Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man möter en trevlig familj med sin allra första hund(valp) av okänd ras (liten trevlig dammtuss) och dom efter en stund frågar hur gammal den måste vara för att paras.......och jag drar först lägsta tillåtna ålder och sen skräckhistorier om kejsarsnitt för 35-45.000 kr mm för att få dom på andra tankar :cautious: hoppas dom håller sig till att bara ha en trevlig hund.
Bra jobbat av dig!

Oh så bra att både hane och tik är renrasiga!

20200907_152159.webp

Dock inte samma ras såklart :meh:

Men vad är detta? Snacka om att försöka lura okunniga valpköpare...
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lunaliavalpar/91701535
http://www.viljashundskola.se/empty_20.html

”Lunaliahunden är en aktiv och sällskaplig hund som föds upp oberoende av SKK Föräldrarna väljs ut efter framförallt följande kriterier: *Lättlärdhet *Arbetsvilja *Samarbetsvilja *Social kompetens *Funktionell fysik (dvs lätt och smidig) Lunaliahunden passar den aktiva hussen/matten/familjen och bör hamna där dess nyfikenhet och arbetslust ses som en tillgång. Den är social och har en tendens att tycka om alla i familjen inklusive barn.”

”Lunaliahunden är en aktiv och sällskaplig hund som föds upp oberoende av SKK Föräldrarna väljs ut efter framförallt följande kriterier: *Lättlärdhet *Arbetsvilja *Samarbetsvilja *Social kompetens *Funktionell fysik (dvs lätt och smidig) Lunaliahunden passar den aktiva hussen/matten/familjen och bör hamna där dess nyfikenhet och arbetslust ses som en tillgång. Den är social och har en tendens att tycka om alla i familjen inklusive barn.”
Den har funnits ett tag och uppenbart går folk på det eftersom människan kan fortsätta ta fram valpar :(.

Well, idag på jobbet stötte jag på ett gäng "Schnussies" och fick en förklaring av ägaren (som även va sk "uppfödare" av hundarna) att jag stödjer inavlad massavel med mina snobb skkregistrerade hundar. :angel:
Men jag var i alla fall välkommen att köpa valp från dom när jag väl inser att skkregistrerat är bara skräp, Schnussie är rasen för dig som inte vill ha en hund som bär på massa sjukdomar.
Tänk om avel ändå kunde fungera så, att allt kunde vara helt sjukdomsfritt, man kan ju alltid drömma.

Well, idag på jobbet stötte jag på ett gäng "Schnussies" och fick en förklaring av ägaren (som även va sk "uppfödare" av hundarna) att jag stödjer inavlad massavel med mina snobb skkregistrerade hundar. :angel:
Men jag var i alla fall välkommen att köpa valp från dom när jag väl inser att skkregistrerat är bara skräp, Schnussie är rasen för dig som inte vill ha en hund som bär på massa sjukdomar.
Tänk om avel ändå kunde fungera så, att allt kunde vara helt sjukdomsfritt, man kan ju alltid drömma.
Och vad är en schnussie för något? O_o Låter som schnauzer + aussie :eek:
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget ska vara så oförskämd till en helt okänd person. Träffar jag på en person med en blandras står jag väl inte och basunerar ut hur dåligt jag tycker det är av just den personen att stödja oseriös avel...

Jösses 🤗
Vad svarade du? 😢 och vad var det för blandning?!

Vad är det för blandras? Tycker inte det framgår alls av annonsen?

Vad är det för blandras? Tycker inte det framgår alls av annonsen?
Hon kallar det varken ras eller blandras utan det är en lunaliahund och det är olika raser olika gånger Ofta mot vallhundshållet som jag förstått -hon messade mig helt random på Facebook för många år sen och ville använda min schäferkorsning till avel för att hon hade rätt look dvs hon såg ut som en raggsocka och inte en schäfer så jag tror bara utseendet lurade henne för mentalt var hon absolut inte mot vallhundshållet sen var hon ju tik också 🤗

Och vad är en schnussie för något? O_o Låter som schnauzer + aussie :eek:
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget ska vara så oförskämd till en helt okänd person. Träffar jag på en person med en blandras står jag väl inte och basunerar ut hur dåligt jag tycker det är av just den personen att stödja oseriös avel...
Du har rätt på blandningen. :nailbiting:
Kunde inte bry mig mindre vad andra har för hund, känns sådär onödigt att lägga energi på det. :cautious:

Hon kallar det varken ras eller blandras utan det är en lunaliahund och det är olika raser olika gånger Ofta mot vallhundshållet som jag förstått -hon messade mig helt random på Facebook för många år sen och ville använda min schäferkorsning till avel för att hon hade rätt look dvs hon såg ut som en raggsocka och inte en schäfer så jag tror bara utseendet lurade henne för mentalt var hon absolut inte mot vallhundshållet sen var hon ju tik också 🤗
Känns ju konstigt att kunna sätta upp en rasstandard för en hund som är olika korsningar varje gång. Flummigt värre..

Känns ju konstigt att kunna sätta upp en rasstandard för en hund som är olika korsningar varje gång. Flummigt värre..
O ja.
Finns en hemsida om man vill läsa mer,tycker sidan är vettig förutom just blandningarna och valparna men annars är den seriösa med många riktigt bra tips och råd.

Alltså man ska ju inte förneka att det finns problem inom SKK avel, alla utseende relaterade problem hundarna har (för mycket hud, trubbig nos, onormal kroppsform/rörelsemönster) beror ju på att man avlat för utställning och inte för mentalitet/hälsa.
Finns även fall där man mörkat att hundar har problem/sjukdomar eftersom dem är champion och man vill använda den i avel.
Många temperament problem och är också pga avel på "fina" hundar som vinner utställningar men är stressade/osäkra.

Så jag ser absolut ett problem inom SKK avel, däremot är inte lösningen att avla på icke hälsotestade djur utan kontroll.
Utan man måste ta det via SKK där utställningarna MÅSTE börja bedömas med hundarnas välmående i focus, man har gjort små myrsteg på den vägen, men ännu är det långt kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 647
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka