Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Det är så jag menar. Man öppnar dörren av respekt för andra människor, inte beroende på vilken status eller kön människan har.

Det klagar vi inte på. Vi klagar på förväntningarna vissa har på att män tex ska gå runt och öppna bildörren, öppna dörren åt en trots att jag var först eller betala ENBART FÖR ATT PERSONEN ÄR MAN.
Ser ni inte skillnaden? ta min kollegas svärmor (bor i ett annat land) skulle aldrig öppna sin bildörr själv eftersom det förväntas att mannen gör det åt henne. Vissa tycker att det är "artigt" och något att sträva mot.
Jag tycker det är urfånigt. (om jag inte rollspelar, sånt kan hända då. Men då vet vi att det är ett spel och att det inte är så IRL egentligen)

Senast ändrad:

Det här skulle jag vilja att du utvecklar lite.

Om en dejt, som är man, spelar ett socialt könsrollsspel därför att han är man och jag är kvinna, så handlar ju inte umgänget om oss, utan om våra roller. Det distanserar oss, som jag ser det, från varandra.

Mitt intryck är också att ganska många relationer är färgade av mer eller mindre av sådant spel, och som jag ser det kommer parterna inte varandra så nära som de annars hade kunnat göra, på grund av det.

Det där påminner mig om en kompis som bjöd på middag, när vi hade ätit och druckit så ville hon att vi skulle betala 100 kronor var till henne. Hon kvalar in som en av historiens snålaste människor. (dessutom så med enkel huvudräkning så hade de 100 kronorna som vi skulle betala var lätt kunnat finansiera hennes middagar resten av veckan....det var liksom inte extremt dyr mat och dryck hon bjöd på. Gud så skönt att jag inte umgås med henne längre

fetdissa personen som kör the rules och kommer fram och säger "öh, fan trodde du du var snygg när du gick hemifrån eller" som raggningsreplik. (Eller välj annan lika sunkig isbrytare) Samtidigt som den som inte heller riktigt vet hur bäst att ta kontakt och möjligtvis väljer en könsstereotyp, t ex att trevligt och uppriktigt erbjuda att köpa en drink till mig, kommer bemötas med ett leende och trevligheter tillbaka (även i avvisning).

Fast om jag avvisar trevligt eller otrevligt var väl inte frågan?

Det där grova och plumpa är jag så klart inte trevlig mot. Då tar jag till det som jag tror snabbast får slut på det, bara.

Gentlemannamässigt raggande - eller vad man ska kalla det - blir jag så besvärad av att jag oftast inte lyckas vara så vänligt avvisande som du beskriver det, men jag låter det framgå under hyfsat civiliserade formuleringar att jag inte är intresserad. Jag tror att det är rätt få av de som försökt uppvakta mig på det sättet, som verkligen fattat att det i första hand var därför de inte var framgångsrika.

Jag har inte funderat över vilka av dessa varianter som tyder på tristast människosyn, men som tänkta partners är båda helt omöjliga. Den artiga sorten kan dock vara uthärdlig tex som arbetskamrat, vilket den brötiga inte kan (om vi antar att de beter sig likartat på jobbet).

jamen visst. Det blir rätt tydligt när jag och min vän faktiskt rollspelar(i våra respektive könsroller) det är ju så långt från hur vi är annars att det blir ett tydligt spel.
Och nej, vi släpper inte dörrar i ansiktet på varandra annars heller, men det märks!

Sorry om jag brutit mot någon odokumenterad uppförandekodex härinne.
Det kommer förmodligen att upprepas.
Du fixar tydligen att adressera direkt till mig trots att jag inte stod sist i listan den här gången, det vore trevligt om du även fortsättningsvis adresserar dina inlägg direkt till den du hoppar på och inte de som står sist i listan. :meh:

Allmän fundering, igen. ;)

Jag trodde att man gjorde en gemensam överenskommelse när man nätdejtar att ses på någon form av aktivitet för att lära känna varandra bättre, typ en fika eller en hundprommenad. Ni som blir sura för att han inte propsar på att ta notan vid en första träff, har han erbjudit sig att bjuda innan ni ses och sen vägrar han betala?

Om jag föreslår att ses över en kopp kaffe ute på stan, innebär det per automatik att jag förpliktar mig att vara den som halar upp plånboken, eller är det först om jag erbjuder mig som jag är den som betalar? Jag är lite nyfiken till alla ni(?) som blir sura och tycker han är snål, har han explicit bjudit ut er eller har ni gemensamt kommit överens om att ses?

Du får gärna förklara ditt märkliga inlägg om min sambo.

Nej det är inte meningen. Jag är förvirrad på en högre nivå och det känns bra :)

Jag skall försöka strunta i det här och inte tänka så mycket när jag går på dejt.

Jag förstår faktiskt inte den här totala förvirringen. Att människor föredrar olika saker vet ni väl sedan tidigare? Och oavsett om någon vill bli bjuden jämt, och nån annan alltid vill dela notan så kan man ju bara göra en sak: Vara sig på själv på dejten. Funkar det så funkar det, eller så klickar man helt enkelt inte.

En gång när jag var på dejt så pratade vi om ett museum och då sa jag i förbigående att jag en gång haft min längsta, tråkigaste dejt där. Killen blev då jätteupprörd och kom senare med nån spydig kommentar om att jag ju "minsann varit på så många dejter med så många män". Jag är glad att han sa det, och glad att jag (mot all dejtingetikett) nämnde en tidigare dejt. Då fick ju vi bägge visa hur vi är och att vi helt uppenbart inte är en bra matchning.

Jag dejtade liksom inte för att med alla medel försöka övertyga nån hur bra jag är. Jag dejtade för att det var kul och tänkte att om jag träffar nån och blir kär och den blir kär i mig är det väl jättebra, men inget måste.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår faktiskt inte den här totala förvirringen. Att människor föredrar olika saker vet ni väl sedan tidigare? Och oavsett om någon vill bli bjuden jämt, och nån annan alltid vill dela notan så kan man ju bara göra en sak: Vara sig på själv på dejten. Funkar det så funkar det, eller så klickar man helt enkelt inte.

Ja det var väl lite det jag menade med att försöka strunta i det här. Dvs inte tänka så mycket utan bara vara sig själv.

Men viss förståelse för att andra ibland tycker att sociala koder ibland är svårt måste du väl ändå ha? Även om allt är solklart för dig. Om alla hade full koll så skulle vi ju inte diskuterat i tråden.

Om en dejt, som är man, spelar ett socialt könsrollsspel därför att han är man och jag är kvinna, så handlar ju inte umgänget om oss, utan om våra roller. Det distanserar oss, som jag ser det, från varandra.

Mitt intryck är också att ganska många relationer är färgade av mer eller mindre av sådant spel, och som jag ser det kommer parterna inte varandra så nära som de annars hade kunnat göra, på grund av det.

Hrm..

det där väcker en hel del funderingar. Hur ska jag kunna särskilja det som är stereotypa roller och det som är jag själv? Är inte gränsen hårfin?
Jag tenderar att lägga huvudet på sned när jag ler varmt. Är det kvinnligt eller bara mänskligt? (eftersom även apor och bebisar gör det som tecken på vänlighet) Få män gör så.

Jag gör säkert en hel massa andra saker som går att härleda till genus. Vill jag sluta med det - eller inte? Vad i det är min person och vad är roller? Jag TROR att jag är likadan mot kvinnor och mot män. Fast det är jag kanske inte?

Nu blev det svårt.

Hrm..

det där väcker en hel del funderingar. Hur ska jag kunna särskilja det som är stereotypa roller och det som är jag själv? Är inte gränsen hårfin?
Jag tenderar att lägga huvudet på sned när jag ler varmt. Är det kvinnligt eller bara mänskligt? (eftersom även apor och bebisar gör det som tecken på vänlighet) Få män gör så.

Jag gör säkert en hel massa andra saker som går att härleda till genus. Vill jag sluta med det - eller inte? Vad i det är min person och vad är roller? Jag TROR att jag är likadan mot kvinnor och mot män. Fast det är jag kanske inte?

Nu blev det svårt.

Du fick fram mina funderingar!

Det är väldigt intressant tycker jag, men det känns rent spontant som sagt som en (ibland i alla fall, en del gånger är det så klart extremt tydligt) hårfin gräns det dära, t ex med dörröppning, eller som ditt sätt att luta huvudet. Även det rent praktiska i livet består ju av ett gäng stereotypa ("manliga" och "kvinnliga") grejer som helt enkelt måste göras. Är vi då fast i ett stereotypt träsk eller är det bara så att vardagen behöver tas om hand? Eller fattar jag inte alls?

Kvinnor i Saudi-Arabien får inte köra bil. Kvinnor i Sverige tjänar cirka 30% lägre än sina manliga kollegor för samma arbetsuppgifter.

Det första fallet kan enkelt lagstiftas om. Exempel nummer två är svårare att hitta en enkel lösning på. Fortfarande visar det på strukturella skillnader.
Och ja, gränsen är hårfin ibland. Men med små steg kan vi få ett jämlikare samhälle. Och till de små stegen hör att inte förutsätta att mannen ska ta fikanotan per automatik på en särkönad dejt. Trots att det handlar om några tior. Däremot är det ingen som ifrågasätter att man inte får bjuda sin dejt - det ska bara inte falla på mannens lott automatiskt utefter könsstereotypa roller.

Blev det lite klarare?

Nästan ett KL då det är ett generellt inlägg i debatten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 215
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka