Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

"Nu svarar jag tott. Nu ska hon få sig igen" :(

Med motståndarna menar jag dem som upplever det motbjudande att en man bjuder, öppnar dörren osv

Jag hör inte till dem som förutsätter att männen betalar, öppnar dörrar osv, men jag gillar om de gör det.
Jag har bjudit, och bjuder gärna - alltså tycker jag inte att det är fel att turas om.

Har du missat att du är på ett diskussionsforum?:crazy:

Du menar att du inte ser skillnaden på att hålla upp en dörr för att någon är på väg in och i de fall där män förväntas hålla upp dörrar för att de är män :banghead:
Vad jag försökte beskriva, men förmodligen misslyckades med, var att på min arbetsplats förväntas varje människa hålla upp dörren för varje annan människa, och det oavsett om man är man eller inte, och oavsett om man dejtar eller inte?

Är inte 'hålla upp dörren' bara vanligt hyfs, som övertolkas - och sedan preparerats med genusperspektiv i denna tråd?

Jag ber om ursäkt om din smiley nu har huvudvärk.
Det ska man inte behöva ha en torsdagsmorgon.

Du och tott borde ju fo sho gå på dejt! Ni skriver så mycket som visar att ni har lika värderingar, vem vet det kanske skulle bli jättebra? :)

Och de flesta i tråden har väl bara vänt sig mot uppfattningen om att det endast åligger männen att hålla upp dörrar? Ingen har väl sagt nåt om vanligt artigt hyfs som gäller för både män och kvinnor?

Båda erbjuder sig att ta notan. Då föreslår man sten sax påse sedan är problemet löst :) Ogillar personen sten sax påse så är det en torrboll - min lösning på alla problem :D

KL

Jag undrar om det inte är så att vi har olika tolkningar av "hålla upp dörren"??

Att hålla upp dörren för någon som kommer strax bakom eller har händerna fulla är de väl ingen som har några invändningar emot? Sånt gör väl de flesta av oss dagligen? Och möter dagligen?

Trätoämnet är väl scenariot där mannen går runt bilen och öppnar för damen, eller rusar före och håller upp dörren. Alla situationer med extra ansträngning för att hjälpa till med något som egentligen är onödigt.

Och de flesta i tråden har väl bara vänt sig mot uppfattningen om att det endast åligger männen att hålla upp dörrar? Ingen har väl sagt nåt om vanligt artigt hyfs som gäller för både män och kvinnor?

Fast flera i tråden har också uttryckt att det är nedvärderande då någon (en man) håller upp dörren, för "jag kan faktiskt själv". Och håller man upp dörren för någon så tycker man per automatik att den andra är "en sämre" människa.

Artigt hyfs tycker jag också att det är - oberoende vem som håller upp dörren för vem.

Fast flera i tråden har också uttryckt att det är nedvärderande då någon (en man) håller upp dörren, för "jag kan faktiskt själv". Och håller man upp dörren för någon så tycker man per automatik att den andra är "en sämre" människa.

Artigt hyfs tycker jag också att det är - oberoende vem som håller upp dörren för vem.

Men återigen...

Att hålla upp dörren för någon av ren artighet istället för att släppa den i ansiket på bakomvarande, eller rusa fram och hålla upp när någon kommer med tunga kassar i bägge händerna är väl högst naturligt?!

Det vi - tror jag - retar oss på är det där överdrivna. Att hålla upp dörren utan att det är naturligt. Stå innanför och rusa fram för att en kvinna närmar sig dörren från andra sidan t.ex. Springa runt bilen och öppna dörren när kvinnan ska kliva ur.

Jag öppnar ibland bildörren åt en kvinna. Men hon har passerat 80 med flygande fanor och har ibland ont i en arm och ett knä. :)

Det vi - tror jag - retar oss på är det där överdrivna. Att hålla upp dörren utan att det är naturligt. Stå innanför och rusa fram för att en kvinna närmar sig dörren från andra sidan t.ex. Springa runt bilen och öppna dörren när kvinnan ska kliva ur.
Precis så.

Jag förutsätter dessutom att det är det ovannämnda som vissa säger att de uppskattar, när de talar om "romantiska" män som är "gentlemän" och som är mer "traditionella". Annars skulle man väl bara säga att man uppskattar väluppfostrade och artiga människor? Just att inte släppa dörrar i ansiktet på folk anser jag heller inte vara särskilt exceptionellt utan nåt de flesta gör. Så lyfter man fram att den här mannen, han öppnar minsann dörrar åt mig! då förutsätter åtminstone jag att han gör nåt som skiljer sig från alla andra - dvs gör en extra ansträngning gentemot henne eftersom hon är kvinna och han är man.

Precis. Och då blir man ju antingen intvingad i ett könsrollsspel, eller så tvingas man ta upp saken till diskussion på något sätt.

Och för min del skulle det ta ett bra tag från det att jag tvingats avvärja ett könsrollsspel, till dess att jag litade på att slippa uppleva det med den personen vidare.

Men det betyder ju inte att det är ett osmart drag att hålla upp dörrar och betala notor åt mig vid en första dejt. Tvärtom, bekänner dejten färg på det viset genast, så kan jag ju också bekänna färg och så struntar vi bara i att dejta igen.

Män som vill ha ett förhållande där sådant där könsrollsspel är en närvarande del av vardagen (om de nu ser det som uppvaktning eller något annat), vill ju ändå inte vara ihop med mig som inte uppskattar det.

Men frågan är hur mycket det där blir en del av vardagen? Nu är jag kanske väldigt fördomsfull men jag tror att de männen som öppnar dörrar, drar ut stolar och åmar sig på det viset är just de som en bit in i relationen inte ens bemödar sig med att ta undan sin kaffekopp efter sig.

Jag talade ut i tomma luften
Då börjar man sitt inlägg med något av följande:

"kl"

"knappryck"

"tar sista"

"hoppar in här"

alt. det uppenbara: "knapplån"

... för att poängtera att svaret är ett generellt inlägg i diskussionen och inte ett svar direkt till personen vars inlägg man använder då man svarar.

Det står med all säkerhet dokumenterat nånstans. Om inte annat gör det det här nu.

Over and out.

Efter att ha läst de 10 sista sidorna tror jag inte någonsin att jag tänker göra nån första dejt i livet
Ah, ja det är tufft därute. Ett felsteg så är du rökt. Det händer heller aldrig att det är vansinnigt roligt, uppfriskande, stimulerande och alldeles underbart när man dejtar och att man träffar alldeles fantastiska människor. Näver.

Färre funktioner i snabbsvar bara. Prova så ser du. Och nu vill vi inte veta av nåt mer slarv med knapplånandet här. :sneaky:

Att hålla upp dörren för någon av ren artighet istället för att släppa den i ansiket på bakomvarande, eller rusa fram och hålla upp när någon kommer med tunga kassar i bägge händerna är väl högst naturligt?!

Det vi - tror jag - retar oss på är det där överdrivna. Att hålla upp dörren utan att det är naturligt. Stå innanför och rusa fram för att en kvinna närmar sig dörren från andra sidan t.ex.

På min arbetsplats kan ditt andra fall inträffa.
Men då rusar en man fram för att en annan man närmar sig.

Jag anar att vi håller på med något slags homoerotiskt orrspel som vi inte är karlar nog att själva förstå.

Efter att ha läst de 10 sista sidorna tror jag inte någonsin att jag tänker göra nån första dejt i livet..... verkar hemskt:(

/dags å åka te jobbet

Det är inget att stressa upp sig på.
Vanlig hyfs bara. När jag varit på dejt har vi ibland betalat var för sig. Vid ett tillfälle var det en kille som frågade om han fick bjuda, vilket var ett trevligt sätt. :)

Finns det förresten förslag på mer "alternativa" dejrtingsidor..
Jag känner till Alternativ.nu
Jag är med andra ord ute efter en sajt som inte är så mainstream eller vad man kan kalla det. Jag är intresserad av djur, natur, musik, kultur och sådana saker..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10