Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte, men då är det alltså inte bara jag som inte kan titta på valpkullar.

Men den här kenneln är definitivt inte med där, iallafall inte senast jag kollade. Tror knappast de ens delvis uppfyller kraven för valphänvisning.

Nu blir jag hotad av en annan uppfödare på FB för att jag skrev på rassidans FB grupp om det finns något man kan göra åt uppfödare som avlar på hundar med EP i båda led. :rofl::rofl::rofl:

Nu blir jag hotad av en annan uppfödare på FB för att jag skrev på rassidans FB grupp om det finns något man kan göra åt uppfödare som avlar på hundar med EP i båda led. :rofl::rofl::rofl:
I Svenska Australian Shepherd Klubben, den gruppen på FB? Tog de bort ditt inlägg? Jag kan inte hitta det o:

Nja. Jag tänker att det är ingen ide att ens försöka när det är sådan lekstuga att man hotar folk som undrar om det går att göra något åt att man avlar på hundar med så mycket EP bakom sig. Lika bra att maila avelsrådet istället.

Varför bli arg och hota om man inte har något att dölja?
För att den känner sig träffad?

Labradoodle hanvalp för 25 000 kr, endast 20.000 om uppfödare får para med hanen vid 2 tillfällen. Stamtavla från Tyskland finns , och avelsgodkända föräldrar.

Alltså vad är detta för annons? Den kan inte vara seriös eller O_o:mad::o
'Seriös' är den väl... Vem som helst kan väl starta en organisation och trycka ut stamtavlor på vad de nu vill göra stamtavlor på. Det betyder ju inte att det är en FCI ras och kommer aldrig att bli. Åtminstone inte på sådär 40-50år. Alla doodle blandraser är ju så ojämna så jag har sjukt svårt att tro att något förbund någonsin kommer ens komma på tanken att godkänna det som en egen ras. Sen så är det ju bara idioti om folk köper för det priset.

Och andra sidan kan man ju undra om uppfödaren skattar på det där? Man får väl bara ha hobbyverksamhet som man tjänar upp till 40000kr om året för innan man får börja skatta på det. Om de då får en kull på 6 valpar blir det ju väldigt mycket mer än de där 40000 kronorna...

Labradoodle hanvalp för 25 000 kr, endast 20.000 om uppfödare får para med hanen vid 2 tillfällen. Stamtavla från Tyskland finns , och avelsgodkända föräldrar.

Alltså vad är detta för annons? Den kan inte vara seriös eller O_o:mad::o
Den är nog så seriös som de blir, labradoodles säljs (uppenbarligen) för de galna priserna av någon vrickad anledning.
*går och köper en avlagd goldentik och låter henne göra kärleksvalpar med vår pudel*
*surfar på Hemnet efter dyra, fina gårdar som jag snart kommer ha råd med*

Den är nog så seriös som de blir, labradoodles säljs (uppenbarligen) för de galna priserna av någon vrickad anledning.
*går och köper en avlagd goldentik och låter henne göra kärleksvalpar med vår pudel*
*surfar på Hemnet efter dyra, fina gårdar som jag snart kommer ha råd med*
Jag kommer dock ta lite mer betalt eftersom det blir "MiniLabradoodles, som även kan bäras på armen om man vill" (och är stark..)

nästan lite synd att man inte tog chansen och skaffade en tik och började avla när pudel var vid liv :devil: han hade ju bara epilepsi men det är ju inget som man behöver bry sig om (med tanke på att vi fick ta bort han pga den tillslut).
har ju tänkt skaffa en ny pudel när den stora är borta. får ju nästan skaffa nått som jag kan para den med åxå. vad är mest poppis att blanda med? nån kamphund? tänker mej en tuff kamppudel som alla tål :p

nästan lite synd att man inte tog chansen och skaffade en tik och började avla när pudel var vid liv :devil: han hade ju bara epilepsi men det är ju inget som man behöver bry sig om (med tanke på att vi fick ta bort han pga den tillslut).
har ju tänkt skaffa en ny pudel när den stora är borta. får ju nästan skaffa nått som jag kan para den med åxå. vad är mest poppis att blanda med? nån kamphund? tänker mej en tuff kamppudel som alla tål :p
Möjligheterna är oändliga. Cockerpoo, Labradoodle, Chipoo, Poodobb, Goldendoodle osv..

Men skojar du med mig?! Vad skrev hen till dig? Jag hörde rykten om att ett sånt inlägg lagts in och sen försvunnit, så det måste varit ditt.

Jag la själv in ett sånt inlägg i den slutna uppfödargruppen när jag hittat en kull där bägge hundarna hade närstående släktingar med epilepsi. Slutade med att helt plötsligt hade de bytt hane i kombinationen....

Maila direkt till avelsrådet/styrelsen och uppmärksamma dem på kombinationen, även om det till syvende och sist (tyvärr) är upp till uppfödaren om ge gör kombinationen, så kan iaf rasklubben poängtera olämpligheten i det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar