Sv: nån här som äger en amstaff
Jag känner inte direkt för att lägga mig i diskussionen här, den har jag deltagit i så himla många gånger nu och jag vet redan med mig vad jag har i kopplet.
Ville bara inflika att APBT är väldigt populära inom SchH i USA, och dom används även till IPO där med. En hel del jag sett är både SchH III och IPO III, samtidigt som dom är champions i weightpulling och annat. Det är väldigt mångsidiga hundar, men jag skulle aldrig rekommendera någon utan erfarenhet att köra någon sorts skydd med en APBT eller Amstaff. Det finns MYCKET kamplust i dessa hundar, och blir den felriktad kan det gå rejält åt helvete. Min unghund (Amstaff) är 11 mån gammal och har en väldigt stark kamplust. Under kontrollerade former får han utlopp för den, dock inte mot människa/andra djur, och där ser man hur han "arbetar". Han biter hårt och intensivt, släpper enbart om han tappar greppet, ruskar sönder sitt byte och vipps så är det slamsor av vad man än ger honom för leksak. Han har däck som leksaker numera, inget annat håller för hans kraftiga käkar längre.
Hmm, ja. Det var lite till dig PIRU (Om SchH bara, en instickare) och resten var väl mer allmänt.
Det ÄR gosiga och mysiga kelgrisar, det är det verkligen. MEN går det fel, så är det urstarka bitmaskiner om dom sätter den sidan till. Det ska man veta om, och agera därefter.