Alltså man ska ju inte förneka att det finns problem inom SKK avel, alla utseende relaterade problem hundarna har (för mycket hud, trubbig nos, onormal kroppsform/rörelsemönster) beror ju på att man avlat för utställning och inte för mentalitet/hälsa.
Finns även fall där man mörkat att hundar har problem/sjukdomar eftersom dem är champion och man vill använda den i avel.
Många temperament problem och är också pga avel på "fina" hundar som vinner utställningar men är stressade/osäkra.
Så jag ser absolut ett problem inom SKK avel, däremot är inte lösningen att avla på icke hälsotestade djur utan kontroll.
Utan man måste ta det via SKK där utställningarna MÅSTE börja bedömas med hundarnas välmående i focus, man har gjort små myrsteg på den vägen, men ännu är det långt kvar.
Jag tror tyvärr att SKK har liten inverkan på aveln eftersom Sverige är ett litet land i en stor värld. Det är enkelt och rätt billigt att importera det man söker från andra länder och rasernas utseende styrs i respektive hemland. Så länge folk efterfrågar ett vist utseende så kommer det tyvärr finnas valpar av det slaget att köpa. Jag tror försäkringsbolagen har större makt än SKK. Det vore bättre att höja premierna ännu mer eller tom vägra försäkra vissa raser som har utbredda problem för folk är iaf rädda om plånboken