Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man vill kunna ha en "längre" frisyr och fortfarande päls som inte fäller så finns det flera lämpliga sällskapsraser för det (som i mina ögon också är betydligt sötare än pudel).

Alltså varför har Cavaliern gått från att se ett som en normal liten hund av spanielstyp till att se ut som en sönderavlad -vettefan- med ett klothuvud och ögon som har svårt att sitta kvar i ansiktet på de stackars hundarna?

Förlåt mig på förhand om ni har en, finns säkert normala exemplar kvar. Men tycker nästan alla jag ser nu för tiden är halvt missbildade? Skallen är alldeles för oproportionerlig på alla möjliga sätt. Jag förstår inte. :crazy::wtf:

Det är inte en king charles spaniel du har sett? Det låter mer som en sån på din beskrivning. Klotrunda huvuden är inte önskvärt och i ras beskrivningen står det att skallen ska vara flat mellan öronen.

Det finns såklart olika cavalierer men det är väl mest storleken som är skillnad och att det finns fler större individer än tidigare! :)

Innehund och hundlåda finns redan, i USA. Royal Canine säljer ett speciellt foder för just "innehundar". Jag såg ett TV-program, som skulle hjälpa folk att "hitta rätt ras"; där tog man bl.a. upp Taxen som en utmärkt innehund. Bäst var det om man hade någon form av lång hall i sitt hus eller sin lägenhet så Taxen fick springa lite.......

En gång inne i en Barnes and Noble bokhandel (!) i Californien träffade jag en kvinna som hade med sig sin Pyreneé in i bokhandeln. Hon förklarade att det var mycket sällan den hunden gick ut. Jag undrar i mitt stilla sinne hur den hundlådan såg ut....... :confused::crazy: Pyrren själv såg mest avstängd ut. :(
Tragiskt :(

Jag har en pudel och en cockerpoo, och faktiskt så är cockerpoons päls långt mycket lättare att sköta om man vill ha lite längre frisyr. Och gosigare kvalitet. Och cockerpoon är faktiskt lite sötare.
Så, ur de aspekterna föredrar jag faktiskt cockerpoon.(hur böjer man det?)
Men jag blir lika förvånad över alla som är inne på cockerpooföreningens hemsida och söker en allergivänlig ras för att de är allergiska. Alltså, va? Köp en pudel då? Om det är just allergivänligheten man söker.
Ja fast pudlar är inte heller allergivänliga för alla allergiker, däremot tål fler allergiker pudel än tex labradorer.
Men många köper en blocketpudel och tar föregivet att de är allergivänliga :(

Ang det här med ärftligheten...Det är väl därför de släpper på att få avla på c-höfter och inför index i vissa raser.
Jag hade ju trots och hoppats på att de där indexet på 100 skulle bli ett krav för att få genomföra en parning (regga) men det är ju tydligen bara en rekomendation. Så grattis alla som skiter i statistiken, nu kan ni prångla ut ännu mer skräp:(
Gäller de här ändringarna alla raser eller bara vissa? Har läst en del om förändringarna som ska ske men inte riktigt förstått vilka det gäller.

Index verkar i övrigt som du säger, ett jättebra verktyg för de som faktiskt bryr sig, men öppnar många mörka dörrar för de som inte gör det..

Det är inte en king charles spaniel du har sett? Det låter mer som en sån på din beskrivning. Klotrunda huvuden är inte önskvärt och i ras beskrivningen står det att skallen ska vara flat mellan öronen.

Det finns såklart olika cavalierer men det är väl mest storleken som är skillnad och att det finns fler större individer än tidigare! :)

Nope, syftar 100 % på Cavalier. Men visst, King Charles Spaniel är, enligt mig, inte heller en särskilt lockande hund på något sätt. Men det är ju en helt annan historia ;)

Gäller de här ändringarna alla raser eller bara vissa? Har läst en del om förändringarna som ska ske men inte riktigt förstått vilka det gäller.

Index verkar i övrigt som du säger, ett jättebra verktyg för de som faktiskt bryr sig, men öppnar många mörka dörrar för de som inte gör det..
Bara vissa, bla min ras.

Från gruppen Blandrasavel annonser på Facebook (min feting):

"Denna vackra hane heter Texas. Han är 4 år och har blivit pappa 2 gånger. Han är blandning mellan 40,625% Golden retriever, 37,5% Collie, 12,5% Labrador retriever och 9,375% Schäfer. Han är fri röngad på höfter och armbågar. ( Hd B och Ad 0) Texas är en lugn och go kille som gillar att vara med. Han är van med katter.Jag önskar få en valp från honom med liknande raser som han."

Tror ni de har DNA-testat honom?

Går in ibland på blocket för skojs skull men ibland vet jag inte om man ska skratta eller gråta

Schäfervalpar - Hane säljes.
Mamman och Pappan en tysk Schäfer ( vars får är av den gamla tyskarasen ),
båda är rakryggade, utan höftproblem.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

Mamma och Pappa finns på samma plats som valparna.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA

Valpar är födda den 12: Augusti och han levereras klart.

Bild 1: Pappa
Bild 2: Mamma
Bild 3: valpar

Avbetalning acceptera ej !

Han är:
- avmaskade
- vaccinerade
- chipmärkta
- veterinärsbesiktade

- ej dolda felförsäkrade
- Köparen till valpen står för egen
försäkring

Jag säger finn fem fel!

Går in ibland på blocket för skojs skull men ibland vet jag inte om man ska skratta eller gråta

Schäfervalpar - Hane säljes.
Mamman och Pappan en tysk Schäfer ( vars får är av den gamla tyskarasen ),
båda är rakryggade, utan höftproblem.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

Mamma och Pappa finns på samma plats som valparna.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA

Valpar är födda den 12: Augusti och han levereras klart.

Bild 1: Pappa
Bild 2: Mamma
Bild 3: valpar

Avbetalning acceptera ej !

Han är:
- avmaskade
- vaccinerade
- chipmärkta
- veterinärsbesiktade

- ej dolda felförsäkrade
- Köparen till valpen står för egen
försäkring

Jag säger finn fem fel!
Fast DF försäkring gynnar inte valpköparen, ibland är den till nackdel. DF försäkringen gynnar uppfödarens plånbok om något är fel på valpen.

1331429189~images.jpg

Alltså Malte är inte den mest fotogeniska hunden men han kunde ha sett ut såhär :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 672
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar