Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig mest chockad att folk betalar dessa galna priser. Många av dessa blandraser är ju dyrare är renrasiga hundar, så varför inte välja en renrasig efter hälsotestade föräldrar? är det för att man tror att blandraser alltid är friskare, eller för att renrasiga även fokuserar på utställning vilket ibland gör att mentaliteten kan påverkas negativt?

Jag har sett att en del har börjat sänka priserna nu på Blocketblandningarna ... tror tåget har gått för de som inte får sålt nu, de kommande fantasipriserna och fantasiraserna blir nog svårare att sälja nu när folk börjat jobba igen och skolorna startat.
Också sett det,såg bland annat en maltipoo på 4 månader som omplaceras för 36 tusen (som kostade mer när dom köpte henne enligt annonsen )

Blir så trött när jag ser en granne efterlysa vilken lugn ras (eller blandras) hon ska leta efter......hon avverkar hundar på löpande band för dom är jobbiga på ett eller annat sätt :rage: den senaste typ en malamute, rottiskorsning åkte ut efter hon skaffat två boxervalpar ..... (där en har rejält blåsljud på hjärtat och den fick dom gratis på köpet av den andra :banghead:......och den säger hon dom ska avla på, men se då är det jag som får nog och anmäler). Blir så förbaskat trött på folk som vill ha hund, men som orkar gå typ runt kvarteret med dom.

Screenshot_20200902-122331_Blocket.webp

Kom igen, det blir kul!

🙈🙈🙈

Blir så trött när jag ser en granne efterlysa vilken lugn ras (eller blandras) hon ska leta efter......hon avverkar hundar på löpande band för dom är jobbiga på ett eller annat sätt :rage: den senaste typ en malamute, rottiskorsning åkte ut efter hon skaffat två boxervalpar ..... (där en har rejält blåsljud på hjärtat och den fick dom gratis på köpet av den andra :banghead:......och den säger hon dom ska avla på, men se då är det jag som får nog och anmäler). Blir så förbaskat trött på folk som vill ha hund, men som orkar gå typ runt kvarteret med dom.
Men vilken idiot.
Jag vet en här i stan som tog bichonpoo valpar på sin tik som hoppar på tre ben i alla gångarter men ägaren tycker inte det är något för hon springer ju så hon kan inte ha ont.
Hon påstår att hennes tik är en bichon frise men pälsen är slät så antingen fönar hon den konstant eller så ljuger hon om rasen.
35 tusen sålde hon valparna för nu i somras.

Fast det har man väl alltid gjort iallafall där jag bodde. "Schabrador" var en populär blandning.

Borador låter som en mardrömsblandning dock. :crazy: Vad är även idén bakom att blanda vallhund med apporterande fågelhund.

Det var väl på nittiotalet som både schabrador och Schcollie (schäfer/collie) var populära.
En klasskompis hade en schäfer/ collie som var snäll, men inte kändes helt pålitlig...

Kan inte länka då det är en betalartikel, men:
I Smålandsposten i dag står det om en kvinna som köpte en labradoodle. Nu har hon låtit DNA-testa hunden och det finns inte ett spår av labradorgener i den. ARN anser att köparen ska få tillbaka halva köpepennigen. Hur det går med den saken får vi kanske inte veta, men intressant om alla blandrasköpare börjar testa sina hundar.

Såg den på fb. Vilket stolpskott :banghead:

Två boxervalpar från samma kull? Åh hjälp. Och stackars hundar.

Vilka fler raser har man slagit ihop förr förutom schabradoren?
Innan alla pudelblandningar slog igenom hade jag aldrig hört talas om att man gjorde så bortsett från schabrador på 90 talet ☺

Schabradorer var mest vanligast men även andra ihopslagningar av olika rasnamn fanns, men då var det för att det var lättare att säga än t.ex schäfer/labrador-korsning och presenterades inte som en egen ras utan helt som en korsning.

Dagens blocket-botten-napp!
Jag har så många frågor... :angel::crazy:

Unika Valpar
26 000 kr
Nu har du chansen att välkomna en unik liten pojke i din familj ! Vill du ha en supertrevlig vän som är lättlärd , gosig , familjär , glad och tillgiven så är det här kanske valpen för dej ?
Dom här pojkarna är lugna och fina , skäller inte , perfekt första hund eller till barnfamilj ! Vill ni träna tex lydnad , agility , trix så kommer det gå lätt då dom kommer vara extremt följsamma och vilja ha fokus på dej !
Föräldrarna är väluppfostrade och jag har dom oftast lösa då dom håller sig till oss i familjen ! Pappan är en otroligt fin renrasig Shetland Sheepdog och mamman en snäll, söt renrasig Japansk Spets Valparna är snart rumsrena då vi lagt stort fokus på det ! Vid leverans så kommer dom att vara veterinärbesiktade , Chippade , vaccinerade och avmaskade !
Killarna är snart redo att flytta till sin egna familj , är det hos dej så maila mej och berätta lite kort om dej /er
https://www.blocket.se/ai?cmd=edit&id=92574822

:yuck::yuck:

Lydnad undrar jag dock, japanska spetsar är ju väldigt ensinniga och tänk om det slår igenom. Och Shetland Sheepdog/Japansk spets som är lugn och inte skäller, tror inte riktigt det... :D

I en annons för cavapoos står det: "Cavalier spaniels are great dogs but breeding has giving them heart issues so a cross breed is better".

Visste inte att man fick möjlighet att handplocka vilka egenskaper/hälsoproblem man ville ha och inte när man korsar två raser men det verkar ju väldigt fiffigt! :idea::cautious:

Här har vi ett tecken på någon som inte vet hur sådan här genetik nedärvs. :crazy: hela blandras = frisk och kommer inte få några ärftliga sjukdomar.

"Lugn" och "vallhundsbladning" i samma mening undrar jag om det passar ihop.

Oj, det här var en ovanlig pudel-blandras: schäfer/pudel. Har jag nog aldrig stött på innan! Undrar hur de kommer ser ut som vuxna?

Oj, det här var en ovanlig pudel-blandras: schäfer/pudel. Har jag nog aldrig stött på innan! Undrar hur de kommer ser ut som vuxna?
Jag har sett en. Den såg ut som en svart irländsk varghund typ. Mycket större än någon pudel eller schäfer jag sett, men det kan ju ha varit en slump hos just den hunden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka