihuahua"...
För de har ju så mycket gemensamt liksom?
Visst lite skumt men kan det inte bara vara så att det är dom två raser de kan tänka sig.
Jag själv tex kommer skaffa Både en dvärgras och en bruksras framöver men vet inte i vilken ordning. Har även denna mix nu.
Sen hade jag kanske gäng mig till rasklubbarna och inte en facebookgrupp för allt man kan tänka sig i hundväg :)

Ja, jag ser lite på samma vis, det finns flera raser som intresserar mig och den dagen jag letar hund och snubblar över en trevlig individ av någon av de raserna så är jag intresserad. När jag letar aktivt så vet jag ju vad jag letar efter, men som nu har jag fått en malle och en cocker som omplacerats. Två väldigt olika raser men jag gillar bägge två och de funkar ihop med resten av min lilla flock, förutom hästarna då som anser att en god hund är en död hund. :crazy:

Ja, jag ser lite på samma vis, det finns flera raser som intresserar mig och den dagen jag letar hund och snubblar över en trevlig individ av någon av de raserna så är jag intresserad. När jag letar aktivt så vet jag ju vad jag letar efter, men som nu har jag fått en malle och en cocker som omplacerats. Två väldigt olika raser men jag gillar bägge två och de funkar ihop med resten av min lilla flock, förutom hästarna då som anser att en god hund är en död hund. :crazy:
128940568718059196.jpg

Border Collies i häftiga färger röd och melerad .
Lugna föräldrar som ej vallar.
Tycker dock inte alls det ser ut som border collie i varken mamma eller pappa

Fick idag syn på en kull med över 17% inavelsgrad... (Inte svensk) Uppfödaren blev kraftigt ifrågasatt som tur var, men vägrade säga annat än att hen var mycket nöjd med kombinationen och fullt medveten om hur nära släkt hundarna var :grin:

12 000 för oreggade BC valpar är ocker. Visst finns det röd vita o redmerle BCs men dom är ovanliga, misstänker att båda är importerade eftersom dom har stamtavla o inte vallar.
Tiken hade jag gissat på blandras o hanen Berger des Pyrénées à face rase.

Tillkallar genetiknörden @Dentaku kan de där föräldrarna få avkomma som är svartvit respektive bluemerle?
Färgavel på icke vallande BCs är väl så fel det kan bli eller hur @Migo ?

Fler märkligheter i den annonsen tycker jag.
"De har kört mycket bil och är nästan rumsrena." Jag tycker att de har lärt sig sina färdigheter i lite fel ordning ... å andra sidan är det så imponerande med hundar med körkort att man kanske kan ta att de kissar i sätet ibland?
Annonsen är inlagd som att valparna finns i Upplands Väsby, men :"Vi bor i Uppsala, men Pappa i huset, pendlar till Stockholm i helgen, och kan ta med sig valparna i bilen, om någon önskar transport." De tänker sig alltså att folk ska ringa och beställa en valp på telefon som sedan levereras till Väsby? Dessutom samma dag/helg som annonsen kommer ut. Är det så att det finns folk som bara väntar på ett sådant här tillfälle och kastar sig på telefonen så snart det kommer en annons? Kan det vara det där med att de kör bil?

De har kört mycket bil och är nästan rumsrena

Jag tyckte den här meningen var bra (har inget med aveln att göra men ändå :p. Eller de kanske är avlade för bilkörning istället för vallning... :idea:)

Kelpiekullen som finns ute på köpahund ser ju inte ens lite kul ut :(

Kenneln är tyvärr inte känd för att satsa på mentalitet så jag antar det var det du reagerade på? (Såg kennelnamnet -suckade -orkade inte ens gå in och kolla upp kombinationen närmare..)
Det flesta AK uppfödare behöver inte annonsera om sina kullar på dylika sidor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar