Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket fint exemplar! Inte alls sådär överdriven exteriört som många. Har han jaktlinjer i sig?Jag vet inte om en ESS är ”min ras” men det är min ras just nu! Hade något sagt till mig för några år sedan att jag skulle skaffa en ESSare hade jag inte trott på den personen. Jag tycker de flesta hundar är fina och söta men det var aldrig en ras som jag la märke till särskilt mycket. Min dröm sen barnsben har alltid varit att ha en collie, jag hade äran att jobba som dagmatte till en collie och varit kär i rasen så länge. Tyvärr så gillar jag inte aveln av den rasen, väldigt svajiga psyken, mycket fokus på utställningen istället för de fina bruksegeskaper som rasen besitter etc. Kände så mycket osäkerhet kring vart jag skulle kunna hitta den collien jag sökte efter. Så efter mycket research och krav från sambon på att hunden inte fick vara ”för stor” landade vi på en engelsk springer spaniel och det känns hur bra som helst! Jag ville ha en aktiv hund så vi fick den hunden som har mest framåt i kullen och nog är han aktiv! vi brukar skämta ibland att vi fick en BC istället för engelsk springer då han verkligen kan hålla på hela dagen. Vad jag gillar med rasen är hur vänlig den är mot allt och alla, barn, katter, hundar, främlingar. Alltid en glad svans i vädret. Gillar hur smarta de är, lär sig saker fort. Gosiga till max, lekfulla, och älskar alla väderförhållanden. Det är så kul att vara ute tillsammans och verkligen se den glädje som de får av en vattenpöl, pinne eller en hög med löv. Det är som ett litet barn på julafton! Jag som aldrig hållit på med hundsport och något jag vill göra är så tacksam också att det är en hundras som är ”ok” med att man lär något fel osv, inga frustrationer utan bara ”jaha då kör vi på detta sätt denna gången, kul!!!”. Det har gett mig otroligt mycket självförtroende som hundägare. Bonus är ju också hur söta dem är! ☺Visa bifogad fil 155152
Åh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon.Vilket fint exemplar! Inte alls sådär överdriven exteriört som många. Har han jaktlinjer i sig?
Mycket mer funktionell! SuperfinÅh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon.
Intrycket av öronens placering handlar mycket om trimning. Vill du ha kvar intrycket av höga öron så ska du inte trimma honom enligt rasstandardÅh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon.
Lägger in Border Collie också:
Fantastiska vallegenskaper! Lätta att jobba med, föriga, will to please och bra avknapp när de fått den träning de behöver. Lättlärda, träningsvilliga och avlas efter arbetsegenskaper till skillnad från många andra raser (sen hur stor vikt olika uppfödare lägger vid det är en annan femma).
Våra har rejäl off knapp inne och är på i träning.
Upplever inte alls att de är så mycket träning som behövs utan får de valla så är de superenkla hundar i vardagen som ligger som döda sillar hemma. Larmar inte, utan folk kliver innanför dörren utan att hundarna vaknar.
Negativt är "neuroser " och att de är som sagt snabblärda och lär sig också snabbt fel om man inte fångar upp det. För mig finns det inte på kartan att ha border collie om jag inte skulle valla, dels känns det som om man skulle göra hunden en otjänst och dels finns det lättare raser att ha isåfall. De är som sagt superenkla i vardagen när de får valla men den ena hunden blir asjobbig och reaktiv om han inte får valla på ett tag oavse4r hur mycket annan träning han får. Den andra skulle klara sig utan vallning men det är det absolut bästa han vet så det skulle kännas taskigt.
Kan bara instämma i nedan
Alla mina har dock larmat på främmande men inte i nivå med grannens jakthundar
Min senaste hund är en Malinois, eller en Fluff-Malle som jag kallar henne pga mkt päls.Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med så tänkte vi kunde ha en liten positiv tråd där man får göra lite reklam, berätta vad det är man tycker är så extra bäst!!
Den där buketen Det finns så många olika roliga och mysiga sätt att ha hundJag har kommit fram till att jag inte har "en ras" ... jag gillar nastan alla hundar och skulle kunna tanka mig att ha de flesta sjalv.
Jag brukar saga att jag "i hjartat" ar en rottis manniska, men Malinois ar ju lika fantastiska och Retreivers. For att inte tala om Border och Norwich Terriers och ... Jag borde kanske ha en knippa hundar av varienrande ras och storlek
Väldigt söt! Det ser ut som om generna inte kunnat enas om ifall det är en malle, en terv eller en groenendal och bara kört på lite av varje. Med bra resultatMin senaste hund är en Malinois, eller en Fluff-Malle som jag kallar henne pga mkt päls.
En fantastiskt trevlig och lättsam hund. Men mammig! (jag har ännu inte varit ensam på toaletten sedan hon kom för 2,5 år sedan).
Genomsnäll, jag tror inte det går att få henne arg! Mycket socialt stabil och älskar folk. Är med på all träning och säger aldrig nej, vi tränar bruks, IGP och lydnad. Ska jag säga något som jag skulle vilja ändra så är det att hon är lite låg-tempad i vissa lägen.
Så efter ett antal schäfrar, en Cattledog och ett gäng russlar så har jag hittat drömrasen.Visa bifogad fil 155204
Gud vad fina dem är!Jag har Australian kelpie. En mentalt stabil kelpie är en otroligt rolig hund. Följsamma med will to please utan att vara "klistriga". Smidig storlek och kräver ingen pälsvård. Sund fysik och relativt frisk.
Absolut ingen aktiv sällskapshund utan ska jobba men får de göra det är de otroligt enkla i vardagen är min erfarenhet.
Ska jag byta ras i framtiden och inte har småbarn skulle en malle kunna vara ett alternativ för att gå ytterligare lite mer arbetsdriv. Men just nu räcker mina kelpies bra.
Vill tillägga att Kelpies presterar på SM-nivå i alla SBK-grenar utom skydd, utan att vara svåra hundar. De har en himla trevlig arbetsmoral och vill göra rätt, men är samtidigt självständiga nog att tänka lite själva.Jag har Australian kelpie. En mentalt stabil kelpie är en otroligt rolig hund. Följsamma med will to please utan att vara "klistriga". Smidig storlek och kräver ingen pälsvård. Sund fysik och relativt frisk.
Absolut ingen aktiv sällskapshund utan ska jobba men får de göra det är de otroligt enkla i vardagen är min erfarenhet.
Ska jag byta ras i framtiden och inte har småbarn skulle en malle kunna vara ett alternativ för att gå ytterligare lite mer arbetsdriv. Men just nu räcker mina kelpies bra.