Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det måste ju vara i den stilen dessa buskavlare tänker?

Dvs de har inte en tanke på vad kombinationerna ger, utan att de faktiskt på riktigt tror att avkommorna får alla rasegenskaper separerade och att hundarna ska fungera enligt raserna, när sanningen är att det kommer att tilta totalt i hundarna av alla dessa småbitar av egenskaper som inte kompletterar varandra och som inte är speciellt kompatibla ens.

:wtf:

Helt seriöst så funderar jag på Akita eller Shiba i framtiden, om jag hittar en uppfödare som jag tycker har bra hundar nog för mig ;)

Border Collie + Pudel + Finsk spets + Cane Corso + Ovtjarka + Dobermann + Afghan + Engelsk Cockerspaniel + Pomeranian

Jaaa, där har vi den ultimata hunden för min del av ödeskogen. Jag menar där finns elegans, snabbhet, vakt, försvar, jakt, vall, lite klen mentalitet, lite bjäbbighet och lite söthet, vad kan gå fel liksom :confused: Meeeeen vem vill föda upp en sån liten :love: sötnöt :love: åt mig då?

Förslagsvis då någon som faktiskt redan har någon av de uppräknade raserna i sin ägo och som kan mixa och trixa lite fint :idea:
@Migo , @Wingates och @Monstermom kan iaf ställa upp med en början till denna fantastiska ras.

Tror inte det var decimalen @Shaggy saknade. Snarare var det bog en fundering hur en inom aveln får till tredjedelar (vilket jag med funderat på!) :rofl:
Plättlätt, har man ras 1 + ras 2 + ras 3 så får ju valparna exakt 1/3 av vardera ras såklart. Heeelt oväsentligt att en av föräldrarna har 50/50 av vardera ras och den andre 100% av sin ras :angel:

Det måste ju vara i den stilen dessa buskavlare tänker?

Dvs de har inte en tanke på vad kombinationerna ger, utan att de faktiskt på riktigt tror att avkommorna får alla rasegenskaper separerade och att hundarna ska fungera enligt raserna, när sanningen är att det kommer att tilta totalt i hundarna av alla dessa småbitar av egenskaper som inte kompletterar varandra och som inte är speciellt kompatibla ens.

:wtf:

Helt seriöst så funderar jag på Akita eller Shiba i framtiden, om jag hittar en uppfödare som jag tycker har bra hundar nog för mig ;)

Lite OT men jag är supportar absolut spetsarna, förutsatt att folk vet vad se behöver. :D

en cavapoo som söker fodervärd på fb. ägaren blev fly förbannad när någon påpekade att det är en blandras och att cavapoo bara är en hittepåras. den var minsann reggad :banghead: som cavapoo i jordbruksverket och lika mycket ras som alla andra raser var i början:banghead::banghead: . dessutom var det bara i sverige som det inte räknades som ras:banghead:. betyder inte era djur nått för er :banghead: blev svaret när det undrades varför man vill avla på en blandras.
skulle ha svarat men det gick inte :(

Ni kanske kan hjälpa mig hitta den perfekta blandisen också. Vill ha en hund av dragtyp med polarhundens (läs malamutens) drag och utseende, men lite mer förarvek, följsam, lättlärd och UTAN jakt. Den får gärna kunna dra tungt men även vara soffpotatis när jag önskar. Alltså vill jag ha en sådan där solklar blandis som "blir vad jag gör den till". De som man väljer vilken dag det är en draghund och vilken dag det är en sällskapshund. :up:

You're very welcome, spåna fritt. Ni får även ge rasen ett eget namn så att jag kan skryta om att den är registrerad i jordbruksverket och så att jag får en egen hashtag på instagram. :D

Ni kanske kan hjälpa mig hitta den perfekta blandisen också. Vill ha en hund av dragtyp med polarhundens (läs malamutens) drag och utseende, men lite mer förarvek, följsam, lättlärd och UTAN jakt. Den får gärna kunna dra tungt men även vara soffpotatis när jag önskar. Alltså vill jag ha en sådan där solklar blandis som "blir vad jag gör den till". De som man väljer vilken dag det är en draghund och vilken dag det är en sällskapshund. :up:

You're very welcome, spåna fritt. Ni får även ge rasen ett eget namn så att jag kan skryta om att den är registrerad i jordbruksverket och så att jag får en egen hashtag på instagram. :D
Ta vilken som helst. En hund blir vad du gör den till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 957
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 665
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V