Jag är också insatt i samma förening och kan hålla med
De krav man ställer på hundar som ska få stå med på uppfödarlistan är att de hälsotestas för samma saker som resp ingående ras, så tex om cavalier ingår så ska hjärta undersökas.
Det är en ny förening som jag tycker gör ett bra jobb att försöka styra upp och arbeta för en seriös och hälsosam blandisavel. Med tanke på att just cockerpoo är vansinnigt efterfrågad så tycker jag att det är bra att det finns några som försöker lyfta frågan om hälsotester mm, det finns en del som vägrar vara med i föreningen eftersom de inte vill hålla på med tester men ändå göra valpar och tjäna pengar.
Självklart finns det mycket mer att göra och förbättra.
Mentaltest är tex inte särskilt vanligt inom renrasiga pudlar, så även om jag personligen tänker mentaltesta min hane för ev avel så är det ändå inte jättekonstigt att inte alla gör det än.
Angående registrering av övriga sjukdomar så för föreningen egen statistik på sjukdomar som rapporteras in, som tex den allergi + katarakt som min egen cockerpoo drabbats av. Så frågar man föreningen finns det en hel del sjukdomsinfo att få, även om den inte är lika bra och fin som i hunddata.