Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där tror jag inte ett skvatt på. I sådana lägen tänker jag alltid att de har helt enkelt inte fattat hur mycket jobb det är med en valp och så har de ledsnat på att den visst inte bara sitter o ser söt ut utan kanske ylar om natten, biter på saker o pinkar överallt..

Upplevde samma under boomen min ena ras hade (chihuahua) men inte nu. Nu är jag ju å andra sidan van vid rasen och har jag inte personligen pratat med uppfödaren på tex utställning har vi i regel en drös mer eller mindre bekanta uppfödare som kan rekommendera mig så nu har jag inga som helst problem. Själv kan jag i perioder vara dålig på att kolla kennelmailen (svar kan dröja nån vecka) men svarar alltid alla om de inte skriver galna saker eller verkar oseriösa rakt av. Majoriteten hör man aldrig av igen så förstår de som inte alltid pallar men för mig känns det som en artighetsfråga.

Tror de kan dra ner på mycket av det där. Inte maten men resten. Sett flera kullar där köparna själva får välja om de vill ha vetbes chip o vacc (kostar då givetvis mer) exempelvis. Försäkring kan jag lova att de inte har.
Synd o, den sk uppfödarens plånbok om något händer valpen o denne inte har DF försäkring.

Har väl egentligen inte att göra med hur seriösa de är utan är nog bara att de har så mycket att göra men.... - Är det bara jag som upplever att det är väldigt svårt att få tag i många uppfödare? jag som är i det stadiet att jag försöker få kontakt med olika uppfödare för att höra om deras avelsfilosofi och presentera mig själv som intressent tycker att det är jättesvårt

Jag hade verkligen hört detta när jag började leta fram uppfödare. När jag väl kontaktade några fick jag dock svar direkt, samma dag! Måste ha haft otrolig tur, eller något :angel:

Enda uppfödaren som inte har svarat mig är en fransk kennel jag skrev till för över en vecka sedan. Men tror snarare att det handlar om språksvårigheter än något annat. Men förhoppningsvis får jag svar via google translatr snartn:D Spelar egentligen mindre roll då jag redan står i kö för valp (en parning med hennes franska hane)

Men som sagt, i övrigt har jag fått oerhört snabba svar från uppfödarna. Allt är väl en individfråga dock :)

Vi är i hård konkurrens då rasen är stor så jag svarar snabbt på mailen. Om det är bra köpare vill man gärna etablera kontaken fort. Om det inte är det vill jag ändå få i väg ett trevligt svar så de kan leta vidare.
Hur kunderna blir bemötta i ett tidigt skede tror jag spelar roll för vilket intryck de får av oss och sånt spelar roll.

Vi är i hård konkurrens då rasen är stor så jag svarar snabbt på mailen. Om det är bra köpare vill man gärna etablera kontaken fort. Om det inte är det vill jag ändå få i väg ett trevligt svar så de kan leta vidare.
Hur kunderna blir bemötta i ett tidigt skede tror jag spelar roll för vilket intryck de får av oss och sånt spelar roll.

Det spelar verkligen stor roll!

Första uppfödarna vi hörde av oss till var supertrevliga och öppnade sina varma armar mot oss direkt. Det slutade med att vi besökte dem samma dag som jag ringde dem vid första gången. Efter att ha varit hos dem flera gånger och sett att de både är väldigt trevliga, har rätt typ av hund och rätt hantering så valde vi till slut dem. Då har vi ändå varit och träffat flera uppfödare efter dess att vi träffade dem första gången. Vissa uppfödare gick bort direkt för att första känslan inte var så bra. :)

När jag köpte skägget så var det en fyra år lång process från det att tankarna på ny hund börjat gro (min förra tik var ännu i livet då), rasval, studera avelsdata, välja uppfödare, maila och ringa. En Dvärgschnauzervalp kostade då 14000:- och för mig var det något stort, förväntansfullt och ansvarsfullt att skaffa den där valpen.

När valpköpare kontaktar oss brukar jag ha den resan i minnet. Man minns ju hur stort det var att leta valp. Och jag minns också min besvikelse över bemötandet från en av de kennlar som jag gallrat ut av många och ringde.
Eftersom iaf vi gärna vill ha möjligheten att få följa valparna genom åren sen så tror jag att en trevlig kontakt från grunden är viktig.

Klokt tänk @Voff !
När jag skulle skaffa Bettan så gick jag väldigt mycket på hur hemsidan såg ut (ytlig kanske), det kändes viktigt på nått sätt. En uppfödare som inte hade uppdaterat sin hemsida på år (trots att kenneln var aktiv egentligen) gick bort.

Min uppfödare fastnade jag för direkt, idag ser jag henne som en av mina vänner. Hon svarade fort på mail, var trevlig, kändes ärlig och rak. Nu är det 1½ år sedan vi fick kontakt för första gången och hon är likadan fortfarande och uppdaterar ofta hur det går med kenneln (man kan inte få för lite bilder på valpar).

Tala inte om kennelhemsidor. :banghead: Jag har surfat runt en del eftersom jag så småningom ska utöka flocken med en mellanpudel. Enstaka kennlar hade uppdaterade hemsidor men de flesta hade inte uppdaterat de senaste två- tre åren. Om sidan ens fanns kvar...

Tala inte om kennelhemsidor. :banghead: Jag har surfat runt en del eftersom jag så småningom ska utöka flocken med en mellanpudel. Enstaka kennlar hade uppdaterade hemsidor men de flesta hade inte uppdaterat de senaste två- tre åren. Om sidan ens fanns kvar...
Väldigt många kör enbart Facebook numera.
Även om vi har facebook (och hemsida) så stör det mig när jag sitter och gör efterforskningar om kennlar och jag blir hänvisad till enbart en Facebooksida. Man får varken översikt eller info.
Facebooken är för mig mer ett socialt media mellan oss och alla våra hundkontakter. Hemsidan är infokällan.

Jag hittade idag en salukiuppfödare(!) som hade hyfsat uppdaterad sida, dessutom med ordentlig info om alla tidigare kullars hälsoundersökningar, främsta meriter, eventuella hälsoproblem, dödsorsak osv. Dessutom fanns film på hanar som använts i avel, foton ur alla möjliga vinklar på hundarna och allt möjligt bra. Önskar verkligen att fler hade så.

Suck känner jag bara över det. Antingen inte uppdaterade, eller så är de så röriga att man fan inte fattar nått, eller så finns inte ens sidan kvar. Man blir så less! :banghead:

Det, eller varianten som nästan är ännu värre; nån gratisvariant av hemsida där man lagt in varenda tänkbara effekt som blinkar o har sig :yuck: Gärna lite rörig och störig reklam på också:up::banghead:

(men vad skoj med en mellanpudel! :D )

Tja, vill man välja bort alla som jag som inte har Facebook är det en bra idé att bara vara där :meh: Trots allt har inte alla FB. Det är heller inte dyrt att ha en hemsida och har man företag får man ju dra av det. Det är inte svårt att konstruera en heller och samma där, kan man inte göra den själv får man dra av kostnaden för någon som gör det.

Jag tror inte jag sett något liknande i "min" värld (arabhästar), har man uppfödning så har man en hemsida också. Givetvis av varierande kvalité och uppdateringsfrekvens :cautious:

Tror att en av anledningarna till att många inte svarade på mitt mail är för att jag ställde frågor om rasens svagheter i form av rädslor m.m. och hur de såg på detta och om de hade några avelsstrategier för att förbättra rasen. De jag fick svar av var från de som hade ett tänk och en aktiv avelsplan kring detta, mycket kloka uppfödare som verkade lägga ned en hel del jobb. Fick ett argt svar i stil med "om du inte vill ha en rädd hund får du se dig om efter en annan ras, för det finns minsann ingen uppfödare som jobbar för att förbättra detta" från en rätt stor uppfödare. Många svarade som sagt inte alls.

Men ett mycket effektivt sätt att gallra fram seriösa uppfödare åtminstone

Tror att en av anledningarna till att många inte svarade på mitt mail är för att jag ställde frågor om rasens svagheter i form av rädslor m.m. och hur de såg på detta och om de hade några avelsstrategier för att förbättra rasen. De jag fick svar av var från de som hade ett tänk och en aktiv avelsplan kring detta, mycket kloka uppfödare som verkade lägga ned en hel del jobb. Fick ett argt svar i stil med "om du inte vill ha en rädd hund får du se dig om efter en annan ras, för det finns minsann ingen uppfödare som jobbar för att förbättra detta" från en rätt stor uppfödare. Många svarade som sagt inte alls.

Men ett mycket effektivt sätt att gallra fram seriösa uppfödare åtminstone
Bra poäng!

Jag är faktiskt lite hemsidenörd :o Jag har ju aldrig haft hund och har inga kontakter direkt, så jag har internet att tillgå. Följer ett flertal kennlar på FB men det är för mig mer ett socialt medie, lite "daglig uppdatering". En prydlig, lättnavigerad hemsida med bra uppdaterad information och gärna länkar direkt till hunddata osv imponerar på mig. Jag förstår att alla inte kan/vill lägga tid på hemsidor, men med plottriga 123minsida-hemsidor så orkar jag ärligt talat inte ens kolla igenom sidan för dom är så vidriga.

@YlvaG: Om man tänker till lite innan man börjar bygga en hemsida behöver det ju inte bli så krångligt att kunna göra mindre uppdateringar snabbt. Dvs det är inte så motigt att hålla igång den med regelbundna uppdateringar. Det tror jag många uppfödare missar, oavsett djurslag. Man går ut för hårt med en massa lull-lull och sedan orkar man inte uppdatera.

@YlvaG: Om man tänker till lite innan man börjar bygga en hemsida behöver det ju inte bli så krångligt att kunna göra mindre uppdateringar snabbt. Dvs det är inte så motigt att hålla igång den med regelbundna uppdateringar. Det tror jag många uppfödare missar, oavsett djurslag. Man går ut för hårt med en massa lull-lull och sedan orkar man inte uppdatera.
Vår hemsida går skitfort att uppdatera. I alla fall om det bara är med text. Är alltid inloggad på den och har den på "favoriter" i datorn så jag är där på två musklick.
Ska jag ladda ner nån bild tar det några extraminuter. Längre om jag först behöver föra in bilden i datorn.
Och vi betalar strax under 2000:- per år så dyrt är det inte heller.
Jag är dessutom helt rudis på datorer och har lyckats fått ihop nån typ av fungerande hemsida så jag tycker inte att det finns några ursäkter för att inte ha hemsida :D

Tycker er hemsida är bra. Var in senast igår av ngn anledning :D

En hemsida är ju faktiskt en investering i dagens media-samhälle.

Vill dock tillägga att uppfödare jag känner till privat (både katt och ngn enstaka hund) så stryker jag dom inte pga en dålig hemsida såklart, men på nytt område så är hemsidan viktig, för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar