Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha jaaa jag såg den också och tänker att jag skriver inget, men det kliade SÅ i fingrarna. Såg du den på dsg-sidan på Facebook eller? Ägaren blev ledsen över "påhoppen". Älskar motiveringen till blandningen också, tiken hade fått för dåliga höfter (c) så hon ville "avla bort det".
:turd:Typ genetik för kretiner?:turd: Tipsa om SKKs uppfödarutbildning.:crazy:

:turd:Typ genetik för kretiner?:turd: Tipsa om SKKs uppfödarutbildning.:crazy:
Haha "uppfödaren" lämnade gruppen tämligen omgående efter att ha fått utstå påhopp för sina älsklingar. Hon skulle visst gå med i en blandras-grupp enligt egen utsago, där folk inte var så fördomsfulla. HD-kraven inom rasen är lägst B, osäker på om det är en rekommendation eller ett krav, men skulle aldrig avla på sämre än B och definitivt inte blanda in nån helt ny ras med förhoppningen att få bättre höfter. Hela resonemanget är så snedvridet att jag mest satt och skrattade uppgivet när jag såg det.

Halvt OT, men Blocketfolket och deras unika rasnamn strikes again.

"Serbisk husky valp tik (ren ras)"

:confused::confused:
128945576632798426.jpg

Alltså.. är det ok att SKK-regga valpar av bruksras där ena föräldern inte gått MH? Jag hittade en sådan kull nu nämligen.

Ganska "intressant" kull i övrigt...
Ena föräldern har 5a på skott på MH, utställningsmeriter, inga andra meriter. Importerad, så det finns ingen info att hitta på hunddata om släktingar. Nu har den fått sin första kull (åtminstone första i Sverige).

Den andra hunden hittar jag inget MH till, men hunden är importerad så den kanske har något utomlands? Den hunden har iaf en kull sedan tidigare, 2 hundar med 1a på skott, 2 som inte verkar ha gått MH, 1 med 5a på skott. Inga meriter någonstans what so ever.

Låter som en fantastisk kombination va? :banghead: :banghead:
Att jag hittade den är för att en bekants släkting köpt valp från kullen som nu är född... Bekantingen är uppfödare, van hundmänniska osv. Släktingen hade inte ens kollat med min bekanting innan köp, inte bett om tips eller någonting alls och har inte direkt hundvana sedan tidigare...
Jag undrar hur det där kommer gå... Hoppas för allas skull att det går jättebra, såklart, men jag blir skeptisk.

Alltså.. är det ok att SKK-regga valpar av bruksras där ena föräldern inte gått MH? Jag hittade en sådan kull nu nämligen.

Ena föräldern har 5a på skott på MH, utställningsmeriter, inga andra meriter. Importerad, så det finns ingen info att hitta på hunddata om släktingar. Nu har den fått sin första kull (åtminstone första i Sverige).

Den andra hunden hittar jag inget MH till, men hunden är importerad så den kanske har något utomlands? Den hunden har iaf en kull sedan tidigare, 2 hundar med 1a på skott, 2 som inte verkar ha gått MH, 1 med 5a på skott. Inga meriter någonstans what so ever.

Att jag hittade den är för att en bekants släkting köpt valp från kullen som nu är född... Bekantingen är uppfödare, van hundmänniska osv. Släktingen hade inte ens kollat med min bekanting innan köp, inte bett om tips eller någonting alls och har inte direkt hundvana sedan tidigare...
Jag undrar hur det där kommer gå... Hoppas för allas skull att det går jättebra, såklart, men jag blir skeptisk.
OM föräldrarna är importer så kan dom vara fullskittna med meriter men det syns inte på hunddata.

OM föräldrarna är importer så kan dom vara fullskittna med meriter men det syns inte på hunddata.
På uppfödarens sida (och SKK) så står det om utställningsmeriter på ena hunden, inget på andra hunden, inte ens på uppfödarens hemsida. Därför tippar jag på att sådant inte finns. På svenska avkommor står inget på hunddata om några meriter alls (förutom där det stod om MH då).

Utlandsreggade behöver inget MH för att få regga valpar och det behöver inget svenskt reggnr förens efter 6 mån (tror jag det är) i landet.

Så de kan alltså para en hel del innan de behöver fixa MH.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 957
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar