Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

vad är viktigast: att personen anstränger sig för att vara en bra människa i ditt sällskap, eller, att den träffar prick rätt i ett motarbetande av stereotypa könsroller?

Utan tvekan är det viktigare att personen förhåller sig så kreativt och självständigt som möjligt till könsstereotyperna än att hen anstränger sig för att vara trevlig i mitt sällskap. Särskilt om den enda form av trevlighet hen kan komma på, är den konventionella könsrollsartigheten.

Om jag behöver förklara varför jag inte är bekväm med könsrollsstereotyp artighet, är det faktiskt inte särskilt troligt att dejten är den rätta för mig. Det kommer inte att öppna för en intressant konversation, med 98% säkerhet. I alla fall inte en konversation som jag tycker är intressant.

Att inte hemfalla åt könsrollsstereotyper är extra viktigt i en situation som just dejting, därför att den situationen är så organiserad kring kön(sroller). Om det handlar om en dejt mellan en man och en kvinna.

Min poäng är att om handlingen kommer med goda intentioner från en person man tycker om / kan tänka sig träffa igen, vad är viktigast: att personen anstränger sig för att vara en bra människa i ditt sällskap, eller, att den träffar prick rätt i ett motarbetande av stereotypa könsroller?

Enkelt. En person som beter sig könsstereotypt på det sättet är inte en person jag kan tänka mig att träffa igen. Det är rakt av avtändande och personen blir därmed fullkomligt ointressant för mig (sexuellt).

Goda intentioner är inte allt. Vägen till helvetet du vet...

Inte heller är jag handikappad bara för att jag är kvinna, utan är fullt kapabel både till att dra ut stolar och öppna dörrar. Det jag söker hos en man är något helt annat. En man som tror att vi lever kvar i 1800-talet är fullkomligt ointressant och skulle inte kunna hantera att leva i en relation med mig.

Men hur ska din dejt göra om han råkar komma fram till dörren först dårå, slå igen den i ansiktet på dig? Jag fattar verkligen inte grejen. Självklart håller man upp dörrarna för varandra?

Jag & min sambo är jätteduktiga på att öppna dörrar själv, trots det håller den som kommer fram till dörren först upp dörren för den andra. Ibland, om vi gör något speciellt, kan han ta två snabba kliv fram till dörren och hålla upp den för mig. Att då dra slutsatsen att han på onsdag tycker att jag är kapabel till att öppna dörren själv men på fredagen anser att jag är så handikappad på grund av mitt kön att han måste öppna den för mig är ju helt absurd.

Jag håller upp dörrar för okända människor också, vilket även han gör.

Jag syftar på det som vi diskuterar: Gentlemannamanér, könskodad etikett, "ansträngningar" som baseras på könsroller.

Närå.

Somliga tycker att det är avgörande att en ev blivande partner har ett djupt friluftsintresse.

Jag tycker att det är viktigt att hen inte spelar könsroll. Inklusive, om det är en man, att han inte lyfter fram och betonar att han är man hela tiden, på de sätt som så alltför många män gör, enligt min mening.

Både brötig höhö-manlighet och utdragande av stolar åt damer räknas dit.

Att dejten anstränger sig för att vara trevlig, tycker jag inte är någon direkt fördel. Ser hellre att hen av naturen, så att säga, är en sorts person jag gillar.

Ja, i väldigt många fall är det ju det eftersom få människor verkar ifrågasätta varför man förväntar sig ett visst beteende eller per automatik beter sig på ett visst sätt. Därför säger jag att man med lite fantasi säkert kan komma på andra fina saker man kan göra för varandra som inte faller in i könsbaserade stereotyper. Och då handlar det ju istället om ett individperspektiv, vilket väl är det "alla" eftersträvar i en relation. Eller vardagen för den delen.

Min poäng är att om handlingen kommer med goda intentioner från en person man tycker om / kan tänka sig träffa igen, vad är viktigast: att personen anstränger sig för att vara en bra människa i ditt sällskap, eller, att den träffar prick rätt i ett motarbetande av stereotypa könsroller?

Personligen uppmuntrar jag det positiva beteendet först och allteftersom förklarar jag vad jag är bekväm med och inte. Och gärna varför, så har man kanske t o m lite diskussionsunderlag för en intressant och utvecklande konversation.

(Sedan kan jag tillägga att det där med att betala sitt på en fika eller vid baren sällan praktiseras ens med mina vänner. Det är liksom inte så noga. Vi tycker om att bjuda varandra. Jag lever på ett sätt där jag älskar att bjuda in och bli bjuden, så att dra upp miniräknaren på en dejt är något av det mest oattraktiva jag vet, och dessutom en inställning jag över lag drar få paralleller med.)

Jag vet inte jag, men den formuleringen, som jag fetmarkerat... Den får mig att fundera över om inte ett sådant tillvägagångssätt syftar till att uppfostra motparten, och styra personen mot ett för dig önskvärt beteende...

men vi har ju på något sätt kommit fram till att det ibland är ok om det kommer naturligt? Så då är det väl inte handlingen i sig som är det "hemska" utan attityden och inställningen hos personen som utför den.

Precis så.

Jag förutsätter dessutom att det är det ovannämnda som vissa säger att de uppskattar, när de talar om "romantiska" män som är "gentlemän" och som är mer "traditionella". Annars skulle man väl bara säga att man uppskattar väluppfostrade och artiga människor? Just att inte släppa dörrar i ansiktet på folk anser jag heller inte vara särskilt exceptionellt utan nåt de flesta gör. Så lyfter man fram att den här mannen, han öppnar minsann dörrar åt mig! då förutsätter åtminstone jag att han gör nåt som skiljer sig från alla andra - dvs gör en extra ansträngning gentemot henne eftersom hon är kvinna och han är man.

Hm. Nu tror jag att jag förstår lite mer vad det är man kan ogilla med öppnadet av diverse dörrar. Jag har dock aldrig varit med om att någon gör det sådär tydligt & överdrivet. Jag har bara varit med om att man givetvis öppnar dörrar för varandra, liksom.

Men nu hänger jag med! :D

Inte jag. Jag tycker inte om könsrollsbaserad etikett hur naturligt den än kommer.

Vet dock inte hur Trani ser på saken. (Men har mina aningar.)

Jag vet inte jag, men den formuleringen, som jag fetmarkerat... Den får mig att fundera över om inte ett sådant tillvägagångssätt syftar till att uppfostra motparten, och styra personen mot ett för dig önskvärt beteende...

:confused::confused::confused:

seriöst? hur lyckas du få det till det? på vilket sätt förutsätter du att en person som kommunicerar det till dig levererar sitt budskap?

Känns som att du är tillbaka på att försöka luska ut en annans förväntningar istället för att lyssna på / se vad som faktiskt sägs eller görs?

Senast ändrad:

Hur skiljer du ut precis allt som skulle vara könsbaserad etikett?
Är det handingen eller beteendet hos personen som utför den?

Ta dörröppningen några sidor tillbaka i tråden som exempel. orkar inte gå tillbaka och citera.

(är för övrigt fortfarande genuint intresserad av ett svar på inlägg #2136)

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad på handling och beteende?

Självklart är det jag uppfattar som könsstereotypa beteenden - etikett eller inte - särskilt medvetna, ofta. Men urvalsgrunden är naturligtvis subjektiv: om jag upplever att personen spelar könsroll på något etikettsbetonat eller annat vis och/eller om jag upplever att personen (mannen) betonar att han är man, så är jag inte intresserad.

Det är ju jag som avgör vem jag vill vara med, och jag avgör urvalsgrunden. I den här frågan fäller jag hellre än friar.

(är för övrigt fortfarande genuint intresserad av ett svar på inlägg #2136)

Ja, ursäkta, men det blev mig övermäktigt.

Jag anser nog att mina inlägg om könsstereotypa beteenden (egentligen både de "trevliga" och de uppenbart otrevliga beteendena) besvarar den frågan.

Alternativet är nog dessvärre att jag skriver en smärre avhandling.

Vad är det för skillnad på handling och beteende?

stor. en person öppnar dörren för en annan person - handling. Hur en person beter sig när den gör det sätter tonen - beteende.

därför är jag intresserad av hur du, när du nu verkar såga så hårt, bestämmer vilka utav någon annans handlingar som görs ut könsperspektiv och inte. Speciellt när du inte ens bryr dig om om de är trevliga mot dig på en dejt, dvs - i mina ögon - inte verkar speciellt intresserad av vem den andra personen faktiskt är?

Ja, ursäkta, men det blev mig övermäktigt.

Jag anser nog att mina inlägg om könsstereotypa beteenden (egentligen både de "trevliga" och de uppenbart otrevliga beteendena) besvarar den frågan.

Alternativet är nog dessvärre att jag skriver en smärre avhandling.

ok, det där tar jag faktiskt som rätt otrevligt. Du tillskriver mig en viss åsikt, kritiserar den, och sedan vill du inte ens förklara för vad det är du tillskriver mig?

Vad din egen åsikt är angående könsstereotypa beteenden är har du gjort tydligt.

:confused::confused::confused:

seriöst? hur lyckas du få det till det? på vilket sätt förutsätter du att en person som kommunicerar det till dig levererar sitt budskap?

Känns som att du är tillbaka på att försöka luska ut en annans förväntningar istället för att lyssna på / se vad som faktiskt sägs eller görs?

Genom att du säger att du uppmuntrar det önskade beteendet och dessutom (troligtvis explicit) säger vad det är du uppskattar i beteendet. Om din dejt då vill göra "ett gott intryck", är det stor chans/ risk att beteendet fortsätter, dvs du har styrt din dejt till ett särskilt beteende.

Det tycker jag är att uppfostra och styra människor i sin omgivning. Att försöka uppfostra en dejt, första gången man ses, är ingenting jag ens skulle försöka.

Senast ändrad:

Det var visst Petruska som aldrig svarade på min fråga om hon är på någon nätdejtingsajt/har varit aktiv på en nätdejtingsajt så hon vet vad hon pratar om. Frågade många gånger, men fick inget svar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros