Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SKK kan bara påverka rasstandarden på våra svenska raser, hur andra länders raser ska dömas kan inte SKK göra någonting åt.Dem kan ju inte påverka hur man bedömer på utställning? Ev kanske man kan inför ett hälsotest för alla hundar som ska gå i avel, och det kanske kan göras via rasföreningarna?
Om man drar in försäkringsbolagen kommer det bara drabba hundarna, folk med dålig ekonomi kommer välja att inte försäkra, för uppfödaren sa ju att dem avlade på så friska och fina hundar, och sedan är det hunden som får sätta livet till...
Jag blev riktigt ledsen en gång när jag pratade med en fralla uppfödare, jag sa att man borde låta alla frallor få sina luftvägar bedömda och göra mri (då många frallor har problem med leder och rygg), och enbart avla på dem hundarna som bedömdes vara friska, och sedan göra samma på avkommorna och genom denna metod få bättre hälsa på frallor.
Uppfödaren svarade "skulle man göra det skulle det inte finnas några frallor kvar att avla på", så hon är medveten om att frallor är så sjuka att det inte går att avla på enbart friska individer ens, men ändå föder hon fortfarande upp, sorgligt
Oj!Hittade en 7 årig hund som var till salu för 25 000.
Precis så. Och så stod det att han ser ut som en svart cavalier..man kan ju se på bilderna att nåt fattas i fejset isf, typ en nos."Pugalier"? Jag antar att det är mops och cavalier? Herregud så hemskt.
Det tycker jag iofs att det fattas på cavaljererna också nu för tiden. Den har iaf blivit avsevärt kortare.Precis så. Och så stod det att han ser ut som en svart cavalier..man kan ju se på bilderna att nåt fattas i fejset isf, typ en nos.
Kanske är det så! De hade en cavaliervalp i samma annons som iaf hade avsevärt längre nos så jämfört med den såg den svarta helt platt ut. Men den stod det inget om stam på så den kanske inte heller är helt renrasig.Det tycker jag iofs att det fattas på cavaljererna också nu för tiden. Den har iaf blivit avsevärt kortare.
Den cavan var asful,naken och troligen inte rasren,såg ut som ingvar carlsson i nyllet.Kanske är det så! De hade en cavaliervalp i samma annons som iaf hade avsevärt längre nos så jämfört med den såg den svarta helt platt ut. Men den stod det inget om stam på så den kanske inte heller är helt renrasig.
Precis så. Och så stod det att han ser ut som en svart cavalier..man kan ju se på bilderna att nåt fattas i fejset isf, typ en nos.
Det tycker jag iofs att det fattas på cavaljererna också nu för tiden. Den har iaf blivit avsevärt kortare.
Jääääklar dom kommer få totalrenovera sen så dom lär gå plus minus noll.Grannens hundar har tjuvparat sig. En am wolfdog (blandras) tik och en renrasig, reggad, meriterad Tjeckoslovakisk varghund (kan inte stava det riktiga namnet ) som hon nyligen köpt som omplacering. Valparna ska födas upp på 45 kvm på andra våningen. Jag sa åt henne att göra abort men spruta var för sent och kastrera kom inte på tal för tiken är ju köpt som avelshund och de två hundarna skulle ändå paras nästa löp var planen..
Här står att det är en populär ras (med det alternativa namnet Cavapug) där man får en hund med längre nos och mindre andningsproblem än mopsen har. Man minimerar även andra genetiska problem. Trots det listas en lång rad genetiska defekter inkl andningsproblem. Konstigt nog så eftersträvas Cavalierens skallform. Plötsligt sjönk mitt förtroende för Purina ..."Pugalier"? Jag antar att det är mops och cavalier? Herregud så hemskt.
JappJääääklar dom kommer få totalrenovera sen så dom lär gå plus minus noll.
Här står att det är en populär ras (med det alternativa namnet Cavapug) där man får en hund med längre nos och mindre andningsproblem än mopsen har. Man minimerar även andra genetiska problem. Trots det listas en lång rad genetiska defekter inkl andningsproblem. Konstigt nog så eftersträvas Cavalierens skallform. Plötsligt sjönk mitt förtroende för Purina ...
https://www.purina.com.au/dogs/breeds/pugalier#.X1iozmgzZdg
Förutom de stackars valparna som kommer födas så kommer detta förhoppningsvis ge en effektiv lektion i varför det är dåligt att avla när man inte har koll.Grannens hundar har tjuvparat sig. En am wolfdog (blandras) tik och en renrasig, reggad, meriterad Tjeckoslovakisk varghund (kan inte stava det riktiga namnet ) som hon nyligen köpt som omplacering. Valparna ska födas upp på 45 kvm på andra våningen. Jag sa åt henne att göra abort men spruta var för sent och kastrera kom inte på tal för tiken är ju köpt som avelshund och de två hundarna skulle ändå paras nästa löp var planen..
Jag har fött upp bruksschäfer så jag är insatt i rasen och dess anatomi. Jag är också insatt i hur avelsarbetet ser ut både i Sverige och i hemlandet Tyskland.
SKK är ingen myndighet som kan sätta egna rasstandarder. Varje land måste följa den stanard som finns. RSV 2000 har redan försökt vara en fristående organisation när det gäller tex Schäfer (jag har köpt hundar reggade där och mönstrat in i SKK)
Där har du lite fel, köparna är mycket mera pålästa o medvetna numera ang nosen på både frallor o mops.
Dobbis fd uppfödare av båda raserna
Det är det väl ingen som förnekar? Det är däremot ingen svensk ras och SKK kan inte sätta någon rasstandard.Om du är insatt inom rasen kan du ju inte förneka att det finns ryggproblem hos utställnings schäfrar och höftproblem hos både bruks/utställningsschäfrar?
Ah, så en HD E, typ bulldog, korsad med en labbe HD C ger HD A?