Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Härom helgen. En snubbe som försökte ragga upp mig med löften om att pjuddra och bjuda mig på det ena och det andra. När han började dilla om att han ville "ta hand om mig" så bad jag honom dra åt helvete. Ja han var sliskig, men för mig är att öppna dörren och dra ut stolen i exakt samma slisk-kategori.

det är ju inte direkt attraktivt, nej.

Jag går igång mer på personer som betraktar mig som en kompetent vuxen. Dvs att vi möts på lika villkor - vi ska ha trevligt ihop. Inte att den ena ska göra det trevligt för den andra. Det signalerar, för mig, att man inte betraktar den andre som en like.

ja!
men visst är det ju så att om man har en relation så gör man ju saker för varandra, just för att "vi" ska ha trevligt ihop. även det är ju lika villkor. både svårt och tråkigt att sitta och bestämma allt tillsammans..! inte någonstans har jag sagt att det bara går åt ena hållet.

Tror inte motståndarna här representerar merparten utanför bukefalos. Gör som du brukar du - det låter sunt och bra.
Men vadå "motståndarna"? Vilken värld lever du i? En där man inte får ha åsikter om saker och resonera kring dem? :confused:

Varför är det mer fel att vilja att bägge turas om att bjuda varandra än att förvänta sig att snubben ska pröjsa? Varför har jag fel om jag inte känner mig bekväm med att killen betalar, medan hon som tycker att män som inte tar notan på första dejten gör fel är helt rätt ute?

Jag köper inte det. Det är olika synsätt bara och jag för min del vill ju gärna hitta nån som resonerar som jag. Bäst är väl att vara sig själv - så ser man ju definitivt vilka som är på samma spår som en själv.

Jag tycker den här frågan är svår. Jag tycker inte att män generellt skall bjuda mer men jag har inget emot att bjuda heller.

Jag tycker inte det är en jättestor sak om det bara handlar om att bjuda på fika eller middag. Risken att göra fel är dock stor. Hur jag än gör så kan det ju bli fel.

Javisst, bjuder du inte är du en snåljåp, bjuder du är du en mansgris. :p Jag tycker det känts oerhört sympatiskt de gånger en dejt faktiskt lyft frågan. "Jag är lite osäker på hur jag/vi ska göra här, jag vill gärna bjuda dig/jag vill inte verka snål, men jag vill inte att du ska tro att jag tänker att jag borde betala för att jag är man och du är kvinna." Typ. Kanske ser lite krystat ut men jag har verkligen inte uppfattat det så, jag har sett det som tecken på både insikt, omtanke och självdistans.

Fast alltså, så svårt tycker jag inte att det är? Varenda dejt jag har varit på har vi båda två erbjudit oss att ta notan. Och inte sådär fejkigt, utan helt ärligt sagt att man tar den. Och sen har det slumpat sig vem som faktiskt pröjsat.

Problemet är väl mer om man dels inte lyssnar när hon vill betala (om hon uppenbart verkligen vill), eller om man sitter med armarna i kors och låtsas som det regnar när det är dags att pröjsa.

I övrigt kan jag inte se att det behöver bli så problematiskt faktiskt.

Men vadå "motståndarna"? Vilken värld lever du i? En där man inte får ha åsikter om saker och resonera kring dem? :confused:

Varför är det mer fel att vilja att bägge turas om att bjuda varandra än att förvänta sig att snubben ska pröjsa? Varför har jag fel om jag inte känner mig bekväm med att killen betalar, medan hon som tycker att män som inte tar notan på första dejten gör fel är helt rätt ute?

Jag köper inte det. Det är olika synsätt bara och jag för min del vill ju gärna hitta nån som resonerar som jag. Bäst är väl att vara sig själv - så ser man ju definitivt vilka som är på samma spår som en själv.

"Nu svarar jag tott. Nu ska hon få sig igen" :(

Med motståndarna menar jag dem som upplever det motbjudande att en man bjuder, öppnar dörren osv

Jag hör inte till dem som förutsätter att männen betalar, öppnar dörrar osv, men jag gillar om de gör det.
Jag har bjudit, och bjuder gärna - alltså tycker jag inte att det är fel att turas om.

vari ligger skillnaden i det jag skrev i ett av mina första inlägg i denna diskussion?

Ingen aning, jag orkar inte gå tillbaka och läsa vad du skrivit men det är du som ifrågasatt det jag skrivit och ej vice versa. Om du ser en likhet nu beror det då antagligen på att du läst in att jag är av annan åsikt än vad jag faktiskt är.

"Nu svarar jag tott. Nu ska hon få sig igen" :(
tott, om det är så du läser mina inlägg så förstår jag att du reagerar som du gör. Du måste förstå - jag bemöter åsikter, ingenting annat. Vem som helst hade kunnat skriva det där och jag hade bemött det.

Nu får det liksom vara slut-martyrat tycker jag.

sorry, jag var lite otydlig. Det var mera det att du visade ett tydligt exempel (från mannens vinkel) som jag försökte beskriva (från min vinkel) i början av diskussionen. det var ju inte riktat som en ifrågasättning till dig egentligen. my bad.

Fast alltså, så svårt tycker jag inte att det är? Varenda dejt jag har varit på har vi båda två erbjudit oss att ta notan. Och inte sådär fejkigt, utan helt ärligt sagt att man tar den. Och sen har det slumpat sig vem som faktiskt pröjsat.

Problemet är väl mer om man dels inte lyssnar när hon vill betala (om hon uppenbart verkligen vill), eller om man sitter med armarna i kors och låtsas som det regnar när det är dags att pröjsa.

I övrigt kan jag inte se att det behöver bli så problematiskt faktiskt.

Jag vet inte om jag riktigt förstår ditt inlägg. Skönt för dig liksom, men för männen jag syftar på har det uppenbarligen upplevts som komplicerat? Och jag tycker att det sätt de hanterat det på varit sympatiskt. (Frågan har för övrigt inte kommit upp när man står där med plånboken i högsta hugg utan tidigare, i något fall t.o.m innan vi träffades - mer som generell diskussion då snarare än "om vi fikar på tisdag, vem ska betala?")

Förlåt men vem har sagt att den gör så? Jag tycker du drar på enorma växlar faktiskt.

Jag skulle aldrig vara otrevlig mot någon bara för att denne ville bjuda men det betyder inte att det är något jag i förlängningen är bekväm med. Som sagt, jag gillar generösa människor och omger mig mest med såna. Likaså när jag dejtar så checkar jag av hur personen är och varken en snålis eller en sk gentleman funkar för mig. Det betyder dock inte att jag kastar min drink i ansiktet på honom och skriker "KROSSA PATRIARKATET!" när han försöker bjuda mig på en drink ;), snarare att jag märker att vi har olika värderingar även gällande annat och därför helt enkelt inte funkar ihop på flera plan.

Är inte detta ganska udda för någon som är sambo med en spanjor? Mina dejter med sydlänningar (greker, italienare, spanjorer samt även en kroat) har gett intrycket att de propsar på att få bjuda. Eller har du hittat en spanjor som inte erbjude sig att betala, inte håller upp dörrar? Märkligt. Förstår isf att han hellre ville ha en svensk än en spansk tjej, för där går inte en sådan brist på gentlemannamässighet hem.

Jag menar, Sleepy, om personen i fråga var uppriktig och verkligen ville åka/ge dig detta och tänkte att det skulle vara en bra idé, är det så svårt att bara tacka nej och säga att man inte känner sig bekväm med det? Din reaktion låter så fruktansvärt och obefogat hård.
Jag skulle inte hänvisa vederbörande till Malmskillnadsgatan, men jag skulle känna mig väldigt obekväm med att en man jag precis träffat över en kopp kaffe erbjöd mig en weekend i Paris på hans bekostnad och jag tror det är samma sak för Sleepy? En man jag träffade på en fest erbjöd sig betala hotellrum efteråt, jag blev skitsur och gick hem själv de 10 minuterna jag hade att gå från T-centralen. Jag kände mig otroligt billigt behandlad av hans erbjudande. :yuck:

Jag har inga som helst problem med att en man erbjuder sig att betala på en första date, men jag förväntar mig det absolut inte och jag tycker inte heller att det är snålt att betala var för sig eller att jag betalar för oss båda. Av samma anledning så kan jag antingen betala för att få mina däck bytta vid behov eller göra det själv, inte :devil: känner jag mig manlig för att jag klarar något så enkelt!

För övrigt så vet jag väldigt många killar som refererar till tjejer som förväntar sig att de alltid ska bli bjudna i baren som barluder och det är många, många som är uppriktigt trötta på att det förväntas att de ska stå för notan bara för att de är killar. :yuck:

Senast ändrad:

Jag skulle inte hänvisa vederbörande till Malmskillnadsgatan, men jag skulle känna mig väldigt obekväm med att en man jag precis träffat över en kopp kaffe erbjöd mig en weekend i Paris på hans bekostnad och jag tror det är samma sak för Sleepy?

Jag har inte utgått ifrån att erbjudandet om en parisresa skulle kommit på en första dejt.

Det är med stigande förvåning jag läser ikapp i denna tråd.

T.ex så är vi minst 90% män på min arbetsplats. Vi går som fan i korridorer med många dörrar, som ofta behöver vara stängda av olika anledningar. Vi håller upp dörrarna för varandra. Ibland väntar man tio sekunder på att någon saktfärdig ska masa sig fram till dörren man håller upp. Emellanåt bugar man sig djupt, och önskar den andre 'välkommen på andra sidan'. Det händer att någon skuttar fram i 140, för att kasta upp en dörr framför någon annan.

Aldrig har jag anat att det vi håller på med är att upprätthålla patriarkatet.
I morgon ska jag anmäla oss för Jämo.

Efter att ha läst de 10 sista sidorna tror jag inte någonsin att jag tänker göra nån första dejt i livet..... verkar hemskt:(

/dags å åka te jobbet

Är inte detta ganska udda för någon som är sambo med en spanjor? Mina dejter med sydlänningar (greker, italienare, spanjorer samt även en kroat) har gett intrycket att de propsar på att få bjuda. Eller har du hittat en spanjor som inte erbjude sig att betala, inte håller upp dörrar? Märkligt.
Inte alls märkligt? :confused: Uppenbart tycker flera svenska kvinnor olika i den här frågan, varför skulle just spanjorer vara identiska i sitt synsätt?

Däremot hör jag många som resonerar som du. Bara för att min sambo är spanjor så förutsätter SÅ många att han är på ett visst sätt, utan att ens ha träffat honom.

Min sambo är modern, liberal feminist. Traditioner och religion är bland det värsta han vet, då han kommer från ett land där mycket skit motiveras just med "det är tradition". Varför skulle inte han, med tanke på sina värderingar och hur han är uppfostrad, kunna vara så pass modern att han inte propsar på att bjuda varenda gång? Alla från Sydeuropa är inte Berlusconis.

Givetvis erbjuder han sig att betala ibland, jag har ju redan sagt att jag inte dejtar snåla människor. Däremot propsar han inte på nåt gentlemannavis att aaaalltid betala. Varför skulle han? Jag tjänar mer än han gör. Hålla upp dörrar åt varandra gör vi hela tiden.

(För övrigt har jag inte under min singeltid dejtat en enda svensk, däremot britter och aussies. Ingen har haft svårt för att snappa upp vad jag känner mig bekväm med, oavsett nationalitet).

Förstår isf att han hellre ville ha en svensk än en spansk tjej, för där går inte en sådan brist på gentlemannamässighet hem.
Jag tror han lever med mig för att han älskar mig, inte för att han inte alltid behöver betala.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag tycker att det sätt de hanterat det på varit sympatiskt.
Ja, det håller jag med om! Jag menar bara att det inte behöver vara så himla komplicerat, man behöver inte sitta och oroa sig för att göra fel. Tycker jag då, eftersom jag aldrig trots många dejter varit i en sits där det blivit konstigt.

Men om många här inne upplever detta som ett jätteissue så får jag väl bara skatta mig lycklig som inte hamnat i nån obekväm sits helt enkelt! :)

Det är med stigande förvåning jag läser ikapp i denna tråd.

T.ex så är vi minst 90% män på min arbetsplats. Vi går som fan i korridorer med många dörrar, som ofta behöver vara stängda av olika anledningar. Vi håller upp dörrarna för varandra. Ibland väntar man tio sekunder på att någon saktfärdig ska masa sig fram till dörren man håller upp. Emellanåt bugar man sig djupt, och önskar den andre 'välkommen på andra sidan'. Det händer att någon skuttar fram i 140, för att kasta upp en dörr framför någon annan.

Aldrig har jag anat att det vi håller på med är att upprätthålla patriarkatet.
I morgon ska jag anmäla oss för Jämo.

Du menar att du inte ser skillnaden på att hålla upp en dörr för att någon är på väg in och i de fall där män förväntas hålla upp dörrar för att de är män :banghead:

Springer du verkligen runt bilen för att öppna den andre bildörren även om personen är fullt kapabel att klara detta?
Sambons farmor hade till exempel fått dåndimpen och skällt ut sambon om hon sett mig bära en matkasse och sambon varit tomhänt.
Skjuta in stolen åt en har funktion med vissa kläder, att göra det annars blir urfånigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 758
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 224
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII