Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kanske faller lite utanför oseriös avel, men nyss på P4 Göteborg pratades det om adoption av spanska gathundar och jag tänkte direkt på buke när kvinnan som intervjuades sa ungefär "det är viktigt att ha tid och intresse för då kan en forma hunden som en vill". Såklart!

Samt att hundarna inte har förmänskligats när de kommer till Sverige - därav inte vana vid familjeliv. Att förmänskliga en hund innebär verkligen något helt annat för mig än att den är van vid att bo med människor :confused:

Det kanske faller lite utanför oseriös avel, men nyss på P4 Göteborg pratades det om adoption av spanska gathundar och jag tänkte direkt på buke när kvinnan som intervjuades sa ungefär "det är viktigt att ha tid och intresse för då kan en forma hunden som en vill". Såklart!

Samt att hundarna inte har förmänskligats när de kommer till Sverige - därav inte vana vid familjeliv. Att förmänskliga en hund innebär verkligen något helt annat för mig än att den är van vid att bo med människor :confused:

Du har inte fel.
"Synonymer till förmänskliga
göra mänsklig; personifiera; konkretisera"

Hon hade helt enkelt inte koll på innebörden av orden hon använder.

Härligt att veta att dessa "seriösa adoptionsbyråer" har så kunnigt folk i sin organistion :meh:

Och shar-pei valparna är Fluffiga......:wtf: undrar vilken ras dom utelämnade .
hehe, jag såg eländet ;) men nu kan det faktiskt födas fluffiga shar-pei valpar. Har själv fått två (kallas för bearcoat) i en kull på fyra valpar :) Fast dom i annonsen såg ändå inte renrasiga ut. Lägger ut några bilder på mina fluffbollar (dom föddes sommaren 2007) så får ni jämföra :p

Hanen: Heffaklumpens Ulv I Fårakläder
ulven-8v.jpg

Tiken:
Heffaklumpens Fjärilar I Magen
fjaril-18-dygn.jpg

fjaril-7v.jpg

hehe, jag såg eländet ;) men nu kan det faktiskt födas fluffiga shar-pei valpar. Har själv fått två (kallas för bearcoat) i en kull på fyra valpar :) Fast dom i annonsen såg ändå inte renrasiga ut. Lägger ut några bilder på mina fluffbollar (dom föddes sommaren 2007) så får ni jämföra :p

Hanen: Heffaklumpens Ulv I Fårakläder
ulven-8v.jpg

Tiken:
Heffaklumpens Fjärilar I Magen
fjaril-18-dygn.jpg

fjaril-7v.jpg
Men fy så söta :love: Visste inte att det fanns ett 3dje pälsalternativ.
Ser ut som dom är korsade med tex chow chow (heter det så)

Men fy så söta :love: Visste inte att det fanns ett 3dje pälsalternativ.
Ser ut som dom är korsade med tex chow chow (heter det så)
Shar-pei höll ju på att dö ut, så nödrop sändes över världen att försöka rädda den. USA korsade in bland annat chow chow för att bredda genbasen och så kom hårlaget brushcoat till (numera vanligast i rasen, i jämförelse med horsecoat som är ursprungliga superkorta och stickiga typen av päls) - men även det icke godkända hårlaget bearcoat dyker upp då och då pga detta :)

Alltså... :crazy:O_o
"
Amstaff tik över 1.5år utan stamtavla behöver ha ett nytt hem.
Är brindle/vit och kompakt.
Hon är jätte snäll och go. Är duktig när hon är hemma ensam och gillar att vara lös.
Van med barn i alla åldrar typ och andra hundar har hon inga problem med. Inte katter heller för den delen. Hon sover med katterna.

Gillar att bada å åka bil.
Ingen problem hund.

Är dräktig i ca 4 veckan med min amstaff hane. Hon är väääldigt fet redan nu så det går inte att ta miste på att hon är dräktig.

Hjälp med leverans kan fixas mot bränsle kostnaden"

"
Hon är jätte snäll och go. Är duktig när hon är hemma ensam och gillar att vara lös.
Van med barn i alla åldrar typ och andra hundar har hon inga problem med. Inte katter heller för den delen. Hon sover med katterna.

Ingen problem hund.

Är dräktig i ca 4 veckan med min amstaff hane. Hon är väääldigt fet redan nu så det går inte att ta miste på att hon är dräktig.

Supererbjudande för den som vill fixa julklappspengarna. Sen är det bara att sätta ut henne på blocket igen eller dumpa henne på Hundstallet :(

"

Ingen problem hund.

Hoppas någon tar henne och ger henne en abortspruta. Frågan är också om hon ens parades lagligt med tanke på åldern.

Och hur sent får en flytta på en dräktig tik? För visst får en inte byta miljö på dräktiga tikar hur som helst efter en viss dag?
En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer

En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer
Tack för svaret :)

Men då kan en ju tänka sig att amstaffens ägare inte vill vänta hur länge som helst innan tiken flyttar alltså.. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 669
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar