nån här som äger en amstaff

Sv: nån här som äger en amstaff

De flesta förespråkare för raserna här verkar dock lägga sin energi på att förtränga o förneka deras ursprung o egenskaper.
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Det ger sig inte pga av att de är så fruktansvärt envisa! att de låster käkarna är bara en myt!
De låser kanske inte käkarna, men de biter som fan och verkar inte gärna släppa. Upplevelse baserad på amstaffvalp. Bör även nämnas att jag känner en amstaffkorsning som är jättesnäll, så mina erfarenheter är inte enbart negativa.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

De låser kanske inte käkarna, men de biter som fan och verkar inte gärna släppa. Upplevelse baserad på amstaffvalp. Bör även nämnas att jag känner en amstaffkorsning som är jättesnäll, så mina erfarenheter är inte enbart negativa.

Skönt att höra att du bara inte har negativa erfarenheter av så kallade "kamphundar"
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Det ger sig inte pga av att de är så fruktansvärt envisa! att de låster käkarna är bara en myt!

Jag sa väl inget om att låsa käkarna? Jag menade exakt att "envisheten" är tecknett för deras kamplust. Det är inget man som ägare ska förneka. De har större kamplust än andra hundar, därmed inte sagt att de inte är trevliga hundar!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag sa väl inget om att låsa käkarna? Jag menade exakt att "envisheten" är tecknett för deras kamplust. Det är inget man som ägare ska förneka. De har större kamplust än andra hundar, därmed inte sagt att de inte är trevliga hundar!


Jag menade inget illa mot ditt inlägg men många tror att pitbull låser käkarna när de har bitigt sig fast i något!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Fast jag fattar inte det resonemanget. Man måste väl inte skicka sin hund på människor mer än på träning om man väljer att inte tävla.
Din hund bryr sig ju inte ett dugg om den får tävla eller inte, är ju träningen som är kul. Tävlingen är bonus för föraren. Tävling är inget nödvändigt, är bara vi människor som tycker det.

Ja men till vilken allmän nytta lär du din hund o ta till aggression om du bara ska ha kul med din hund då?

Så du tycker det är helt okej o ta ut din hund o skicka den mot folk sen är man belåten då åker man hem. Förklara för mig varför man ska lära hunden alla skyddsmoment om man inte ska använda det i Tjänst eller till tävling då?
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Hej!

Jag brukar egentligen inte vara här på hundsektionen,men nu ramlade jag in på eran tråd och kan inte låta bli att säga nåt.
Själv har jag "vanliga" Bullterrier och har erfarenhet av American Staffordshireterrier sedan rasen kom till sverige.
För att komma tbx till ursprungstråden...

Jag tycker det är jättebra att du vill aktivera din framtida hund ordentligt och kikar på olika alternativ. En Am.Staff ,eller vilken bull&terrierhund som helst,är lättlärda och positiva hundar,men tappar motivationen väldigt lätt. De är envisa som få och kräver tålamod från sin ägare ,särskilt under valp och unghundstiden.
Dessa hundar har en stor kamplust och man ska absolut inte förneka deras ursprung och vad de användes till. Det är sällan de börjar ett gruff med andra hundar,men nästan ingen tackar nej om de blir "uppbjudna".

Du kan göra vilken aktivitet du vill med din hund,men jag skulle inte rekommendera en förstagångsägare av rasen att börja med skydd. Detta av den enkla anledningen att man bör veta vad ens hund/ras går för innan man börjar trigga igång aggressioner på beställning.

Många "bullhundar" tycker det är jättekul med agility och i princip alla gillar att spåra. Lydnadsplanen kan också fungera alldeles utmärkt,men eftersom de tröttnar fort så kan du inte förvänta dig koncentrationen skall vara på topp vid alla tillfällen.

Den viktigaste aktiviteten under valpens första år är dock socialträningen. En god socialträning och en bra och ffa konsekvent uppfostran kombinerat med stunder då man bara tar det lugnt och varvar ner är A och O .

Vilken kennel kommer din valp ifrån? *nyfiken*

// Frida
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Just för man tycker det är kul och för aktivera sin hund. Varför ska just skydd vara en sån gren som man måste tävla i för att få utöva.
Hur ofta tävlar du?
Varför ska man ta fram aggression som du skriver, bara för tävla?
Vilken nytta har din hund att du tävlar? Ingen! Men den har nytta av att den tränas och blir aktiverad.
Ja, jag tycker det är ok att skicka hunden på folk i träning, och sen åka hem. Hunden bryr sig väl inte mer om det.
Man kan väl lära hunden alla skyddmoment för man tycker det är kul att träna sin hund, precis som man kan lära hunden alla bruksmoment för man tycker det är kul att träna sin hund.
Skydds är inget som är förmer än andra grenar.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tjänst är allvar men enbart tävling är fortvarande bara lek så varför skulle det vara mer seriöst än bara träning för träningens skull?
I övrigt anser jag att det är ren idioti att skyddsträna en pitbull, amstaff el dyl.
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tjänst är allvar men enbart tävling är fortvarande bara lek så varför skulle det vara mer seriöst än bara träning för träningens skull?
I övrigt anser jag att det är ren idioti att skyddsträna en pitbull, amstaff el dyl.
PL

Jag anser och är lärd att skyddet det spelar ingen roll om det är en Tjänstehund eller tävlingshund så ska dom göra exakt samma saker med allvar i sig därför tycker inte jag man tränar skydd för det är en rolig grej det är inte för inte man måste genom gå tester o få licens för o hålla på med skydd. Om man bara tränar skyddet för det är skoj är det inte så troligt att en Icke tävlingsbar hund genomgår ett Mentalprov för o se om den är lämplig för skyddsdressyr, förmodligen tas den inte ens med på ett Bh-prov om det inte är en tävlingsbar hundras. Heller inte troligt att personen genomgår utbildningen själv heller för tävlande av skyddshund så man lär vilka regler som det handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

Det är ju självklart att hunden ska bevaka figuranten med försvarslust och kunna försvara sig vid angrepp.

Jag kör också Tjänsteskydd med min hund för o kunna få den godk väktarhund. Dessutom ska jag tävla nästa år också.

Trodde alla var överens att man inte bara går ut o lajar lite skydd att det var nåt man verkligen tog på stort allvar men det är fan tydligt att folk inte fattar hur lätt det är o göra fel o det blir galet.Men det är tydligt att man tror att det bara är o köra på så blir det bra inga problem kan uppstå.
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

Fan nu vart jag uppretad på kvällskvisten.

Sen och inte ta skyddet på fullaste allvar det kräver mer än nån annan gren som finns i dag i bruks. Då det just handlar om o sända den mot människa. Finns ju moment dessutom som innebär Civilmänniska. När man håller på med skydd måste man gå in 100% och lite till för o verkligen mena allvar med det man gör. Kan ju säga själv skulle aldrig ens sätta på mig en ärm för en hund som aldrig kunde tävla eller tjänste hund bara för ägaren ska vara nöjd med en trött hund på kvällen. Då lägger jag hellre hela mitt stora egagemang i kring ett ekipage som menar nåt med sin träning endra för tjänst eller tävling de andra kan dra till skogs o göra nåt kul med sina hundar.

Nu menar jag ingen speciell person så du med Pitbullen behöver inte ta åt dig speciellt av detta. men ser detta mer o mer med att skydd är en rolig gren o man vill ha det som en aktivering.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag känner inte direkt för att lägga mig i diskussionen här, den har jag deltagit i så himla många gånger nu och jag vet redan med mig vad jag har i kopplet.

Ville bara inflika att APBT är väldigt populära inom SchH i USA, och dom används även till IPO där med. En hel del jag sett är både SchH III och IPO III, samtidigt som dom är champions i weightpulling och annat. Det är väldigt mångsidiga hundar, men jag skulle aldrig rekommendera någon utan erfarenhet att köra någon sorts skydd med en APBT eller Amstaff. Det finns MYCKET kamplust i dessa hundar, och blir den felriktad kan det gå rejält åt helvete. Min unghund (Amstaff) är 11 mån gammal och har en väldigt stark kamplust. Under kontrollerade former får han utlopp för den, dock inte mot människa/andra djur, och där ser man hur han "arbetar". Han biter hårt och intensivt, släpper enbart om han tappar greppet, ruskar sönder sitt byte och vipps så är det slamsor av vad man än ger honom för leksak. Han har däck som leksaker numera, inget annat håller för hans kraftiga käkar längre.

Hmm, ja. Det var lite till dig PIRU (Om SchH bara, en instickare) och resten var väl mer allmänt.
Det ÄR gosiga och mysiga kelgrisar, det är det verkligen. MEN går det fel, så är det urstarka bitmaskiner om dom sätter den sidan till. Det ska man veta om, och agera därefter.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Man kan väl ta skydds på allvar fast man inte tävlar. Och ordet laja är det du som använder.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tjänst är allvar men enbart tävling är fortvarande bara lek så varför skulle det vara mer seriöst än bara träning för träningens skull?
I övrigt anser jag att det är ren idioti att skyddsträna en pitbull, amstaff el dyl.
PL


Håller med i vartenda ord!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Man kan väl ta skydds på allvar fast man inte tävlar. Och ordet laja är det du som använder.

Jisses så om du hade en gren som behövdes speciella prov för o få hålla på med o folk stunta i det o ändå körde på det skulle du tycka var okej?.

Skyddet kräver ett BH-prov för o få hållas med skydd och ej godk raser
lär aldrig få göra det provet.
Sen raser som inte räknas till bruksraser har ju dessutom svårare o få göra MH också
så man kanske kör med en hund som man inte har en aning vad det är för nåt man har i kopplet.
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

Behöver inte alls vara svårt att göra MH på icke bruksraser. Har själv varit med och arrangerat ett MH på icke bruksras. Är bara att ta tag i det själv och ta kontakt med en brukshundsklubb och fråga om de vill ställa upp med beskrivare och testledare mm. Hur enkelt som helst.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 244
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp