Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Min pojkvän är också spanjor men passar inte in i någon sydeuropeisk stereotyp om hur män ska vara.

Han betalar gärna och är generös både mot mig och andra, men han skulle aldrig insistera på att alltid betala eftersom han vet att jag inte skulle känna mig bekväm med det. Vår första dejt splittrade vi på notan, och nu betalar han ibland och jag ibland. Däremot så visst upplever han att spanska tjejer i större mån förväntar sig att alltid bli bjudna, men det är ju inte på grund av att jag inte gör det som han älskar mig och väljer att vara med mig. ;)

*kl*

Finns det några dejtingsidor utan äckliga medelålders gubbar som skickar slemmiga mail? :wtf:

Jag reggade mig med en tom profil igår. Idag var det redan både flirtar och mail från ett antal pervon i pappas ålder, som erbjuder det ena och andra mot "stabil och trygg tillvaro" osv.

Förövrigt ledsamt att se att det verkar vara samma (reko) killar kvar på HP som när jag var aktiv för två år sedan:(

Själv är jag inte alls där för att träffa nån, utan för att det är så roligt socialt experiment med nätdejting:D (vilket jag är öppen med i min nu ifyllda presentation).

Alla. Alla människor i samhället.

Tack och lov finns det ju ofta någon man i närheten så man får be om hjälp med stolarna och dörrarna i sådana situationer, helt enkelt. Gärna även om hjälp med notan. Jag tror bara att mannen växer av det, så han betalar så gärna.
Ah! Då är vi räddade! :up: Riktiga gentlemen vill såklart gärna passa upp på och fjäska för ett par kvinnor som är på dejt tillsammans. Att jag inte tänkte på det.

När jag dejtade på HP så brukade jag faktiskt anmäla de allra värsta förslagen - faktiskt mycket uppskattat från de som driver sidan!

Jag använde bara HP när jag nätdejtade, men mina vänner tyckte att Match var bättre, blev lite mer seriöst när man var tvungen att betala.

Är inte 'hålla upp dörren' bara vanligt hyfs, som övertolkas - och sedan preparerats med genusperspektiv i denna tråd?
Om du läser tråden så ser du att den diskussionen handlar om vad män förväntas göra på dejt. Med utgångspunkt i att några tyckte att de förväntas (erbjuda sig att) betala notan. Varvid det spann vidare på åsikter om mäns "gentlemannabeteende" som att t ex öppna dörrar och dra ut stolar - för kvinnor.

Om du läser tråden så ser du att den diskussionen handlar om vad män förväntas göra på dejt. Med utgångspunkt i att några tyckte att de förväntas (erbjuda sig att) betala notan. Varvid det spann vidare på åsikter om mäns "gentlemannabeteende" som att t ex öppna dörrar och dra ut stolar - för kvinnor.
Jag läser tråden, och ser att kvinnor härinne har väldigt stor spridning på vad de förväntar sig av en man på dejt. Är det så konstigt att dessa män vid ett förstatillfälle inte är exakt kalibrerade på just aktuell kvinnas förväntningar - om det nu inte är utkommunicerat i förväg?

Vilket jag aldrig hört talas om att det varit.

ja!
men visst är det ju så att om man har en relation så gör man ju saker för varandra, just för att "vi" ska ha trevligt ihop. även det är ju lika villkor. både svårt och tråkigt att sitta och bestämma allt tillsammans..! inte någonstans har jag sagt att det bara går åt ena hållet.

Nej om man inte fastnar i de här knäppa könskodade etiketterna, där män ska ge och kvinnor ta emot, så har man ett bättre läge för att mötas på lika villkor. Men många tycks betrakta detta som just en fråga om könskodade beteenden. Att det ska vara mannen som erbjuder sig att betala och drar ut stolen. Du antyder också att det är norm, att det behövs "fantasi" för att agera annorlunda.

I mina ögon verkar det konstigt att ha olika förväntningar på hur parterna i dejtandet (en själv och den andre) ska uppföra sig. Men jag förväntar mig heller inte att den som bjuder mig på dejt ska betala. Utgångspunkten är för mig alltid att var och en betalar sitt.

Vad sägs om att bete sig enligt sina egna värderingar istället för att försöka agera efter någon slags föreställning om Hur Kvinnor Är?

Kvinnor ÄR olika, precis som män.

Trätoämnet är väl scenariot där mannen går runt bilen och öppnar för damen, eller rusar före och håller upp dörren. Alla situationer med extra ansträngning för att hjälpa till med något som egentligen är onödigt.

Det där beror väl på klädsel från början. Om kvinnan har balklänning tex så är det ju ganska logiskt att man gör just så.

Jag läser tråden, och ser att kvinnor härinne har väldigt stor spridning på vad de förväntar sig av en man på dejt. Är det så konstigt att dessa män vid ett förstatillfälle inte är exakt kalibrerade på just aktuell kvinnas förväntningar - om det nu inte är utkommunicerat i förväg?

Vilket jag aldrig hört talas om att det varit.

Jag trodde i min enfald att man inte dejtade "kvinnor" eller "män" som kollektiv utan individer som man har något gemensamt med och är intresserad av.

Men vad vet jag.

Jag reggade mig med en tom profil igår. Idag var det redan både flirtar och mail från ett antal pervon i pappas ålder, som erbjuder det ena och andra mot "stabil och trygg tillvaro" osv.

Du svarade väl???

"Käre Lennart 62 år!
Tack för Ditt fina mail. Jag kände mig rörd och berörd när jag läste det. Naturligtvis känner du dig rädd och osäker nu när ålderdomen närmar sig. Snart kommer världen att te sig annorlunda för dig, och du kommer att vara i behov av en stabil och trygg tillvaro.
Jag förstår att detta är viktigt för dig, så därför bifogar jag ett brev från Barbro, 63 år. Hon är en trygg, smart och klok kvinna, som gärna vill finna en underbar man att åldras tillsammans med. Tillsammans är ni starka!
Lycka till med stabilitet och trygghet!"

Ja men det klart att alla kvinnor, eller män heller för den delen, inte är likadana eller har samma preferenser. Det är väl just därför man dejtar, för att se om man funkar ihop och om tycke uppstår. Det blir ju konstigt om man bara agerar efter vad man tror kommer att uppskattas hos den andra parten, den får ju en skev bild av vem du är som person.

Jag trodde i min enfald att man inte dejtade "kvinnor" eller "män" som kollektiv utan individer som man har något gemensamt med och är intresserad av.

Men vad vet jag.

På första dejten vet man ju egentligen inget om den man dejtar. Så är det konstigt om det infinner sig en osäkerhet om hur man skall hantera vissa saker?

Nej om man inte fastnar i de här knäppa könskodade etiketterna, där män ska ge och kvinnor ta emot, så har man ett bättre läge för att mötas på lika villkor. Men många tycks betrakta detta som just en fråga om könskodade beteenden. Att det ska vara mannen som erbjuder sig att betala och drar ut stolen. Du antyder också att det är norm, att det behövs "fantasi" för att agera annorlunda.

I mina ögon verkar det konstigt att ha olika förväntningar på hur parterna i dejtandet (en själv och den andre) ska uppföra sig. Men jag förväntar mig heller inte att den som bjuder mig på dejt ska betala. Utgångspunkten är för mig alltid att var och en betalar sitt.

Ja, i väldigt många fall är det ju det eftersom få människor verkar ifrågasätta varför man förväntar sig ett visst beteende eller per automatik beter sig på ett visst sätt. Därför säger jag att man med lite fantasi säkert kan komma på andra fina saker man kan göra för varandra som inte faller in i könsbaserade stereotyper. Och då handlar det ju istället om ett individperspektiv, vilket väl är det "alla" eftersträvar i en relation. Eller vardagen för den delen.

Min poäng är att om handlingen kommer med goda intentioner från en person man tycker om / kan tänka sig träffa igen, vad är viktigast: att personen anstränger sig för att vara en bra människa i ditt sällskap, eller, att den träffar prick rätt i ett motarbetande av stereotypa könsroller?

Personligen uppmuntrar jag det positiva beteendet först och allteftersom förklarar jag vad jag är bekväm med och inte. Och gärna varför, så har man kanske t o m lite diskussionsunderlag för en intressant och utvecklande konversation.

(Sedan kan jag tillägga att det där med att betala sitt på en fika eller vid baren sällan praktiseras ens med mina vänner. Det är liksom inte så noga. Vi tycker om att bjuda varandra. Jag lever på ett sätt där jag älskar att bjuda in och bli bjuden, så att dra upp miniräknaren på en dejt är något av det mest oattraktiva jag vet, och dessutom en inställning jag över lag drar få paralleller med.)

Senast ändrad:

Men frågan är hur mycket det där blir en del av vardagen? Nu är jag kanske väldigt fördomsfull men jag tror att de männen som öppnar dörrar, drar ut stolar och åmar sig på det viset är just de som en bit in i relationen inte ens bemödar sig med att ta undan sin kaffekopp efter sig.

Det räknas i så fall också som ett könsrollsspel som jag inte vill delta i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10