Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

men vi har ju på något sätt kommit fram till att det ibland är ok om det kommer naturligt? Så då är det väl inte handlingen i sig som är det "hemska" utan attityden och inställningen hos personen som utför den.

Kommer naturligt?

Jag har inga problem med att grannen håller upp porten för mig om vi är på väg ut samtidigt, eller vice versa. Men det är väl inte det vi diskuterar. Vi pratar ju om tramsig könsetikett som att mannen håller upp dörren för kvinnan, drar ut hennes stol, betalar notan etc bara för att han är mannen (i ett särkönat par).

Jag blir totalt avtänd av minsta antydan till sådant beteende.

ok, det där tar jag faktiskt som rätt otrevligt. Du tillskriver mig en viss åsikt, kritiserar den, och sedan vill du inte ens förklara för vad det är du tillskriver mig?

Så menade jag inte alls, och nu hinner jag inte.

Men alltså, den uppfattning jag "tillskriver" dig är just att du återkommande betonar vikten av trevlighet och goda intentioner. Själv önskar jag mig på många sätt annat. (Dock självklart inte otrevlighet och taskiga intentioner! :D)

I de fall som trevligheten och de goda intentionerna tar sig uttryck genom könsrollskonventionellt uppförande, så är det hela inget för mig. Som jag ser det är den formen av relaterande ett spel, och jag vill inte spela det spelet. Inte ens om andra gör det med nöje livslånga äktenskap igenom.

Som jag läser dina inlägg, ser du inget problem alls med det som jag ser som ett spel. Ett spel som i mina ögon snarare distanserar parterna från varandra än får dem att närma sig varandra. Hur trevligt de än har. Och oavsett om spelet är av könsrollskaraktär eller inte.

Jag hyser inget hopp om att vi ska bli eniga på den punkten, eller ens till fullo förstå varandras resonemang.

Senast ändrad:

Jag trodde i min enfald att man inte dejtade "kvinnor" eller "män" som kollektiv utan individer som man har något gemensamt med och är intresserad av.

Men vad vet jag.

fast det finns ju vissa som tycker att kvinnor här är ett kollektiv , som basunerar att det är åsikter och inte personligt :meh:

Jag är inte som dom iallafall ;)

jag skulle tycka det var skitjobbigt att ha reda på allt som alla andra tycker är besvärligt , om det är bra eller dåligt om nån betalar, om det är bra eller dåligt om nån öppnar dörren

mycket enklare att bara vara och må gôtt ....vad gör det om 100 år , om 200 år finns inte vår planet ändå --

Senast ändrad:

Ett spel som i mina ögon snarare distanserar parterna från varandra än får dem att närma sig varandra. Hur trevligt de än har. Och oavsett om spelet är av könsrollskaraktär eller inte.

Hoppsan!
Det här skulle jag vilja att du utvecklar lite.

Mer eller mindre jo.
...men på vilket sätt blir paren mera distanserade av att mannen öppnar dörren eller drar ut stolen på en fin middag?

inte vet jag :) ...folk här är så underliga ibland :D ..det har väl med personkemi att göra om man inte tycker om varandra tror jag då , inte dörrar eller stolar

Kommer naturligt?

Jag har inga problem med att grannen håller upp porten för mig om vi är på väg ut samtidigt, eller vice versa. Men det är väl inte det vi diskuterar. Vi pratar ju om tramsig könsetikett som att mannen håller upp dörren för kvinnan, drar ut hennes stol, betalar notan etc bara för att han är mannen (i ett särkönat par).

Jag blir totalt avtänd av minsta antydan till sådant beteende.

men det är ju precis det jag försöker lyfta fram - att man inte alltid kan särskilja om han nu gör det utav könsetikett, eller för att han anser det ett artigt och trevligt beteende att betala eller öppna dörren (stolen känns som en annan grej) och är mån om att visa sig från sin bästa sida. Det visar sig väl ganska snabbt när man sitter där och pratar sen, men att fördöma och rata någons ansträngning med en gång utan "benefit of a doubt" anser jag är att göra sig själv - och hela debatten faktiskt - en otjänst.

but thats just me.

Fast hela diskussionen började väl med att nån blev fett sur för att en snubbe inte tog notan på första dejten? Dvs, han är man så han ska pröjsa.

Dessutom har nån i tråden redan nämnt att han är gammalmodig och alltid vill bjuda tjejen. Det om nåt är ju könat beteende.

(Skriver på mobil så det blir lite kortfattat)

ok, tack, då förstår jag bättre varför du svarar mig som du gör.

Jag har problem med spel. Stora problem faktiskt. Men jag, enligt mina preferenser om hur jag vill bli bemött och vilken typ av människor jag vill ha omkring mig, kommer t ex fetdissa personen som kör the rules och kommer fram och säger "öh, fan trodde du du var snygg när du gick hemifrån eller" som raggningsreplik. (Eller välj annan lika sunkig isbrytare) Samtidigt som den som inte heller riktigt vet hur bäst att ta kontakt och möjligtvis väljer en könsstereotyp, t ex att trevligt och uppriktigt erbjuda att köpa en drink till mig, kommer bemötas med ett leende och trevligheter tillbaka (även i avvisning).
I mina ögon är det plumpa "nu säger jag något bara för att säga något" betydligt sunkigare människosyn. Jag har på så sätt inget emot det könsstereotypa att luta sig på i brist på bättre självförtroende, om än dammigt och sorgligt.

Personligen önskar jag en partner med både mer själv- och samhällsinsikt samt en sund människosyn.

Jag gillar inte sådana ansträngningar över huvud taget. Även om mannen mot förmodan hade betett sig likadant mot mig om jag hade varit man. Så det går bort ändå liksom. Jag vill att umgänge ska vara avslappnat och okonstlat.

Men jag har lite svårt att se vad för beteende du menar, som inte är könsetikett. Jag tycker t ex att det är ett märkligt beteende att kasta sig fram till dörrar i syfte att kunna hålla upp dem för sitt sällskap. Även om det nu inte skulle vara sprunget ur könsetikett. Gör någon så?

Fast hela diskussionen började väl med att nån blev fett sur för att en snubbe inte tog notan på första dejten? Dvs, han är man så han ska pröjsa.

Dessutom har nån i tråden redan nämnt att han är gammalmodig och alltid vill bjuda tjejen. Det om nåt är ju könat beteende.

(Skriver på mobil så det blir lite kortfattat)

VA ??!!! .... Nu har du nog drömt

Vad sägs om att bete sig enligt sina egna värderingar istället för att försöka agera efter någon slags föreställning om Hur Kvinnor Är?

Kvinnor ÄR olika, precis som män.

Jag trodde i min enfald att man inte dejtade "kvinnor" eller "män" som kollektiv utan individer som man har något gemensamt med och är intresserad av.

Men vad vet jag.
Ni har så rätt båda två, det är precis min åsikt.

Jag gillar inte sådana ansträngningar över huvud taget. Även om mannen mot förmodan hade betett sig likadant mot mig om jag hade varit man. Så det går bort ändå liksom. Jag vill att umgänge ska vara avslappnat och okonstlat.

Men jag har lite svårt att se vad för beteende du menar, som inte är könsetikett. Jag tycker t ex att det är ett märkligt beteende att kasta sig fram till dörrar i syfte att kunna hålla upp dem för sitt sällskap. Även om det nu inte skulle vara sprunget ur könsetikett. Gör någon så?

..och jag skulle bli väldigt avtänd på en man om han började tjata om könsroller när man träffa han första gången...så olika man är ;)

..och vem har kastat sig fram till dörrar ......?? först till dörren öppnar väl ,eller ska man dra dörren i huvudet på den som kommer efter för man tror att dom inte ska tro att dom kan öppna dörrar själv ?

först till dörren öppnar väl ,eller ska man dra dörren i huvudet på den som kommer efter för man tror att dom inte kan öppna dörrar själv ?

Det där har tagits upp sjuttielva gånger nu. Givetvis är det inte det som åsyftas med könskodad etikett.

ja, jag skrev att jag förväntar mig att någon som bjudit ut mig på dejt beter sig på ett sätt där det är tydligt att de vill göra ett gott intryck. Jag skulle inte anse att dela notan eller be mig ta den är ett sådant beteende.

Jag skrev även att jag inte skulle reagera samma om jag bjudit ut - dvs förvänta mig att den andra betalar.

Sedan skrev jag även att jag förväntar mig att personen som bjuder ut har tillräckligt med resurser för att förverkliga dejten, be it tid, pengar, energi, kläder, osv.

för att vara extra tydlig skiver jag nu: allt kan diskuteras mellan de involverade parterna. Har båda gemensamt kommit fram till planer om vad man ska göra - då är det inte lika tydligt. Har jag bjudit ut ser jag till att ha tillräckligt med resurser att förverkliga planerna om det skulle behövas. Sätter sig dejten emot att jag ska stå för kostnaden (eller något annat), fine, inte mig emot. Men jag tänker inte tacka nej bara för att han är man och jag är kvinna. Jag tänker bara tacka nej om jag uppriktigt ville bjuda på upplevelsen.

Jag tycker t ex att det är ett märkligt beteende att kasta sig fram till dörrar i syfte att kunna hålla upp dem för sitt sällskap. Även om det nu inte skulle vara sprunget ur könsetikett. Gör någon så?

ja.

Händer mycket och ofta på arbetsplatser t ex. Dörrar hålls ofta upp för kunder, besök, chefer mm.
Eller i social grupp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros