Det bästa med ”din” ras

Cocker spaniel.

Den fullständigt hämningslösa livsglädjen. Jag behöver sådant ibland.

Sen är de både snygga och söta. Och vill gärna vara med på allt man hittar på (ibland vara med lite för mycket).
 
Jag vet inte om en ESS är ”min ras” men det är min ras just nu! Hade något sagt till mig för några år sedan att jag skulle skaffa en ESSare hade jag inte trott på den personen. Jag tycker de flesta hundar är fina och söta men det var aldrig en ras som jag la märke till särskilt mycket. Min dröm sen barnsben har alltid varit att ha en collie, jag hade äran att jobba som dagmatte till en collie och varit kär i rasen så länge. Tyvärr så gillar jag inte aveln av den rasen, väldigt svajiga psyken, mycket fokus på utställningen istället för de fina bruksegeskaper som rasen besitter etc. Kände så mycket osäkerhet kring vart jag skulle kunna hitta den collien jag sökte efter. Så efter mycket research och krav från sambon på att hunden inte fick vara ”för stor” landade vi på en engelsk springer spaniel och det känns hur bra som helst! Jag ville ha en aktiv hund så vi fick den hunden som har mest framåt i kullen och nog är han aktiv!😂😅 vi brukar skämta ibland att vi fick en BC istället för engelsk springer då han verkligen kan hålla på hela dagen. Vad jag gillar med rasen är hur vänlig den är mot allt och alla, barn, katter, hundar, främlingar. Alltid en glad svans i vädret. Gillar hur smarta de är, lär sig saker fort. Gosiga till max, lekfulla, och älskar alla väderförhållanden. Det är så kul att vara ute tillsammans och verkligen se den glädje som de får av en vattenpöl, pinne eller en hög med löv. Det är som ett litet barn på julafton! Jag som aldrig hållit på med hundsport och något jag vill göra är så tacksam också att det är en hundras som är ”ok” med att man lär något fel osv, inga frustrationer utan bara ”jaha då kör vi på detta sätt denna gången, kul!!!”. Det har gett mig otroligt mycket självförtroende som hundägare. Bonus är ju också hur söta dem är! ☺😍Visa bifogad fil 155152
Vilket fint exemplar! Inte alls sådär överdriven exteriört som många. Har han jaktlinjer i sig?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vilket fint exemplar! Inte alls sådär överdriven exteriört som många. Har han jaktlinjer i sig?
Åh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon. ☺️
 
Åh tack! Ja han har jaktlinjer längre tillbaka på mammans sida. Han har fått både mycket utseende och personlighet därifrån. Han har öronen högre upp, kortare öron och inte så lång päls! Passar mig perfekt då jag upplever han lite mer ”sportig” än många andra inom samma ras! Men jag är ju partisk, förstår att han inte är idealet i mångas ögon. ☺️
Mycket mer funktionell! Superfin 😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 522
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
926
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
11 985
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 450
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp