Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så trött när jag ser en granne efterlysa vilken lugn ras (eller blandras) hon ska leta efter......hon avverkar hundar på löpande band för dom är jobbiga på ett eller annat sätt :rage: den senaste typ en malamute, rottiskorsning åkte ut efter hon skaffat två boxervalpar ..... (där en har rejält blåsljud på hjärtat och den fick dom gratis på köpet av den andra :banghead:......och den säger hon dom ska avla på, men se då är det jag som får nog och anmäler). Blir så förbaskat trött på folk som vill ha hund, men som orkar gå typ runt kvarteret med dom.
Såg du nya inlägget nu då? Hämtar sin nya valp i slutet på månaden :up:

Såg att en fd bloggare (stor på Instagram) köpt en fralla i färgen merle av en viss hästhandlare:meh: Registrerad i DWKC

Alltid roligt när de använder sitt stora inflytande på unga till så vettiga saker:down:

När t.o.m kunga familjen köper blandraser och får det att låta som att dem köpt en ras...
"Kronprinsessfamiljen presenterar en ny familjemedlem: Rio. Rio är en cavapoohund." :banghead:

Om defektlistan betyder något borde vissa myndigheter jobba övertid nu.

(Jag blir så arg för det är ett så onödigt lidande! Det finns myriader med små, relativt friska hundar att ha som sällskap men nej... man ska ha tea cup-size, exotiska färger, platta ansikten etc i samma individ. Varför köpa en röd dvärgpudel av en stabil kennel om man kan få en mikro, harlekin utan stamtavla ute på parkeringsplatsen för dubbla priset?)

Om defektlistan betyder något borde vissa myndigheter jobba övertid nu.

(Jag blir så arg för det är ett så onödigt lidande! Det finns myriader med små, relativt friska hundar att ha som sällskap men nej... man ska ha tea cup-size, exotiska färger, platta ansikten etc i samma individ. Varför köpa en röd dvärgpudel av en stabil kennel om man kan få en mikro, harlekin utan stamtavla ute på parkeringsplatsen för dubbla priset?)

På tal om sånt: American Bully pocket. Vad är det? De ser inte riktigt kloka ut tycker jag! De är bredare än vad de är höga påmånga av bilderna! Vinklarna ser ju jättemärkliga ut? Eller är det bara jag som inte förstår mig på den typen av hund?

Såg precis en tiktok med en hund helt utan framben. Texten löd typ ”till alla dom som sa att jag skulle avliva henne, det här hände idag” och så ser man en stackars hund utan framben som efter en hel del om och men tar sig upp i en soffa?! Alltså det såg hemskt ut, hunden föll framåt flera gånger och ramlade på hakan. Hur kan man ens tycka att det är det minsta okej att amputera två framben på en hund och sedan tycka att det är något att skryta om när hunden slår sig hela tiden i sitt försök att komma upp i en soffa? :rage: (det var ej en video från Sverige)

Såg precis en tiktok med en hund helt utan framben. Texten löd typ ”till alla dom som sa att jag skulle avliva henne, det här hände idag” och så ser man en stackars hund utan framben som efter en hel del om och men tar sig upp i en soffa?! Alltså det såg hemskt ut, hunden föll framåt flera gånger och ramlade på hakan. Hur kan man ens tycka att det är det minsta okej att amputera två framben på en hund och sedan tycka att det är något att skryta om när hunden slår sig hela tiden i sitt försök att komma upp i en soffa? :rage: (det var ej en video från Sverige)
För att man har ju räddat ett stackars liv som onda människor ville släcka.. :meh:

Har du sett den minidokumentären på youtube med två grand danois tror jag det är? bröder varav ena eller båda har skolios samt någon typ av "cp-skada" som gör att de skakar, tappar balansen och trillar osv.

Massa om hur de leker "på sina egna villkor" osv. Var länge sedan jag såg den så jag kan säkert minnas detaljer fel men mådde fan psykiskt dåligt. Såna djur borde skjutas på fläcken för det vore det enda humana.

Sånt där får mig att gråta och önska all olycka över ägarna :cry::rage:

Jag hittade videon efter lite sökande:

Kul också hur folk som kommenterar verkar att det faktiskt är djurplågeri men ändå samtidigt tycka att det är bra att hundarna har fått överleva och komma till "kärleksfulla hem"?

Också otroligt less på den här jargongen som jag även sett tidigare om att ett utvecklingsstört/missbildat djur skulle vara precis samma sak som ett mänskligt dito. Har tom sett exakt det argumentet flera gånger i stil med "ska vi avliva barn med downs också??" liksom kom igen.. blir mörkrädd ärligt talat.

För att man har ju räddat ett stackars liv som onda människor ville släcka.. :meh:

Har du sett den minidokumentären på youtube med två grand danois tror jag det är? bröder varav ena eller båda har skolios samt någon typ av "cp-skada" som gör att de skakar, tappar balansen och trillar osv.

Massa om hur de leker "på sina egna villkor" osv. Var länge sedan jag såg den så jag kan säkert minnas detaljer fel men mådde fan psykiskt dåligt. Såna djur borde skjutas på fläcken för det vore det enda humana.

Tyvärr vanligt i länder som USA där det är tabu att avliva sin hund för det är "elakt" och "skulle du avliva ditt barn om den blev handikappad??". Håll djuren levande till varje pris i andra ord.

Och missunnar jag mig inte så ägs Dodo av PETA så inte helt förvånad dom postar en massa sådant. Stackars djur borde inte få lida för människor tycker att det är "elakt" och jämförbart med en människa som kan ha ett bra liv ändå och hjälpas på helt andra sätt.

Man får inte heller glömma att det finns ett pris för att hålla våra hundar och katter vid liv. Varje år dör uppskattningsvis 8 ankor för att jag har Pysslingen, som då är en liten hund. Han brukade äta kanin och häst (som jag bedömde som de bästa alternativen ur klimat och djurskyddshänseende).

Så när man börjar föra den typen av resonemang är man ute på väldigt hal is - vilka liv är värda att rädda och till vilket pris? Vilka liv ska vi offra för det räddade livet? Är det värt alla andra liv som går åt att rädda en stor köttätare till ett undermåligt liv?

Tyvärr vanligt i länder som USA där det är tabu att avliva sin hund för det är "elakt" och "skulle du avliva ditt barn om den blev handikappad??". Håll djuren levande till varje pris i andra ord.

Usch, ja. Totalt verklighetsfrånvänt på flera sätt. Det pågår liksom forskning för att hitta de genetiska markörerna för vissa (ja, även "lättare") handikapp så tidigt som möjligt så att folk kan göra abort (hej eugenik!), och det händer varje år att föräldrar totalt missköter och önskar livet ur eller t o m mördar sina handikappade barn. Att då använda "men handikappade BARN" som någon slags trumfkort när man vill hålla liv i djur med minimal livskvalitet för sitt eget egos skull är bara genomvidrigt. Djur och människor är inte jämlikar på det sättet.

Som människa ser man ofta sina djur som sin familj/sina barn, vilket gör det svårt att vara objektiv i vad som är bäst för djuret ibland, och ibland ser inte heller folk hur dåligt deras djur mår/hur djuret lider.
Därför det i Sverige är bra att vi har veterinärer vars uppgift är att fokusera på djurens bästa och inte på ägarens bästa. Och en lagstiftning som också har fokus på att djuren ska kunna leva ett bra liv, och inte leva till varje pris.

Som människa ser man ofta sina djur som sin familj/sina barn, vilket gör det svårt att vara objektiv i vad som är bäst för djuret ibland, och ibland ser inte heller folk hur dåligt deras djur mår/hur djuret lider.
Därför det i Sverige är bra att vi har veterinärer vars uppgift är att fokusera på djurens bästa och inte på ägarens bästa. Och en lagstiftning som också har fokus på att djuren ska kunna leva ett bra liv, och inte leva till varje pris.
Fast det händer ju även här att man behandlar och håller på för länge.

När man möter en trevlig familj med sin allra första hund(valp) av okänd ras (liten trevlig dammtuss) och dom efter en stund frågar hur gammal den måste vara för att paras.......och jag drar först lägsta tillåtna ålder och sen skräckhistorier om kejsarsnitt för 35-45.000 kr mm för att få dom på andra tankar :cautious: hoppas dom håller sig till att bara ha en trevlig hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka