nån här som äger en amstaff

Sv: nån här som äger en amstaff

Provandet innebär tyvärr ofta att okunnigt folk som tror att hunden blir vad man gör den till skaffar en kamphund för att visa att de kan göra något av den här fräna hunden. De resultat jag sett har inte varit imponerande.
Det finns väl vettigare raser att prova!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn. Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.
1. Schäfer: 2,83
2. Doberman: 2,71
3. Spets: 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Tax: 1,35..
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Jakthund: 1,29
9. Pudel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennenhund: 0,58
14. Labrador/retriever: 0,49
15. Blandras: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00
Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
Källa: Pediatrics

Tänkte att den kunde vara kul att lägga in här!!

Tittar man däremot på angrepp med dödlig utgång ligger däremot pitbull o liknande skyhögt.
Nej jag tror inte att dessa hundar är agressiva i botten, däremot gör deras extrema kamplust i kombination med desas fysik att de blir livsfarliga när de bangar ur. O de som jag har sett har verkat ganska egendomliga i psyket.
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

vilka hundar anser ni är säkra då, vad kan man ha en amstaff, pitbull, och andra kamphundar till då, provar man inte får man ju inget veta,,

VAD är det du tänker prova, och vad gör du om det inte går bra? Det finns ju en uppsjö av raser att "prova", och många inte alls så riskabla som amstaff, pitbull etc.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tittar man däremot på angrepp med dödlig utgång ligger däremot pitbull o liknande skyhögt.
Nej jag tror inte att dessa hundar är agressiva i botten, däremot gör deras extrema kamplust i kombination med desas fysik att de blir livsfarliga när de bangar ur. O de som jag har sett har verkat ganska egendomliga i psyket.
PL

Tyvärr så finns det inga siffror på hur många som har blivit bitna av pitbull, och en av anledningarna är att pitbull inte stamboksförs i Sverige och att det inte finns någon som vet hur många pitbulls det finns heller i Sverige. Jag hade personligen velat se en siffra på hur många som har blivit bitna av just renrasiga pitbulls i Sverige.
Men de flesta så kallade "pitbull" som hugger människor är bastarder, alltså en blandras som oftast är mellan just pitbull och amstaff.
Jag som pitbull ägare tycker att det är synd att man inte kan stamboks föra sin pitbull i SSK.

Jag kan ju oxå säga det att skulle min tik som jag har nu gå bort skulle jag inte tveka att köpa en ny renrasig pitbull!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

den kommer från småland, får den nästa vecka, vi kommer gå många kurser, jag är även intresserad av bruks, finns många klasser å välja där, så de är väll spår med mer som är intressant,

Det är klart att det GÅR att träna en hund till nästan vad som helst.
Det lär ha funnits en doberman i Norge som jobbade som älghund.:rofl:
Och bruks kan vara jättebra aktivering för en hund.
Däremot om man verkligen vill SATSA på att träan och tävla så är det bättre att välja ett "säkrare kort".
Fast det är ju absolut inte alla som vill tävla.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tyvärr så finns det inga siffror på hur många som har blivit bitna av pitbull, och en av anledningarna är att pitbull inte stamboksförs i Sverige och att det inte finns någon som vet hur många pitbulls det finns heller i Sverige. Jag hade personligen velat se en siffra på hur många som har blivit bitna av just renrasiga pitbulls i Sverige.
Men de flesta så kallade "pitbull" som hugger människor är bastarder, alltså en blandras som oftast är mellan just pitbull och amstaff.
Jag som pitbull ägare tycker att det är synd att man inte kan stamboks föra sin pitbull i SSK.

Jag kan ju oxå säga det att skulle min tik som jag har nu gå bort skulle jag inte tveka att köpa en ny renrasig pitbull!

Det är inte det minsta konstigt att man inte kan stamboksföra sin hund i SKK.
Rasen är inte FCI godkännd. SKK lyder under FCI.

Däremot så kan man ju som sagt importera en stamboksförd Pitbull.
Det är vad jag skulle ha gjort om jagh skulle köpa en PB(över min döda kropp btw) skiten som finns i Sverige skulle jag aldrig befatta mig med, och jag begriper inte hur nån med minsta vett vågar göra det.
Det har avlats på totalt vanvettiga hundar, det har avlats på syskonparningar och korsningar med gudvetvad
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Statistiken när det gäller dödliga angrepp har jag tagit från USA o länkat till flera gånger men det verkar inte som förnekarna tar åt sig sånt utan alla skyller på andra varianter av vad som är en grupp med gemensamt ursprung.
Amstaff-folket skyller på pitbull o pitbullfolket på amstaffkorsningar!
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Antalet renrasiga pitbulls i sverige är försvinnande få. Och oftast så har de kostat en rejäl slant att ta in. Och de som ansträngt sig för att importera dem (lagligt) står sällan på torget och hetsar hunden emot kreti och pleti (däremot sålde de inte sällan valpar till sånt folk....)

Lite kuriåsa för er som påstår att amstaffen itne har kampgener - det togs in rätt många pb som falskreggades som amstaffs under tiden de var förbjudna. Det är därför man blodtyper valpar...
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Statistiken när det gäller dödliga angrepp har jag tagit från USA o länkat till flera gånger men det verkar inte som förnekarna tar åt sig sånt utan alla skyller på andra varianter av vad som är en grupp med gemensamt ursprung.
Amstaff-folket skyller på pitbull o pitbullfolket på amstaffkorsningar!
PL


Var har du länkat den någonstans! har missat den i sådanna fall! :crazy:

Kan du länka igen??
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Det är inte det minsta konstigt att man inte kan stamboksföra sin hund i SKK.
Rasen är inte FCI godkännd. SKK lyder under FCI.

Däremot så kan man ju som sagt importera en stamboksförd Pitbull.
Det är vad jag skulle ha gjort om jag skulle köpa en PB(över min döda kropp btw) skiten som finns i Sverige skulle jag aldrig befatta mig med, och jag begriper inte hur nån med minsta vett vågar göra det.
Det har avlats på totalt vanvettiga hundar, det har avlats på syskonparningar och korsningar med gudvetvad

Jag kan hålla med om att det är svårt att hitta en renrasig pitbull i sverige! skall man köpa en så skall man alltid få stamtavlan med så att man kan kolla hur renrasig den är!
Sen får man vara beredd på att lägga ut mellan 10 000 - 15 000 på en bra hund! min kostade 10 000 kr när jag köpte henne!
Min nästa pitbull blir en från en polsk kennel som jag har kontakt med just nu! visst det kostar men det är det värt för att få den hunden man vill ha!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag kan hålla med om att det är svårt att hitta en renrasig pitbull i sverige! skall man köpa en så skall man alltid få stamtavlan med så att man kan kolla hur renrasig den är! Sen får man vara beredd på att lägga ut mellan 10 000 - 15 000 på en bra hund! min kostade 10 000 kr när jag köpte henne!
Min nästa pitbull blir en från en polsk kennel som jag har kontakt med just nu! visst det kostar men det är det värt för att få den hunden man vill ha!

Det är väl en självklarhet att få stamtavlan med? Jag hade ju inte gått och köpt en sådan hund om jag inte var helt säker på dess släktingar innan jag bestämde mig.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Problemet är väl att när en pitbull/amstaaff/eng staff väl biter, så biter de ordentligt och ger sig inte i första laget. Jag har bara träffat jättetrevliga staffar, men då har ägarna varit fullt medvetna om vad de har för hund. På samma sätt som jag träffat trevliga bc, eftersom ägaren behandlar den som en vallhund.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Problemet är väl att när en pitbull/amstaaff/eng staff väl biter, så biter de ordentligt och ger sig inte i första laget. Jag har bara träffat jättetrevliga staffar, men då har ägarna varit fullt medvetna om vad de har för hund. På samma sätt som jag träffat trevliga bc, eftersom ägaren behandlar den som en vallhund.

Det ger sig inte pga av att de är så fruktansvärt envisa! att de låster käkarna är bara en myt!
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 249
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp