Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det har man väl alltid gjort iallafall där jag bodde. "Schabrador" var en populär blandning.

Borador låter som en mardrömsblandning dock. :crazy: Vad är även idén bakom att blanda vallhund med apporterande fågelhund.
Vilka fler raser har man slagit ihop förr förutom schabradoren?
Innan alla pudelblandningar slog igenom hade jag aldrig hört talas om att man gjorde så bortsett från schabrador på 90 talet ☺️

Så synd :/
Men varför gör man ens ett bph om man inte är intresserad av resultatet känns så dubbelt 🙈
Ja det är obegripligt. Snacka om att kasta bort en tusenlapp på ingenting om man ändå inte bryr sig. Eller, det är ju bra för andra att se vilken hund man INTE ska köpa valp efter. Gemene man verkar dock inte bry sig/veta om hur man kollar upp och läser BPH så folk får ju valparna sålda ändå.

Gud ja, ser det hela tiden inom min ras, som en fristående merit - "genomfört BHP" utan någon som helst kommentar om resultat. Vet också en uppfödare som med glädje basunerade ut att deras nästa avelstik äntligen genomfört BHP. Hen länkade eller la inte ut resultaten. De visade sig såklart inte vara jättebra och inte alls rastypiska.
Nej men fy skämms på vissa :/

Fast det har man väl alltid gjort iallafall där jag bodde. "Schabrador" var en populär blandning.

Borador låter som en mardrömsblandning dock. :crazy: Vad är även idén bakom att blanda vallhund med apporterande fågelhund.
Som @Lingon är inne på, de tänker nog inte på egenskaper öht, de blir lite lagom lurviga och gulliga, med lite blandade färger typ :meh:

Stör också ihjäl mig på de påhittade rasnamnen, just det där när de skriver det så självklart; "rasen popipom" eller vad dom nu hittat på :crazy: lite OT men stör mig också när de skriver rubriker som: "urgulliga/sockersöta/bedårande/busiga valpar", klart som faan, vilka valpar är inte det?! Och är det det viktigaste att förmedla?! :yuck:

Detta!

Så många som gör BPH/MH och använder det som en merit, trots att hunden brutit eller visat ej önskvärda egenskaper. Fattar ej..
För att folk i allmänhet har ytterst begränsade kunskaper i genetik, avel och mentalitet och för att det ser bra ut om man kan stoltsera med att hunden har "känd mental status". Sen om den kända mentala statusen innebär att hunden är rabiat nervvrak är det bara kunniga köpare som ser, och dessa köpare är tyvärr väldigt få till antalet..

Vilka fler raser har man slagit ihop förr förutom schabradoren?
Innan alla pudelblandningar slog igenom hade jag aldrig hört talas om att man gjorde så bortsett från schabrador på 90 talet ☺
En bekant till mig råkade få valpar (hon hade ingen aning om att det skett en parning) som hon skämtsamt kallade för vargadorer (labrador- irländsk varghund) och detta måste ha varit på 90 talet så nog har man länge slagit ihop rasnamnen.
Tyvärr var inte varghundens mentalitet något som någon skulle vilja föra vidare och det tillsammans med jatlabrador vart ingen vidare kombo. Men valparna såldes billigt med omsorg till hundvana bekanta som alla va väl införstådda i att detta inte var någon drömkombo. Minns tyvärr inte hur det gick för dom men tror ingen blev gammal.

En bekant till mig råkade få valpar (hon hade ingen aning om att det skett en parning) som hon skämtsamt kallade för vargadorer (labrador- irländsk varghund) och detta måste ha varit på 90 talet så nog har man länge slagit ihop rasnamnen.

Vår första hund, född 82, kallade vi skämtsamt för en "broxer" (boxer - boxer/gråhund)och hans pappa var en "groxer" (boxer-gråhund). Hade absolut hört talas om "schabrador" redan då.

För att folk i allmänhet har ytterst begränsade kunskaper i genetik, avel och mentalitet och för att det ser bra ut om man kan stoltsera med att hunden har "känd mental status". Sen om den kända mentala statusen innebär att hunden är rabiat nervvrak är det bara kunniga köpare som ser, och dessa köpare är tyvärr väldigt få till antalet..
Sant! :(

Dagens blocket-botten-napp!
Jag har så många frågor... :angel::crazy:

Unika Valpar
26 000 kr
Nu har du chansen att välkomna en unik liten pojke i din familj ! Vill du ha en supertrevlig vän som är lättlärd , gosig , familjär , glad och tillgiven så är det här kanske valpen för dej ?
Dom här pojkarna är lugna och fina , skäller inte , perfekt första hund eller till barnfamilj ! Vill ni träna tex lydnad , agility , trix så kommer det gå lätt då dom kommer vara extremt följsamma och vilja ha fokus på dej !
Föräldrarna är väluppfostrade och jag har dom oftast lösa då dom håller sig till oss i familjen ! Pappan är en otroligt fin renrasig Shetland Sheepdog och mamman en snäll, söt renrasig Japansk Spets Valparna är snart rumsrena då vi lagt stort fokus på det ! Vid leverans så kommer dom att vara veterinärbesiktade , Chippade , vaccinerade och avmaskade !
Killarna är snart redo att flytta till sin egna familj , är det hos dej så maila mej och berätta lite kort om dej /er
https://www.blocket.se/ai?cmd=edit&id=92574822

:yuck::yuck:

Dagens blocket-botten-napp!
Jag har så många frågor... :angel::crazy:

Unika Valpar
26 000 kr
Nu har du chansen att välkomna en unik liten pojke i din familj ! Vill du ha en supertrevlig vän som är lättlärd , gosig , familjär , glad och tillgiven så är det här kanske valpen för dej ?
Dom här pojkarna är lugna och fina , skäller inte , perfekt första hund eller till barnfamilj ! Vill ni träna tex lydnad , agility , trix så kommer det gå lätt då dom kommer vara extremt följsamma och vilja ha fokus på dej !
Föräldrarna är väluppfostrade och jag har dom oftast lösa då dom håller sig till oss i familjen ! Pappan är en otroligt fin renrasig Shetland Sheepdog och mamman en snäll, söt renrasig Japansk Spets Valparna är snart rumsrena då vi lagt stort fokus på det ! Vid leverans så kommer dom att vara veterinärbesiktade , Chippade , vaccinerade och avmaskade !
Killarna är snart redo att flytta till sin egna familj , är det hos dej så maila mej och berätta lite kort om dej /er
https://www.blocket.se/ai?cmd=edit&id=92574822

:yuck::yuck:
:D :D :D :D

En kombination av Sheltie och spets som inte skäller? Jo jag tackar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka