Min ras är Rhodesian ridgeback. Haft rasen sedan 1991 och är inne på individerna nr. 8-11 nu. Ja, vi har fyra stycken
och jag är också uppfödare av rasen sedan 1996.
Jag älskar ju självklart rasens utseende. De är lagom stora, oerhört vackra och atletiska hundar. Den korta pälsen gör att de i princip aldrig luktar "hund", hårar minimalt och är lätta att hålla rena. Efter en blöt promenad behöver man bara torka tassar och mage med en handduk istället för att duscha hela hunden
Inför en utställning drar man av hunden med en microfibertrasa och that's it!
Att det är en relativt frisk ras är också en stor bonus!
De ska vara reserverade mot främlingar vilket innebär att de inte är särskilt intresserade av folk de inte känner vilket jag tycker är en positiv egenskap. Däremot älskar de sin familj och är glada bara de får hänga med och umgås. Då är de stora bebisar som helst sitter i knät - att de väger 30-40 kg har de inte alls förstått
De flesta RR vill vara nära och sover således helst i sin ägarens säng vilket är mysigt
De är morgontrötta och hatar regn och kyla och ligger hellre kvar och drar sig i sängen/soffan en ruggig dag än ger sig ut i ur och skur - något som passar oss alldeles utmärkt
De är fysiskt väldigt uthålliga och hänger gärna med på både cykelturer och fjällvandringar men de är lika nöjda med att ta en pausdag och bara hänga på kontoret/hemma i soffan så länge det är med matte/husse
Trots sin storlek är de smidiga och tar inte särskilt mycket plats utan rullar helst ihop sig till en kanelbulle i soffan eller sängen.
Jag gillar att det är en stor hund med utmärkta vakt- och försvarsegenskaper. Som kvinna behöver man aldrig vara rädd när man är ute och går med en RR i snöret.
De är oerhört smarta och lättlärda men har inte särskilt mycket will to please och tröttnar fort vilket gör att man som ägare måste vara lite extra påhittig och variera sig när man tränar sin RR. Man märker ganska fort om ens hund gillar det man tränar på för då håller det deras intresse - är något tråkigt, ja då talar ens hund om det för en ganska fort
Det passar mig som gillar utmaningar.
De är väldigt påhittiga och har en personlighet som heter duga. De flesta har små (eller stora) egenheter för sig - livet med en RR är helt enkelt aldrig tråkigt!