Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
'Seriös' är den väl... Vem som helst kan väl starta en organisation och trycka ut stamtavlor på vad de nu vill göra stamtavlor på. Det betyder ju inte att det är en FCI ras och kommer aldrig att bli. Åtminstone inte på sådär 40-50år. Alla doodle blandraser är ju så ojämna så jag har sjukt svårt att tro att något förbund någonsin kommer ens komma på tanken att godkänna det som en egen ras. Sen så är det ju bara idioti om folk köper för det priset.

Och andra sidan kan man ju undra om uppfödaren skattar på det där? Man får väl bara ha hobbyverksamhet som man tjänar upp till 40000kr om året för innan man får börja skatta på det. Om de då får en kull på 6 valpar blir det ju väldigt mycket mer än de där 40000 kronorna...

Inom den oseriösa aveln på husdjur så tror jag många smiter undan beskattandet. :idea: 25 000kr gånger 6 = 150 000kr slussat in under bordet

Fast det blir det ju inte, även den oseriösa aveln har utgifter för inköp av tik,mat ,vet ,försäkring mm tills hon kan paras,év parningsavg, oseriösa valpar äter också,chipp,vet.bes mm.
Å andra sidan är det rätt många i den typen av avel som skiter i chip, besiktning, försäkring och allt sånt och dessutom föder upp hundarna på billigaste skitmaten :(

Fast det blir det ju inte, även den oseriösa aveln har utgifter för inköp av tik,mat ,vet ,försäkring mm tills hon kan paras,év parningsavg, oseriösa valpar äter också,chipp,vet.bes mm.

Som @Voff sa så dras det nog in en hel del på dom omkostnaderna. Det är fortfarande en hel del pengar som blir ren vinst.

Molly är en jätte fin hund som vi köpte från spca som en 10-11 veckors valp.
Tyvärr gjorde vi det i en mindre bra tid i vårt liv då vi har en bebis som tar all vår tid just nu.
Molly behöver komma till ett hem som kan aktivera henne och ge henne den kärlek och dagliga motion hon behöver.
Vi ser gärna att hon kommer till ett hem med stor trädgård.
Alltså ej lägenhet.
Har aldrig haft problem med henne vad gäller bita på möbler/skor och dylikt. Hon är jätte duktig och rumsren.
Hon funkar bra med barn och andra djur och är väldigt lättlärd. Hon är cirka 7 månader med mycket valp i sig.
Hon är veterinär besiktigad och har inga fel.

Vad är spca?
Ni var inte gravid hade bebis för fem månader sen ??
Vad konstigt att en sjumånader har mycket valp i sig ?
Varför ej lägenhet ?
Ska hon aktivera sig själv i en stooor trädgård ? Bäst att skriva hur stor trädgård man har då, vi bor på en hel gård det vore väl drömmen för alla annonsörer som vill att hunden ska få komma ut på landet där den kan springa fritt ! Ironi.

Tyvärr gjorde vi det i en mindre bra tid i vårt liv då vi har en bebis som tar all vår tid just nu.
Molly behöver komma till ett hem som kan aktivera henne och ge henne den kärlek och dagliga motion hon behöver.
Alltså ej lägenhet.
Har aldrig haft problem med henne vad gäller bita på möbler/skor och dylikt. Hon är jätte duktig och rumsren.
Hon funkar bra med barn och andra djur och är väldigt lättlärd. Hon är cirka 7 månader med mycket valp i sig.

Vad är spca?
Varför ej lägenhet ?
Ska hon aktivera sig själv i en stooor trädgård ? Bäst att skriva hur stor trädgård man har då, vi bor på en hel gård det vore väl drömmen för alla annonsörer som vill att hunden ska få komma ut på landet där den kan springa fritt ! Ironi.
Spca är ett center som tar i mot djur för omplacering från både myndigt och privatpersoner.

Alltså ej lägenhet.

Vad är spca?
Varför ej lägenhet ?
Klassikern - "När jag ändå är hemma med bebis så har jag tid att ha en valp" = fail :banghead:

Klassikern - "När jag ändå är hemma med bebis så har jag tid att ha en valp" = fail :banghead:
Ptja, jag var/är hemma med bebis och skaffade en valp. Funkar faktiskt bra. Men gäller ju att veta vad man ger sig in på. Jag har alltid haft mindre ungar hemma när jag skaffat ny hund. Det var värre att vara gravid med krämpor och försöka ge hundarna det de behövde.

Edit: borde kanske läst alla inlägg innan jag skrev :D

En italiensk corgiuppfödare visade upp ett mail hen hade fått igår:

"Hello, I'd like to know if you guys are selling a corgi husky mix aka horgi? And your site is in Italian and was wondering how much does your corgi puppies cost? And if you can direct me to another breeder that has a corgi husky mix please. Thank you!"

Fyfan. Hatar alla dessa jävla videos och bilder med "söta hundar" som promotar den ena mixen värre än den andra. :rage: :(

(Och "horgi"? Vad fan? Låter som något från Harry Potter...)

En italiensk corgiuppfödare visade upp ett mail hen hade fått igår:

"Hello, I'd like to know if you guys are selling a corgi husky mix aka horgi? And your site is in Italian and was wondering how much does your corgi puppies cost? And if you can direct me to another breeder that has a corgi husky mix please. Thank you!"

Fyfan. Hatar alla dessa jävla videos och bilder med "söta hundar" som promotar den ena mixen värre än den andra. :rage: :(

(Och "horgi"? Vad fan? Låter som något från Harry Potter...)

Vilken pappskalle :laugh:

För nått år sen fick vi ett mail från en kille som undrade om våra hundar var farliga och bet. Om inte så kanske vi hade tips på en Pitbullkennel.....vi kanske kände nån eftersom vi hade samma typ av hund:meh::turd:

"Höstens sötaste mops valp/.../
Hinner vi absolut inte med honom
Som sagt oväntade arbetsförhållanden
Fick en plats där jag ej kunde tacka nej till."

:cry::down:

Det där tror jag inte ett skvatt på. I sådana lägen tänker jag alltid att de har helt enkelt inte fattat hur mycket jobb det är med en valp och så har de ledsnat på att den visst inte bara sitter o ser söt ut utan kanske ylar om natten, biter på saker o pinkar överallt..

Har väl egentligen inte att göra med hur seriösa de är utan är nog bara att de har så mycket att göra men.... - Är det bara jag som upplever att det är väldigt svårt att få tag i många uppfödare? jag som är i det stadiet att jag försöker få kontakt med olika uppfödare för att höra om deras avelsfilosofi och presentera mig själv som intressent tycker att det är jättesvårt

Upplevde samma under boomen min ena ras hade (chihuahua) men inte nu. Nu är jag ju å andra sidan van vid rasen och har jag inte personligen pratat med uppfödaren på tex utställning har vi i regel en drös mer eller mindre bekanta uppfödare som kan rekommendera mig så nu har jag inga som helst problem. Själv kan jag i perioder vara dålig på att kolla kennelmailen (svar kan dröja nån vecka) men svarar alltid alla om de inte skriver galna saker eller verkar oseriösa rakt av. Majoriteten hör man aldrig av igen så förstår de som inte alltid pallar men för mig känns det som en artighetsfråga.

Tror de kan dra ner på mycket av det där. Inte maten men resten. Sett flera kullar där köparna själva får välja om de vill ha vetbes chip o vacc (kostar då givetvis mer) exempelvis. Försäkring kan jag lova att de inte har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar