Det bästa med ”din” ras

Jag vet inte om en ESS är ”min ras” men det är min ras just nu! Hade något sagt till mig för några år sedan att jag skulle skaffa en ESSare hade jag inte trott på den personen. Jag tycker de flesta hundar är fina och söta men det var aldrig en ras som jag la märke till särskilt mycket. Min dröm sen barnsben har alltid varit att ha en collie, jag hade äran att jobba som dagmatte till en collie och varit kär i rasen så länge. Tyvärr så gillar jag inte aveln av den rasen, väldigt svajiga psyken, mycket fokus på utställningen istället för de fina bruksegeskaper som rasen besitter etc. Kände så mycket osäkerhet kring vart jag skulle kunna hitta den collien jag sökte efter. Så efter mycket research och krav från sambon på att hunden inte fick vara ”för stor” landade vi på en engelsk springer spaniel och det känns hur bra som helst! Jag ville ha en aktiv hund så vi fick den hunden som har mest framåt i kullen och nog är han aktiv!😂😅 vi brukar skämta ibland att vi fick en BC istället för engelsk springer då han verkligen kan hålla på hela dagen. Vad jag gillar med rasen är hur vänlig den är mot allt och alla, barn, katter, hundar, främlingar. Alltid en glad svans i vädret. Gillar hur smarta de är, lär sig saker fort. Gosiga till max, lekfulla, och älskar alla väderförhållanden. Det är så kul att vara ute tillsammans och verkligen se den glädje som de får av en vattenpöl, pinne eller en hög med löv. Det är som ett litet barn på julafton! Jag som aldrig hållit på med hundsport och något jag vill göra är så tacksam också att det är en hundras som är ”ok” med att man lär något fel osv, inga frustrationer utan bara ”jaha då kör vi på detta sätt denna gången, kul!!!”. Det har gett mig otroligt mycket självförtroende som hundägare. Bonus är ju också hur söta dem är! ☺😍Visa bifogad fil 155152
Vilket fint exemplar! Inte alls sådär överdriven exteriört som många. Har han jaktlinjer i sig?

Vilket fint exemplar! Inte alls sådär överdriven exteriört som många. Har han jaktlinjer i sig?
Åh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon. ☺️

Åh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon. ☺️
Mycket mer funktionell! Superfin 😊

Intrycket av öronens placering handlar mycket om trimning. Vill du ha kvar intrycket av höga öron så ska du inte trimma honom enligt rasstandard 😊

Golden retriever

Positivt: Mild. Tycker om de flesta människor. Enkel att fostra (men ”ska bara” när man ska kalla in).

Negativt listan kan göras längre än positivt tyvärr. Jag älskar vår golden, men kommer inte köpa en igen.

Kleiner münsterländer

Positivt: Bra storlek. Bra päls, kräver noll borstning och fäller inte mycket. Härlig energi. ”Rolig”. Tycker om alla människor.

Kan bara instämma i nedan 👍

Alla mina har dock larmat på främmande men inte i nivå med grannens jakthundar 😅

Lägger in Border Collie också:

Fantastiska vallegenskaper! Lätta att jobba med, föriga, will to please och bra avknapp när de fått den träning de behöver. Lättlärda, träningsvilliga och avlas efter arbetsegenskaper till skillnad från många andra raser (sen hur stor vikt olika uppfödare lägger vid det är en annan femma).
Våra har rejäl off knapp inne och är på i träning.

Upplever inte alls att de är så mycket träning som behövs utan får de valla så är de superenkla hundar i vardagen som ligger som döda sillar hemma. Larmar inte, utan folk kliver innanför dörren utan att hundarna vaknar.

Negativt är "neuroser " och att de är som sagt snabblärda och lär sig också snabbt fel om man inte fångar upp det. För mig finns det inte på kartan att ha border collie om jag inte skulle valla, dels känns det som om man skulle göra hunden en otjänst och dels finns det lättare raser att ha isåfall. De är som sagt superenkla i vardagen när de får valla men den ena hunden blir asjobbig och reaktiv om han inte får valla på ett tag oavse4r hur mycket annan träning han får. Den andra skulle klara sig utan vallning men det är det absolut bästa han vet så det skulle kännas taskigt.

xilla_pinglan_240517.webp

Chow chow är en mycket trevlig sällskapshund för den normalaktiva hundägaren. Det är en hund som hänger med på både långa och korta promenader, men som gärna stannar inne när det är dåligt väder. Chowen älskar sin familj och tycker om sina vänner, mot främmande är den ofta likgiltig. Det är en självständig hund så vill man ha en hund med egenskapen will-to-please så är det inte rätt ras. Däremot så är den inte obildbar, med rätt motivation så är den faktiskt lättlärd, men utmaningen är att hitta vad som motiverar hunden, då chowen vill känna att träningen ger den något. Vanlig uppfostran som att kunna gå i koppel utan att dra, komma när man ropar, bli hanterad etc ska även en chow chow kunna och är inte svårare att lära en chow chow än någon annan ras.

Chow chow är en spetshund, men det är ingen skällig ras. De skäller oftast bara när det finns en anledning. Rasen har goda vaktegenskaper, men är ingen skarp vakthund på samma sätt som många stora herdehundar är. När ägaren är med så överlåter den vanligen vaktandet och hälsar artigt på besökare, men intresset är ofta övergående.

Det finns hälsoproblem i rasen, men är man noga när man köper valp så är det inga problem att få en frisk chow chow. Jag har själv idag fyra chow chow, födda i fyra olika länder som alla är HD/ED-fria samt kliniskt friska i övrigt. En frisk chow chow blir ofta gammal. Min stamtik blev 15 år och 5 månader. Hon fick en valpkull med fyra avkommor som alla levde tills de blev minst 12 år. Min äldsta idag blir 12 år om en månad och är pigg och frisk.

Chow chow har en stor personlighet och vill man ha en hund som inte är klängig och osjälvständig så är det rätt ras. Rasen finns i två hårlag – långhår och korthår – samt fem olika färger. Allt kan födas i samma kull. Den långhåriga kräver skötsel av pälsen, även om det ändå inte är någon jobbig pälsvård. Den korthåriga kräver ingen speciell pälsvård alls, förutom att den naturligtvis ser prydlig ut om man drar en borste eller karda genom pälsen ibland. Vi fällning så håller man lämpligen efter pälsen dagligen, så hamnar inte så mycket på golven, men det som ändå hamnar på golven lägger sig i mjuka tussar som är lätta att städa bort.

Bilden ovan visar en röd korthår och en svart långhår. Båda är tikar och storleksskillnaden beror på en reslig korthårstik i den övre skalan i mankhöjd, och en liten långhårstik på den lägre skalan. Båda hundarna är rastypiska och har cert på utställning (den röda är champion).

Jag har levt med chow chow sedan slutet av 1980-talet och har aldrig ångrat mitt rasval.

Vi har två welsh springer spaniel. Virrpannan ett som nu är fem år och Lilla Virrpanan ett år. Lagom stora friluftshundar som vill ut i alla väderlekar. Behöver inte tränas på hundklubben varje dag utan vill ha skogsspring och lite lagom träning. Snälla. Sunda snygga gosisga och relativt friska men smarta och testar gärna gränserna.
När vi skaffade Virrpannan ett fattade jag ingenting. Stressad hund,med mycket jakt och jag tyckte att INGENTING funkade. Nu har jag en hund som klarar alla miljöer, kollektiva färdmedel, har stått i rasmonter på hundmässan, varit med på resor, på jobbet, anpassar sig på restauranger och kafeer och som är otroligt följsam. Gör allt jag ber henne om. Jaktinstinkten finns kvar men vi hanterar det. Helt okomplicerad. Vill gärna träna ibland men inte några långa pass.
Sen råkade det bli Lilla Virrpannan också och hon är ....asjobbig.
Har skrivit en tråd om hennes reaktivitet här på buke. Har sönder saker, stressar upp sig och blir reaktiv på promenaderna, haft svårt att bli rumsren, far runt som en galning. Demolerat delar av hemmet. Rymmer ut i obevakade situationer. Testar gränserna. Så långt ifrån de labradorer och bichoner vi haft tidigare Tror att många hade gett upp på henne. Men jag tror att hon blir bra om något år när hon lugnat sig. Rekommenderar oftast inte rasen till andra. Men vi gillar dom trots att det varit/ är mycket jobb. Och sen anpassar man sig till den ras man har ( och hundarna till oss)

IMG_8888.webp

Egentligen är jag troligen en Schäfermänniska som just nu inte har ett schäferliv. Så nu har jag mellanpudel. Atletisk och sunt byggd. Inga konstiga korta ben, intryckta nosar eller släpande öron. Mysig päls som är ljuvlig när den är fluffigt nytvättad och som är precis så lång eller kort som jag har lust med. Fäller inte. Lagom ointresserad av främmande människor, artigt trevlig mot bekanta, älskvärd mot familjen, dyrkar mig. Smart och lättlärd, älskar att gå kurs och vill gärna göra momentet bara en gång till. Går alltid lös i skogen, skulle aldrig få för sig att lämna flocken. Inte skällig trots liv i lägenhet på bottenplan med utsikt mot livlig gata med mycket folkliv. Har aldrig tuggat sönder eller förstört något hemma. Går glatt ut i alla väder. Är duktig på att hälsa på hos andra, går fint omkring och hälsar försynt var vi än tar med henne. Sover nääära oss i sängen. Blir nog en pudel till :)
IMG_2325.webp

Kan bara instämma i nedan 👍

Alla mina har dock larmat på främmande men inte i nivå med grannens jakthundar 😅

Vet inte om de bara lämnat över larmadet till corgin, de kollar absolut läget och den ena kan komma med nåt skall 😁. När corgi-fröken är iväg så kan nån kliva innanför dörren och det tar en stund innan nån av bc killarna vaknar och upptäcker det 😅.

Jag har kommit fram till att jag inte har "en ras" ... jag gillar nastan alla hundar och skulle kunna tanka mig att ha de flesta sjalv. :p
Jag brukar saga att jag "i hjartat" ar en rottis manniska, men Malinois ar ju lika fantastiska och Retreivers. For att inte tala om Border och Norwich Terriers och ... Jag borde kanske ha en knippa hundar av varienrande ras och storlek:D

Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten positiv tråd där man får göra lite reklam, berätta vad det är man tycker är så extra bäst!!

:heart
Min senaste hund är en Malinois, eller en Fluff-Malle som jag kallar henne pga mkt päls.
En fantastiskt trevlig och lättsam hund. Men mammig! (jag har ännu inte varit ensam på toaletten sedan hon kom för 2,5 år sedan).
Genomsnäll, jag tror inte det går att få henne arg! Mycket socialt stabil och älskar folk. Är med på all träning och säger aldrig nej, vi tränar bruks, IGP och lydnad. Ska jag säga något som jag skulle vilja ändra så är det att hon är lite låg-tempad i vissa lägen.

Så efter ett antal schäfrar, en Cattledog och ett gäng russlar så har jag hittat drömrasen.
IMG_9726.webp

Jag har kommit fram till att jag inte har "en ras" ... jag gillar nastan alla hundar och skulle kunna tanka mig att ha de flesta sjalv. :p
Jag brukar saga att jag "i hjartat" ar en rottis manniska, men Malinois ar ju lika fantastiska och Retreivers. For att inte tala om Border och Norwich Terriers och ... Jag borde kanske ha en knippa hundar av varienrande ras och storlek:D
Den där buketen :heart Det finns så många olika roliga och mysiga sätt att ha hund

Vi är ju Schäfer människor, men varit utan hund i ca 2år. Vi var överbjudna till ett par vänner vi inte har träffat på X antal månader, kommer dit och träffar deras Leonberger :heart dom hade fått tillbaka en valp som där och då fick följa med hem :love1: och vilken kille är så glad i allt och alla, svansen och rumpan går som en helikopter och han tror att alla tycker om honom som han tycker om dom :laugh: Så vad som är bäst med denna ras vet vi inte riktigt än, mer än att han är glad i allt och alla som dom flesta valpar är :love:

västgötaspets. Jag var efter min förra hund säker på att jag ville ha schäfer. Sen insåg jag att jag ska nog ha något annat. Gärna mindre så jag kan få hjälp av pappa när det behövs. Han klarar inte stor hund längre. Kikade på lite allt möjligt och var först inne corgi. Men så kollade jag på liknande raser och kom på att jag hade tittat på västgötaspets förut och pappa har alltid velat ha en.

Älskar verkligen den här rasen. Den passar mej perfekt. Man kan göra det mesta med dom och dom älskar att vara med. Gillar att arbeta för det mesta. Men river inte huset om dom får ta det lugnt en period heller. Ganska behändiga. Fruktansvärt envetna dock. Terrier, släng er i väggen 😅 Sen en till nackdel är att har du en så blir det lätt en till. Underbara små vovvar ❤️
1000001185.webp

Min senaste hund är en Malinois, eller en Fluff-Malle som jag kallar henne pga mkt päls.
En fantastiskt trevlig och lättsam hund. Men mammig! (jag har ännu inte varit ensam på toaletten sedan hon kom för 2,5 år sedan).
Genomsnäll, jag tror inte det går att få henne arg! Mycket socialt stabil och älskar folk. Är med på all träning och säger aldrig nej, vi tränar bruks, IGP och lydnad. Ska jag säga något som jag skulle vilja ändra så är det att hon är lite låg-tempad i vissa lägen.

Så efter ett antal schäfrar, en Cattledog och ett gäng russlar så har jag hittat drömrasen.Visa bifogad fil 155204
Väldigt söt! Det ser ut som om generna inte kunnat enas om ifall det är en malle, en terv eller en groenendal och bara kört på lite av varje. Med bra resultat :)

Jag har Australian kelpie. En mentalt stabil kelpie är en otroligt rolig hund. Följsamma med will to please utan att vara "klistriga". Smidig storlek och kräver ingen pälsvård. Sund fysik och relativt frisk.

Absolut ingen aktiv sällskapshund utan ska jobba men får de göra det är de otroligt enkla i vardagen är min erfarenhet.

Ska jag byta ras i framtiden och inte har småbarn skulle en malle kunna vara ett alternativ för att gå ytterligare lite mer arbetsdriv. Men just nu räcker mina kelpies bra.

Bifogade filer

• 20241018_114216.webp
    20241018_114216.webp
    400,1 KB · Visningar: 43
Jag har Australian kelpie. En mentalt stabil kelpie är en otroligt rolig hund. Följsamma med will to please utan att vara "klistriga". Smidig storlek och kräver ingen pälsvård. Sund fysik och relativt frisk.

Absolut ingen aktiv sällskapshund utan ska jobba men får de göra det är de otroligt enkla i vardagen är min erfarenhet.

Ska jag byta ras i framtiden och inte har småbarn skulle en malle kunna vara ett alternativ för att gå ytterligare lite mer arbetsdriv. Men just nu räcker mina kelpies bra.
Gud vad fina dem är! 😍😍

Vill tillägga att Kelpies presterar på SM-nivå i alla SBK-grenar utom skydd, utan att vara svåra hundar. De har en himla trevlig arbetsmoral och vill göra rätt, men är samtidigt självständiga nog att tänka lite själva.

De är den minsta bruksrasen dvs går enkelt att lyfta vid behov. Och har en päls som funkar i alla väder. Dessutom lever de länge, mina nuvarande är drygt 14 resp snart 14 år och har fortfarande mycket energi.

Jag kommer skaffa min tredje nästa år och är fast. Bästa rasen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 182
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 985
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 914
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar